تبیان، دستیار زندگی

زینک اکساید و موارد مصرف

زینک اکسید یا اکسید دو زنگ ماده پودری سفید رنگی است، که در ساخت پلاستیک و مواد آرایشی به‌کار می‌رود. از این ماده به‌دلیل منعکس کردن اشعه ماورای بنفش(UV) در ترکیب کرم‌های ضد آفتاب نیز استفاده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پماد زینک اکساید
پماد زینک اکساید می‌تواند برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی استفاده شود و همچنین باعث محافظت از پوست می‌شود.

فواید استفاده از کرم زینک اکساید

هنگامی که از کرم زینک اکساید استفاده می‌کنید، مواد مغذی به‌راحتی جذب پوست می‌شود. به همین دلیل، این کرم می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مفید باشد.

زینک اکسید  (zinc oxide)غیرقابل‌حل در آب است، ولی در محیط‌های اسیدی به‌راحتی حل می‌شود. اکسید روی با ایجاد سدی فیزیکی بر روی سطح پوست مانع از جذب اشعه ماوراء بنفش و اشعه مرئی نور خورشید شده و نفوذ آن را به حداقل می‌رساند.

- درمان و پیشگیری از جوش صورت:  خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی کرم زینک اکساید باعث پایین آوردن التهاب پوست شده و برای پیشگیری از جوش بسیار است.

این پماد برای درمان برخی از ناراحتی‌های پوستی توسط پزشک پوست تجویز می‌شود، در استفاده از این کرم باید احتیاط کرد و هیچ‌گاه خودسرانه از این کرم برای نوزادان استفاده نشود.


- درمان بثورات‌ ناشی‌ از بستن‌ پوشک: اکسید روی یک ماده‌ی شیمیایی قوی است و می‌توان بدون ترس روی پوست ظریف نوزادان از آن استفاده کرد. این کرم یک مانع بر روی سطح پوست ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که محرک‌های پوستی با پوست کودک در تماس باشد به همین دلیل از پوست در مقابل آسیب محافظت می‌کند.

- حفاظت از آفتاب: اشعه ماوراء بنفش خورشید تأثیرات مخربی بر پوست می‌گذارد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، کرم زینک اکساید محافظی در برابر جذب اشعه ماوراء بنفش است. همچنین پوست را در برابر آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، چین و چروک و مشکلات دیگر آفتاب، محافظت می‌کند.

- درمان اگزمای پوستی: زینک اکسید اثر آرام‌بخش بر التهاب و تحریک پوست داشته و باعث درمان اگزما می‌شود.

- سفیدکننده پوست: ملاسما یک اختلال پوستی است، که به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای تیره بر روی پوست قابل تشخیص است. با مصرف منظم کرم زینک می‌توان این لکه‌ها را تا حدودی از بین برد.

- درمان صدمات پوستی جزئی: صدماتی پوستی مانند بریدگی، سوختگی یا خراش را می‌توان با زینک اکسید به‌راحتی  درمان کرد.

- درمان چین‌وچروک صورت: اثر قابض  و سفت کنندگی این کرم باعث از بین رفتن تدریجی چین‌وچروک می‌شود.

- محافظ و ضدعفونی‌کننده پوست.

- مهارکننده رشد باکتری.

- ضد عرق و ضد بوی زیر بغل

طریقه مصرف پماد زینک اکسید

این کرم تنها به‌صورت موضعی بکار می‌رود، باید قبل از استفاده از کرم زینک اکسید بر روی پوست، دست و صورت را بشویید و سپس کرم را به مقدار زیاد روی پوست بمالید.

وقتی از این کرم برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنید، حتماً باید قسمت آسیب دیده ی پوست کاملاً با این کرم پوشانده شود.

اگر از کرم زینک اکسید بر روی پوست صورت استفاده می‌کنید، دقت کنید که کرم با چشم، دهان و بینی تماس پیدا نکند.

نکته مهم: هیچ‌گونه عوارض جانبی خاصی در رابطه با مصرف کرم زینک اکسید وجود ندارد. کرم زینک اکسید برای انواع پوست‌ها مناسب است.

عوارض شایع این پماد

این پماد برای درمان برخی از ناراحتی‌های پوستی توسط پزشک پوست تجویز می‌شود، در استفاده از این کرم باید احتیاط کرد و هیچ‌گاه خودسرانه از این کرم برای نوزادان استفاده نشود. عوارض شایع مصرف کرم زینک اکساید:

پماد زینک اکساید می‌تواند برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی استفاده شود و همچنین باعث محافظت از پوست می‌شود.



- واکنش‌های آلرژی؛ مانند خارش، ورم صورت یا دست‌ها
- سوزش یا ورم دهان، گلو، قفسه سینه و همچنین ایجاد مشکل در تنفس

در موارد زیر باید حتماً به پزشک مراجعه کرد:

- اگر محل موردنظر بعد از یک هفته مصرف بهبود پیدا نکرد باید پزشک را در جریان قرار دهید.
- بازگشت دوباره علائم سوختگی بعد از اتمام دوره مصرف

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .