تبیان، دستیار زندگی

علائم بزرگی پروستات و روش های درمان آن

پروستات، عضوی از دستگاه تناسلی مردانه، به‌اندازه یک گردو کوچک، زیر مثانه در ابتدای مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد. پروستات، غده است که مایعی تولید می‌کند تا اسپرم را در طول انزال حمل کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروستات

پروستات، غده‌ای سفت است که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد. این غده در دوران کودکی، کوچک می‌ماند و در سن بلوغ، تحت تأثیر تستوسترون رشد می‌کند و در سن 20 سالگی تقریباً به یک اندازه ثابت می‌ماند. تا سن حدود 40 تا 50 سالگی به همین اندازه است. وزن پروستات در فرد بالغ و سالم حدود 20 تا 25 گرم است.

 بزرگی پروستات، به معنای بزرگ شدن این غده و همان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات است که قابل‌درمان است.

بزرگی پروستات بیشتر پس از سن 50 سالگی در مردان شروع می‌شود و فرد با مشکلاتی مانند تکرر ادرار، ادرار خونی و عفونت ادراری روبرو می‌شود.

بزرگی پروستات با سرطان پروستات ارتباطی ندارد. مردانی که سن آن‌ها به 50 سال می‌رسد بهتر است با علائم این بیماری آشنا باشند تا زمانی که با این بیماری روبرو شدند بتوانند از این بیماری پیشگیری کنند.

مردانی که با علائم این بیماری مواجه می‌شوند بهتر است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کند، چون تشخیص زودهنگام این بیماری در درمان آن کمک فراوانی می‌کند. و اگر فرد هرچه دیرتر به پزشک مراجعه کند، زمان درمان آن‌هم بیشتر طول می‌کشد و احتمال سرطانی شدن پروستات را هم به وجود می‌آورد.

 افرادی که به بیماری بزرگی پروستات مبتلا هستند بهتر است از مکمل روی استفاده کنند و تا جایی که امکان دارد در محیط‌های گرم باشند.

علائم بزرگی پروستات

 

پروستات، غده‌ای سفت است که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد. این غده در دوران کودکی، کوچک می‌ماند و در سن بلوغ، تحت تأثیر تستوسترون رشد می‌کند و در سن 20 سالگی تقریباً به یک اندازه ثابت می‌ماند. تا سن حدود 40 تا 50 سالگی به همین اندازه است. وزن پروستات در فرد بالغ و سالم حدود 20 تا 25 گرم است.
این بیماری مانند همه بیماری‌ها نشانه‌ها و علائمی دارد که فرد زمانی که با آن‌ها روبرو شد به بیماری خود پی ببرد.

 یکی از علائم این بیماری، جریان ادراری ضعیف و آهسته می‌شود. یا ممکن است جریان ادرار، شروع و متوقف شود.

 از دیگر علائم این بیماری آن است که فرد برای ادرار کردن نیاز دارد که فشار وارد کند.

 همچنین زمانی که فرد احساس کرد که مثانه او به‌طور کامل تخلیه نشده است می‌تواند پی به این بیماری برد.

 گاهی ممکن است فرد در شروع ادرار مشکل داشته باشد، این هم می‌تواند از علائم این بیماری باشد.

ضرورت در ادرار کردن هم از دیگر نشانه‌های بیماری بزرگی پروستات است.

همچنین زمانی که ادرار فرد به‌صورت قطره‌قطره می‌آید، فرد دچار بزرگی پروستات شده است.

گاهی هم فرد دچار تکرر ادرار می‌شود به‌طوری‌که شب‌ها از خواب بیدار می‌شود.

درمان بزرگی پروستات


درمان بزرگی پروستات، به میزان بزرگی پروستات و شدت علائم آن، بستگی دارد. برای درمان این مشکل، همیشه نیاز نیست که جراحی صورت بگیرد گاهی با درمان‌های دارویی هم می‌توان این بیماری را درمان کرد.

 برای درمان بیماری بزرگی پروستات تغییر سبک زندگی، اهمیت دارد.

زمانی که فرد تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد، هر شش ماه دو بار باید معاینه شود و هرسال هم باید آنتی‌ژن اختصاصی پروستات اندازه‌گیری شود و پروستات را از راه مقعد معاینه کرد. ولی بااین‌حال هم ممکن است درمان دارویی کافی نباشد و نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

برای درمان این بیماری می‌توان از مسدودکننده‌های آلفا (آلفا بلوکرها) استفاده کرد. این مسدودکننده‌ها ابتدا برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شدند. این داروها مشکلاتی که در ادرار کردن به وجود می‌آید را درمان می‌کنند و سبب می‌شوند تا فرد در زمان بیماری با مشکلات کمتری برخوردار شود. برخی از این نوع بلوکر ها شامل: ترازوسین، دوکسازوسین، تامسولوسین و آلفا زوسین می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های درمان این بیماری، استفاده از قرص پروستادین است. این قرص برای درمان بزرگی خوش‌خیم غده پروستات تجویز می‌شود. پروستادین از ترکیب دو گیاه "نخل اره‌ای" و "گزنه درست‌شده است و برای حفظ سلامت و فیزیولـوژی غده پروستات، رفع اختلالات ادراری و کنترل مثانه تحریک‌پذیر بسیار مفید است. میزان مصرف این دارو توسط پزشک مشخص می‌شود. "

از دیگر راه‌های درمانی این بیماری اشعه درمانی است. در این روش، از تشعشع برای کشتن سلول‌های سرطانی و تومور کوچک استفاده می‌شود.

 

 

مصرف انواع مرکبات به‌ویژه گریپ‌فروت، کیوی، هندوانه و گوجه‌فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است.
از دیگر راه‌های درمان این بیماری، هورمون درمانی است. افرادی که درمان‌های دیگری مثل تشعشع انتخاب کردند ممکن است با داروها درمان شوند تا بدنشان تستوسترون تولید نکند و اگر به نظر می‌رسد که سرطان برمی‌گردد، این روش را به کار می‌گیرند. هورمون درمانی برای سرطان پروستاتی به کار می‌رود که از پروستات به بدن پخش‌شده باشد.

 از آخرین روش‌های درمان بیماری بزرگی پروستات، عمل جراحی است. این روش در مواقع بسیار شدید و حاد صورت می‌گیرد. این جراحی به چند بخش تقسیم می‌شود و در آن قسمت داخلی پروستات یعنی پروستاتکتومی حذف می‌شود.

درمان‌های سنتی هم برای درمان بزرگی پروستات وجود دارد. توصیه طب سنتی برای کسانی که با مشکلات پروستات روبرو هستند، انجام حجامت و بادکش است. برای انجام حجامت توصیه می‌شود که حجامت گرم وتر انجام شود و بادکش هم پایین شکم هر یک روز در میان صورت گیرد.

همچنین درمان‌های خانگی هم برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد. مصرف بیشتر میوه‌ و سبزیجاتی مانند هویج، چغندر، شلغم، کنگر فرنگی و انواع کلم به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارند، به مردان توصیه می‌شود. همچنین مصرف انواع مرکبات به‌ویژه گریپ‌فروت، کیوی، هندوانه و گوجه‌فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است.

همچنین ریشه گزنه، سرکه سیب، انار؛ دانه‌های کدوی تخمه کاغذی، چای سبز، آووکادو، بادام‌زمینی، گیاه خشک‌شده دم اسب، سیر هم می‌تواند در درمان این بیماری مفید واقع شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .