تبیان، دستیار زندگی

رفع خستگی چشم

چشم از ارزشمندترین اعضای بدن است، زیرا بدون آن‌ها دنیا تاریک می‌شود. اگر احساس می‌کنید دیدتان دچار مشکل شده و نمی‌توانید تصاویر را ب‌ طور واضح تشخیص دهید، یعنی باید به‌سلامت چشم‌هایتان بیشتر دقت کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خستگی چشم
استفاده از رایانه جز لاینفک زندگی انسان‌های امروزی محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از شغل‌ها ایجاب می‌کند، تا زمان طولانی را در پشت رایانه سپری کرد. برای جلوگیری از کاهش خطر فشار چشم، رفع خستگی چشم و وارد شدن آسیب به چشم راه‌کار‌های منحصربه‌فردی را می‌بایست به‌کار برد تا آسیب کمتری به چشمانتان وارد شود.

چشمان خسته از مشکلات دنیای امروزی بوده و کمبود خواب، حساسیت، خستگی چشم، ورم ملتحمه، گریه بیش‌ازحد، خستگی و عدم رسیدن کافی اکسیژن به قرنیه و آلودگی از عوامل مختلف این مشکل است که با علائمی مثل احساس سنگینی در چشم، سوزش و قرمزی چشم بروز می‌کند.

سبزیجات تیره‌رنگ مانند اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی، ذرت و کدو تنبل مملو از ترکیبات مفید برای چشم هستند. ویتامین هایA و C برای بهبود عملکرد چشم‌ها لازم است، و این ویتامین‌ها به میزان کافی در هویج و مرکبات وجود دارند.



روش‌های درمان خانگی رفع خستگی چشم

ساده‌ترین راه درمان:
دو قاشق را درون فریزر گذاشته و پس از سرد شدن آن‌ها را زیر چشمان خود قرار دهید تا پف چشمانتان کم شود.دقت کنید؛ که قاشق‌ها یخ‌زده نباشند.

مؤثرترین روش درمان:  
تکه‌ای از پنبه را به‌صورت گلوله در یک استکان چای بیندازید و سپس آن‌ها را روی پلک چشمانتان قرار داده و چند دقیقه صبر کنید.

- چندتکه خیار را روی پلک‌هایتان قرار دهید تا پف‌کردگی پلک‌تان کاهش یابد.

- به‌صورت مرتب چشم‌ها را با آب سرد بشویید، این عمل باعث آرامش چشم و رفع خستگی چشم می‌شود.

- دوتکه پنبه را به‌صورت گلوله‌ای دربیاورید و آن‌ها را در یک فنجان شیر خنک بیندازید و بعد آن‌ها را به مدت چند دقیقه روی پلک چشم قرار  دهید.

- در یک ظرف آب، چند قطره روغن اسطوخودوس ریخته و گلوله‌های پنبه را در آن بخیسانید و بعد آن‌ها را روی پلک چشمتان قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید.

- یک توت‌فرنگی را در فریزر قرار داده و بعد از خنک شدن آن را به دونیم کنید، و روی پلکتان قرار دهید. این کار برای رفع خستگی چشم‌هایتان بسیار مؤثر است.

چشمان خسته از مشکلات دنیای امروزی بوده و کمبود خواب، حساسیت، خستگی چشم، ورم ملتحمه، گریه بیش‌ازحد، خستگی و عدم رسیدن کافی اکسیژن به قرنیه و آلودگی از عوامل مختلف این مشکل است که با علائمی مثل احساس سنگینی در چشم، سوزش و قرمزی چشم بروز می‌کند.



- مقدار کمی اسید بوریک را در دو فنجان آب جوشیده بریزید، صبر کنید تا سرد شود. سپس از آن برای شستن چشم استفاده کرده این کار خستگی چشم را تا حدودی رفع می‌کند.

- چشم‌هایتان را مرطوب کنید؛ خشک شدن چشم یکی از علل خستگی چشم است. برای جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها، هر 30 ثانیه یک‌بار چشم‌هایتان را ببندید و آن‌ها را بچرخانید.

- هر نیم ساعت یک‌بار، به چشم‌ها استراحت دهید؛ چشم‌ها اگر زمان طولانی به نقطه‌ای ثابت بماند، مانند نگاه ثابت به صفحه رایانه و تلویزیون، خسته می‌شوند. هر نیم ساعت دست از کار کشیده و سرتان را از صفحه مقابلتان برگردانید و

- ورزش‌های چشمی، انجام دهید؛ ورزش‌های زیادی برای رفع خستگی چشم و تقویت عضلات چشم وجود دارد. دست‌تان مقابل چشم‌ها قرار دهید، روی انگشت سبابه تمرکز کرده و آن را به آهسته به بینی نزدیک کنید. بار دیگر انگشت‌تان را به‌آرامی تا حد ممکن عقب ببرید، این کار را 25 بار تکرار کنید.

- سبزیجات تیره‌رنگ بخورید؛ مانند اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی، ذرت و کدو تنبل مملو از ترکیبات مفید برای چشم است. ویتامین هایA  و C برای بهبود عملکرد چشم ها لازم است، و این ویتامین‌ها به میزان کافی در هویج و مرکبات وجود دارند.

- عینک آفتابی بزنید، نور آفتاب باعث می‌شود که به چشم‌تان آسیب وارد شود، پس مهم است زمانی که در معرض نور آفتاب قرارگرفته‌اید، حتماً از عینک آفتابی استفاده نمایید. نکته مهم: عینک آفتابی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

- سیگار نکشید؛ سیگار کشیدن سلامت چشم‌ها را به خطر می‌اندازد، به خاطر اینکه دود سیگار چشم‌ها را تحریک و حساس می‌کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .