تبیان، دستیار زندگی

خواص چوب دارچین

دارچین از داروهای گیاهی خوشبویی است که از آن به‌عنوان ادویه خوشبو در بعضی غذاها استفاده می‌کنند. دارچین، ادویه‌ای است که از پوست درونی درخت دارچین به دست می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چوب دارچین

گیاه دارچین از خانواده برگ مو است و بومی سریلانکا و جنوب هند است. ارتفاع درختچه این گیاه به 5 تا 7 متر می‌رسد و از تمام قسمت‌های آن بوی مطبوع استشمام می‌شود. گل‌های این ادویه مطبوع در ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین دیده می‌شود.

 از این ادویه معطر از زمان‌های دور به‌عنوان دارویی در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، آنفولانزا و سوءهاضمه استفاده‌شده است.

 دارچین، فیبر، منگنز، کلسیم، و آهن دارد و خواص فراوانی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی و بیماری‌ها دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 یکی از خواص این داروی گیاهی، این است که درمانی برای مشکلات پوستی است و جوش و لکه‌های صورت و بدن را از بین می‌برد سلول‌های مرده‌ی پوست را حذف می‌کند و نرمی را به پوست برمی‌گرداند.

 دارچین به دلیل ضد قارچ و ضد باکتری بودنش باعث می‌شود که رنگ پوست را بهبود بخشد و اگزما را از بین می‌برد.

 دارچین همچنین باعث می‌شود جریان خون بهبود یابد و اکسیژن و خون را به سطح بیرونی پوست می‌آورد و این باعث می‌شود چهره پرتر شود.

 از دیگر خواص دارچین برای پوست این است که از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند و زخم و بریدگی در پوست را درمان می‌کند.

 

 

دارچین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند و باعث می‌شود توانایی انسولین را برای سوخت‌وساز قند خون سه برابر کند. این ادویه باعث می‌شود کشنگی و ولع خوردن شیرینی‌جات کم شود و درنتیجه، وزن را کاهش دهد.
دارچین همچنین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که همین باعث می‌شود که پوست خشن و خشک را نرم کند و خشکی و ترک پاشنه پا را درمان کند.

از دیگر فواید باارزش دارچین، فوایدی است که برای مو ایجاد می‌کند. از زمان‌های قدیم برای تقویت و زیباتر کردن موها از دارچین استفاده می‌کردند. دارچین، جریان گردش خون را در بدن، بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود ریشه مو و پوست سر، مواد مغذی و اکسیژن لازم را که منجر به داشتن موی سالم می‌شود، دریافت کند.

 از خواصی که دارچین برای مو دارد این است که باعث می‌شود رشد مو را تحریک کند، پوست سر را پاک کند و رنگ مو روشن می‌کند.

 از دیگر خواص دارچین، کاهش کلسترول در بدن است. دوز دارچین روزانه به مقدار 120 میلی‌گرم تا 6 گرم باعث می‌شود سطح کلی کلسترول وتری گلیسیرید کاهش یابد و همچنین کلسترول خوب در بدن را زیاد می‌کند. زمانی که مطمئن شدید بدنتان کلسترول بد زیادی ندارد و بدن به‌اندازه کافی کلسترول خوب دارد، این نشان از سلامت قلب در بدن است و باعث می‌شود اختلالات از قلب دور بماند.

 خواص دیگری که دارچین دارد این است که مسکنی برای دردهاست. چون دارچین روی پروستاگلاندین که در انقباض و شل شدن بافت‌های عضلانی نقش دارد، تأثیر می‌گذارد.

 دارچین یک گیاه دارویی گرم‌کننده است و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. می‌توان دارچین را به چای زنجبیل اضافه کنید و به‌عنوان داروی مفیدی در درمان سرماخوردگی از آن استفاده کنید.

 دارچین باعث می‌شود التهاب‌های مفصلی کاهش یابد. برای این کار بهتر است یک فنجان آب داغ و یک قاشق چای‌خوری، پودر دارچین را با عسل مخلوط‌کنید و روزی دو بار میل کنید.

 از دیگر خواص دارچین این است که به هضم غذا کمک می‌کند. دارچین تأثیر مثبتی بر هضم غذا می‌گذارد. دارچین باعث می‌شود چربی‌ها از بین برود و هضم غذا بهتر شود.

ترکیب عسل و دارچین در درمان زخم معده و از بین بردن گاز معده کمک فراوانی می‌کند.

استفاده از دارچین باعث می‌شود، حملات قلبی کاهش یابد. می‌توانید با مخلوط کردن پودر دارچین و عسل یک ترکیبی سفتی تهیه کنید و از آن به‌جای مربایی که می‌خوردید به‌صورت روزانه استفاده کنید، این کار باعث می‌شود حملات قلبی کاهش یابد.

 

 


دارچین یک گیاه دارویی گرم‌کننده است و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. می‌توان دارچین را به چای زنجبیل اضافه کنید و به‌عنوان داروی مفیدی در درمان سرماخوردگی از آن استفاده کنید.
از دیگر خواص دارچین این است که باعث کاهش وزن می‌شود. دارچین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند و باعث می‌شود توانایی انسولین را برای سوخت‌وساز قند خون سه برابر کند. این ادویه باعث می‌شود کشنگی و ولع خوردن شیرینی‌جات کم شود و درنتیجه، وزن را کاهش دهد.

مصرف چای‌دارچین باعث می‌شود زنانی که در دوران قاعدگی، خونریزی‌های شدیدی دارند، کم شود.

دارچین، خواص ضد سرطان دارد. عسل، پودر دارچین و آب را مخلوط‌کنید و این معجون را در مدت سه ماه‌روزی دو بار استفاده کنید. این کار برای درمان سرطان معده و استخوان کمک فراوانی می‌کند.

 از خواص دیگر دارچین، درمان دیابت است. اگر در مدت دو ماه، به مقدار یک‌چهارم چای‌خوری دارچین مصرف کنید، باعث می‌شود سطح قند خون تا 30 درصد کم شود و فرد مبتلا به دیابت نشود.

 دارچین باعث می‌شود طول عمر افراد زیاد شود. چهار قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین و سه فنجان آب را باهم ترکیب کنید و صبر کنید کمی بماند تا خوب مواد باهم ترکیب شوند. نوشیدن این ترکیب سه تا چهار بار در روز، باعث افزایش طول عمر می‌شود.

 دارچین همچنین می‌تواند ناباروری را درمان کند. دارچین یک ماده غذایی به نام سینامالدهید دارد که باعث می‌شود سطح پروژسترون را زیاد کند و سطح هورمون تستوسترون را در زنان کم کند. تعادل هورمونی، باعث می‌شود ناباروری در زنان کم شود.

دارچین از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، بیماری پارکینسون، و اسکلروز جلوگیری می‌کند.

از دیگر خواص دارچین این است که باعث تقویت عملکرد مغزها می‌شود. افراد می‌توانند برای تقویت توانایی‌های شناختی و حافظه‌ی مغز این گیاه دارویی به‌طور دائم بو کنند.

 دارچین خواص فراوان دیگری دارد ازجمله: باعث خوشبو شدن نفس می‌شود، همچنین با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کند، و باعث سلامت روده بزرگ می‌شود، از سوءهاضمه جلوگیری می‌کند، از بیماری‌هایی مانند بیماری کرون، بیماری پارکینسون، آلزایمر، پوکی استخوان، چاقی جلوگیری می‌کند، همچنین برای درمان بی‌خوابی مفید است، سطح انسولین را به حالت عادی درمی‌آورد، اثرات ضد میکروبی به همراه دارد.

 دارچین باعث می‌شود که بیش فعالی درمان شود و همچنین سوخت‌وساز درون روده‌ها را بهبود می‌بخشد، و باحالت تهوع مبارزه می‌کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .