تبیان، دستیار زندگی

علائم ضربه به سر

ضربه به سر یا آسیب مغزی بر اثر برخورد ناگهانی و شدید سر با جسمی سخت به‌وجود می‌آید. ضربه‌ای که در زمان وقوع حادثه وارد می‌شود، می‌تواند به‌صورت خفیف، متوسط یا شدید باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ضربه مغزی
خیلی‌ها براین عقیده هستند که اگر ضربه به سر باعث بیهوشی نشود خیلی مهم نیست، ولی بهتر است بدانید که گاهی ضربات ظاهر ساده و بی‌اهمیت می‌تواند منجر به بیماری های روحی و جسمی متفاوتی شود.

عوارض ناشی از ضربه سر را نادیده نگیرید!

صدمات ناشی از وارد آمدن ضربه به سر  گاهی باعث می شود که جان شخص به خطر بیفتد و یا در برخی موارد باعث معلولیت دائمی فرد می شود.

- اگر بعد از وارد آمدن ضربه به سر، علائمی مانند حالت تهوع، سردرد و تپش قلب شدید را مشاهده کردید، باید بلافاصله به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

- عوارض ناشی از ضربه به سر در میان زنان و کودکان  خطرناک‌تر از مردان است، زیرا ممکن است، آسیب‌ وارده هفته ها ادامه داشته باشد. همچنین ضربه به سر در زنان منجر به نوسانات هورمونی خواهد شد که این علائم حتی بعد از گذشت ماه ها بروز می کند علائمی مانند سردرد و گیجی که به مرور زمان بدتر شده و می‌تواند منجر به خونریزی شود.

- مراقب باشید که قبل از تشخیص درست و قطعی توسط پزشک نباید هیچ گونه دارویی مصرف شود، و بیمار باید تا زمان برطرف شدن خطر، استراحت کند.

هنگامی که به سرتان ضربه وارد شد، و این ضربه باعث زخم درناحیه سر و صورت می شود، باید مطمئن شوید که جمجمه شکستگی ندارد. کبودشدن پشت گوش یا کبودی دور چشم از نشانه های جدی خطر است.



ضربه‌مغزی

جمجمه محافظی برای بافت حساس مغز محسوب می شود و مغز را از آسیب های احتمالی نجات می‌دهد. مغز به‌طور تقریبی تمام جمجمه را احاطه کرده و تنها فضای بسیار کوچکی میان مغز و جمجمه آزاد است.

زمانی که به سر ضربه وارد شود، مغز در این فضای کوچک جابجا می‌شود، اما به دلیل کم بودن فضا، مغز در جای خود می لرزد. اگر ضربه وارد آمده به سر باعث لرزش مغز شود، به آن "ضربه مغزی" می‌گویند. ضربه مغزی باعث ایجاد اختلال موقت در کار مغز خواهد شد که در بیشتر مواقع بدون آسیب به مغز برطرف می‌شود.


خونریزی مغزی

اگر ضربه به هر قسمت بدن وارد شود باعث تورم در همان قسمت می شود. ولی هنگامی که به مغز ضربه وارد شود به دلیل اینکه مغز جایی برای ورم و بزرگ شدن ناحیه ضربه خورده ندارد، پس فشار داخل جمجمه بالا رفته و باعث خونریزی می شود. گاهی خونریزی  در داخل بافت مغز یا در رگ‌های بین مغز و جمجمه اتفاق می افتد، یا در اثر ضربه به سر و جابجا شدن مغز رگی در مغز پاره می شود.

علائم آسیب مغزی ممکن است به سرعت ظاهر نشود، و اگر خونریزی ادامه پیدا کند فشار داخل جمجمه زیاد شده و بافت مغز زیر این فشار به تدریج له می شود و باعث آسیب جدی به عملکرد مغز خواهد شد.  تقریبا در اکثر این موارد باید با جراحی فشار مغز را کم کرد.

توصیه های لازم پس از وارد آمدن ضربه به سر

مراقب باشید که قبل از تشخیص درست و قطعی توسط پزشک نباید هیچ گونه دارویی مصرف شود، و بیمار باید تا زمان برطرف شدن خطر، استراحت کند.

 

- بعد از ضربه به سر تا چهل و هشت ساعت در خانه تنها نمانید و حتما کسی پیش شما باشد.

- اگر داروی رقیق‌کننده خون (وارفارین) به طور مرتب مصرف می‌کنید، باید با پزشک مشورت کنید.

- از مصرف الکل و قرص های خواب آور خودداری کنید.

- ورزش‌هایی که امکان برخورد یا افتادن در آن هست را تا 3 هفته انجام ندهید.

- رانندگی، موتور سواری(دوچرخه سواری)  یا کار با دستگاه‌های خطرناک را تا بهبودی کامل انجام ندهید.

به این علائم هشدار دهنده توجه کنید!

هنگامی که به سرتان ضربه وارد شد، و این ضربه باعث زخم درناحیه سر و صورت می شود، باید مطمئن شوید که جمجمه شکستگی ندارد. کبودشدن پشت گوش یا کبودی دور چشم از نشانه های جدی خطر است.

- خونریزی از گوش، بینی و یا ترشح مایع بی رنگ از آن‌ها
- استفراغ بیش از دو بار در بزرگسالان و بیش از یک بار در کودکان
- تاری دید و دوبینی
- رفتارهای عجیب پرخاشگری، بی‌قراری شدید
- تشنج
- گیجی، خواب‌آلودگی ، عدم آگاهی به زمان و مکان، مشکل حرف زدن
- ناشنوایی ناگهانی در یک یا هر دو گوش
- احساس ضعف، بی حسی و ناتوانی در حرکت دادن دست و پا
- تنفس غیرعادی و نامنظم
- عدم تعادل و سرگیجه شدید

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .