تبیان، دستیار زندگی

علل درد لگن

درد لگن یکی از دردهای سیستم اسکلتی در بدن است، و بیشترین علت ایجاد درد در قسمت باسن و پشت؛ مشکلاتی است که از ستون مهره‌ها ناشی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد لگن
درد لگن ممکن است در هر قسمتی از لگن ایجاد شود، ولی این درد بیشتر در قسمت پشت باسن و یا در قسمت خارجی آن احساس می‌شود. برای درمان این دردهای لگنی باید اول علت درد را تشخیص دارد، مکانی که این درد احساس می‌شود بهترین سرنخ برای کشف علت است.

علت درد لگن

دردهای که در لگن ایجاد می‌شود ممکن است علل مختلفی داشته باشد. وقتی علت درد در خود لگن باشد یا این درد در خارج لگن احساس شود. به‌طور مثال وقتی‌که ستون فقرات یا زانو مشکلی دارد ولی بیمار به‌عوض آنکه درد را در منشاء خود احساس کند در لگن حس می‌کند.

از شایع‌ترین محل‌ها برای احساس درد لگن در جلوی مفصل ران(کشاله ران) است، از دیگر دردهای لگن دردی است که در پشت باسن به وجود می‌آید، درد لگن می‌تواند در قسمت خارجی لگن هم احساس شود. گاهی مواقع نیز بیمار نمی‌تواند به‌درستی محل درد لگنی را تشخیص درد زیرا این درد در تمام قسمت‌های لگن احساس می‌شود.

لگن از بافت‌های زیادی تشکیل‌شده که می‌تواند منشاء درد لگن باشد. مفصل ران(هیپ)، عصب سیاتیک و مفصل ساکروایلیاک همه این‌ها می‌توانند، منشا ایجاد درد لگن باشند. تقسیم بندی علل درد بر اساس محل احساس درد آسان‌تر است.

 

پس از تشخیص علت درد لگن می‌توان درمان را آغاز کرد. باید بدانیم که درد پشت لگن و باسن تنها یک علت و یا درمان خاص ندارد، این گونه دردها علت‌های متفاوتی داشته، که هر کدام از آن‌ها درمانی مختص به خود دارند.


درد لگن در ناحیه جلوی آن یا کشاله ران

قبلاً اشاره کردیم که یکی از محل‌های شایع احساس درد لگن در ناحیه جلو و کشاله ران است. کشاله ران جایی است که در جلوی لگن، در قسمتی که شکم تمام شده و ران شروع می‌شود. البته باید اشاره کنیم که در مواقعی نیز درد کشاله ران در ارگان‌های دیگری به‌جز سیستم حرکتی است. مثلاً بیماری‌های سیستم ادراری و تناسلی یا بیماری‌های گوارشی هستند، که ممکن است این درد در کشاله ران احساس شود. 

علل درد در مفصل ران

مفصل ران یا هیپ؛ مفصلی است که استخوان لگن در کنار استخوان ران قرارگرفته است. منشا درد مفصل ران می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد:

- آسیب استخوان‌های تشکیل‌دهنده مفصل ران در اثر عفونت یا شکستگی باعث درد در این مفصل می‌شود.

- دورتادور مفصل ران به‌وسیله بافتی کلفت پوشانده شده، که به آن کپسول مفصلی می‌گویند. داخل این کپسول مفصل نازکی به نام "پرده سینوویال" وجود دارد که مسئول ترشح مایع سینوویال(مایع مفصلی) است.

این مایع باعث ایجاد لغزندگی در سطح غضروف مفصلی شده و همچنین باعث تغذیه غضروف مفصل می‌شود. هرگونه التهاب در پرده سینوویال مفصل ران به علل بیماری‌های عفونی یا روماتیسمی یا دیگر علل می‌تواند موجب درد لگن شود.

- در اطراف کپسول مفصل ران، تاندون‌ها و عضلاتی قرار دارد، میان این تاندون‌ها و کپسول ران، کسیه‌ای با دیواره‌ای نازک وجود دارد که به آن‌ها بورس می‌گویند. سطح داخلی بورس‌ها از یک لایه سینوویال تشکیل شده و داخل آن نیز مایع مفصلی وجود دارد. التهاب بورس در اطراف مفصل ران باعث ایجاد درد در ناحیه لگن می‌شود.

- در اطراف مفصل ران عضلات قرارگرفته که گاهی در اثر کشیده شدن آن‌ها دردی در جلوی لگن احساس می‌شود. کشیدگی‌های عضلات، معمولاً به دنبال فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی به وجود می‌آید.

- گاهی نیز درد مفصل ران از خود مفصل نبوده، مثلاً در اثر فتق دیسک بین مهره‌ای درد در مفصل ران احساس می‌شود.

- شکستگی‌های بالای استخوان ران که به آنها شکستگی های هیپ هم میگویند.

- دررفتگی هیپ، دررفتگی در این مفصل معمولاً در اثر تصادف اتومبیل یا سقوط از ارتفاع است.

- پوکی استخوان یا استئوپروز گذرای هیپ(ورم استخوان بالای ران)  باعث ایجاد درد لگن در ناحیه کشاله ران می‌شود.

- پارگی بافت لابروم  می‌تواند موجب درد لگن در کشاله ران شود.

- التهاب بورس تروکانتر اطراف مفصل ران هم موجب درد لگن خواهد شد.

- تاندون ایلیوپسواس و بورس آن در جلوی لگن قرار دارند و التهاب آن‌ها می‌تواند درد لگن در کشاله ران ایجاد کند.

- سائیدگی و خراب شدن مفصل ران باعث درد لگن می‌شود.

- التهاب مفصل ران به علت روماتیسم هم می‌تواند موجب درد لگن شود.

- تحریک عصب سیاتیک، می‌تواند علت درد لگن در کشاله ران نیز باشد.

- تومورهای استخوانی در استخوان های لگن نیز باعث احساس درد در ناحیه لگن خواهد شد.

برخی از دردهای لگنی که مربوط به درد مفاصل نیست!

گاهی هم علت دردهای جلو لگن نه از سیستم حرکتی نیست، بلکه در بافت‌های دیگر اطراف آن است:

- عفونت‌های سیستم ادراری
- سنگ کلیه
- هرنی یا فتق کشاله ران
- التهاب غدد لنفاوی کشاله ران
- عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

علت درد در پشت لگن یا باسن چیست؟

- آرتروز و ساییدگی مفصل ران
- بیماری‌های روماتیسمی مثل روماتیسم مفصلی یا اسپوندیلیت انکیلوزان
- لغزش سر استخوان ران
- نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران
- پوکی گذرای لگن

نکته مهم: پس از تشخیص علت درد لگن می‌توان درمان را آغاز کرد. باید بدانیم که درد پشت لگن و باسن تنها یک علت و یا درمان خاص ندارد، این گونه دردها علت‌های متفاوتی داشته، که هر کدام از آن‌ها درمانی مختص به خود دارند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .