تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توان آرتروز گردن را تشخیص داد و آن را درمان کرد؟

به تغییراتی که در مهره‌های گردن ایجاد می‌شود و باعث ساییدگی آن‌ها می‌شود و بر اعصابی که به دست‌وپا و مثانه می‌روند، فشار می‌آورد، آرتروز گردن می‌گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرتروزگردن

در این بیماری، مهره‌های گردن و دیسک‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد و عروق خونی که به سمت مغز می‌روند تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
آرتروز گردن، جسم مهره‌ها، صفحه‌ی بین مهره‌ای، رباط‌ها و مفصل‌های بین مهره‌ای را در چند ناحیه دچار مشکل می‌کند. این بیماری، شایع‌ترین بیماری مفصلی است.
 آرتروز گردن در بین مردان بیشتر از زنان بوده است و بخصوص مردانی که سن آن‌ها بالای 40 سال است احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.

اندام گردن به دلیل بافت نرمی که دارد و قابلیت انحنایی آن به‌آسانی در هنگام حوادثی مثل تصادف یا پرتاب، آسیب می‌بیند. همچنین، رگ‌های مهم و حساس از گردن به سمت سر و مغز عبور می‌کند و این باعث قطع جریان خون و مشکلات حسی در صورت صدمه گردن می‌شود.

 نوعی از آرتروز گردن، اسپوندیلوز گردن است که گاهی باعث فلج شدن و یا ناتوانی جسمی می‌شود.

دلایل آرتروز گردن

 


از دیگر علائم آرتروز گردن، این است که فرد در حین حرکت‌های شدید احساس سرگیجه داشته باشد. در حالت کلی، سرگیجه از علائم آرتروز شناخته‌نشده است. این حالت خیلی کم پیش می‌آید ولی می‌تواند به خاطر تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه‌ی مهره‌ها به وجود بیاید.
با زیادشدن سن، ستون فقرات هم دچار کهولت و پیری می‌شود. آرتروز گردن بیماری است که ممکن است عواملی مانند وزن بالا، سن زیاد، عوامل ژنتیک، و همچنین عوامل مکانیکی مانند ضربه‌های مکرر به مفصل، و عوامل التهابی و یا حرکت‌های نامناسب، و یا تغییر ناگهانی حرکت گردن به سمت جلو یا عقب، و همچنین انجام کارهای سخت و سنگین و مسائل ذهنی و روانی باعث ایجاد خطر در این مشکل شود و با تخریب غضروف مفصلی، آرتروز گردن را به وجود آورد.

کارمندان، محصلین و دانشجویان که دائماً از کامپیوتر استفاده می‌کنند و یا درس می‌خوانند و گردن آن‌ها در طولانی‌مدت به سمت پایین خم است، ممکن است به مهره‌های گردن آن‌ها فشار وارد شود و باعث شود دیسک‌های بین آن‌ها زیاد شود و آرتروز گردن را به وجود آورد.

علائم بیماری آرتروز

 این بیماری هم علائمی دارد که شایع‌ترین آن‌ها دردی است که در گردن به وجود می‌آید و در بعضی مواقع به‌صورت عمقی حس می‌شود. این درد باگذشت زمان، زیاد می‌شود و در ابتدای درد، ممکن است با انجام فعالیت‌های زیاد، شدت یابد ولی اگر فرد استراحت کند، بهبود یابد.

 از دیگر علائم این بیماری، احساس بی‌حسی بین شانه و انگشت‌ها است. با ابتلا فرد به آرتروز گردن، غضروف مفاصل دچار ساییدگی می‌شود و در این زمان بدن با تولید استخوان از خود مراقبت می‌کند. اگر استخوان جدید روی یکی از مهره‌های گردن رشد کند باعث می‌شود که یکی از عصب‌ها تحت‌الشعاع قرار دهد و در عملکرد اعصاب محیطی بدن اختلال ایجاد کند و مشکلاتی را به وجود آورد.

 یکی دیگر از نشانه‌های بیماری آرتروز گردن، این است که هنگامی‌که فرد می‌خواهد گردن خود را بچرخاند، گردن سفت و خشک‌شده است. در این زمان فرد ممکن است به بیماری آرتروز گردن مبتلا شده باشد. آرتروز گردن به خاطر از بین رفتن تدریجی، غضروف مفاصل به وجود می‌آید، هر چه این تخریب بیشتر شود، فرد احساس سفتی بیشتری در ناحیه گردن می‌کند.

 میگرن‌های پشت سر و سردردهایی که دائماً برای فرد به وجود می‌آید هم می‌تواند از علائم ابتلا به بیماری آرتروز گردن باشد.

از دیگر علائم آرتروز گردن، این است که فرد در حین حرکت‌های شدید احساس سرگیجه داشته باشد. در حالت کلی، سرگیجه از علائم آرتروز شناخته‌نشده است. این حالت خیلی کم پیش می‌آید ولی می‌تواند به خاطر تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه‌ی مهره‌ها به وجود بیاید.

 زمانی که فرد به‌طور پیشرفته دچار آرتروز گردن شده است در خوردن غذا دچار مشکل می‌شود. این مشکل هم به خاطر ایجاد خارهای استخوانی در لبه‌ی مهره‌ها به وجود می‌آید.

تشخیص بیماری آرتروز


 

آرتروز گردن در بین مردان بیشتر از زنان بوده است و بخصوص مردانی که سن آن‌ها بالای 40 سال است احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
زمانی که فرد دچار مشکلات گردن می‌شود برای تشخیص علت دقیق آن بهتر است به پزشک مراجعه کند و پزشک هم با بررسی سوابق مشکلات گردن و معاینه کامل به معالجه این بیماری بپردازد.

 معاینه کامل یعنی این‌که پزشک به‌طور کامل، گردن، شانه، بازوها و پاها و همچنین استحکام بدن، حس لامسه، واکنش‌ها، جریان خون، راه رفتن، و انعطاف‌پذیری گردن و پاها را معاینه کند. پزشک، گردن و شانه‌ها و نقاط حساس بدن را لمس می‌کند و آزمایشات خون را انجام می‌دهد و اگر نیاز باشد آزمایش‌های دیگری مانند تصویربرداری با اشعه ایکس، ام آر ای، سی‌تی‌اسکن، میلوگرافی، الکترومیوگرافی را انجام می‌دهد تا انواع گردن درد و بیماری آرتروز گردن را به‌خوبی تشخیص دهد.

 درمان

برای درمان بیماری آرتروز روش‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها به نوع و شدت بیماری بستگی دارد.

 در مرحله اول برای درمان این بیماری، پزشک دارو تجویز می‌کند تا درد گردن و التهاب آن را آرام کند. داروهایی مانند استامینوفن، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و همچنین داروهای شل کننده عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین یا کاریزوپرودول برای درمان این بیماری به کار می‌رود.

در مرحله بعد فرد از گردنبندهای طبی استفاده می‌کند تا بیماری خود را درمان کند. استفاده از این گردنبندهای طبی باعث می‌شود حرکات گردن کم شود و مهره‌ها بیشتر استراحت کنند. استفاده از این گردنبندها، درد را کم می‌کند البته باید توجه داشت که در مدت‌زمان طولانی استفاده نشود چون باعث می‌شود عضلات گردن ضعیف شود و درد را بیشتر کند.

مرحله بعدی برای درمان این بیماری، این است که از گرما و رطوبت استفاده کنید. گاهی با گرفتن یک دوش آب گرم می‌توانید باعث التیام این درد شوید. در این زمان بهتر است در روز دو بار در مدت 10 تا 20 دقیقه، آب گرم بر روی دوش بریزید و بعد از روی گردن، آن حوله داغ و مرطوب قرار دهید و به‌آرامی ماساژ دهید.

 همچنین فرد می‌تواند با انجام حرکات مناسب و ورزش‌های درست آرتروز گردن از میزان درد در این ناحیه کم کند.

 همچنین فرد با انجام طب سوزنی، لیزر درمانی پرتوان نسل جدید و همچنین درمان‌های دستی ستون فقرات، و اُزن تراپی یا اوزون درمانی آرتروز گردن، این بیماری را درمان کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .