تبیان، دستیار زندگی

علت ترشح زیاد بزاق دهان

به ترشحات غدد بزاقی، بزاق می‌گویند. ترشح بزاق به آب دهان می‌گویند که باعث می‌شود غذا دردهان نرم شود و هضم آن در معده به‌آسانی انجام شود. بزاق دهان برای لغزنده کردن غذا و تغییر شیمیایی آن لازم است. بزاق دهان از دیواره‌های ته دهان ترشح می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترشح بزاق

به‌طور طبیعی دهان هر فرد روزانه حدود نیم تا یک ونیم لیتر بزاق تولید می‌کند ولی چون به ناخواسته بدون اینکه خود فرد متوجه شود، آن را قورت می‌دهد، متوجه وجود آن دردهان نمی‌شود. ترشح بزاق فوایدی برای فرد دارد ازجمله اینکه بزاق باعث می‌شود که جویدن آسان شود و برای چشیدن مزه‌ها لازم است و بدون بزاق نمی‌توان طعم غذا را فهمید. بزاق دهان باعث می‌شود که زبان نرم شود و گلو را مرطوب کند و از خشک شدن گلو، دهان و زبان جلوگیری می‌کند. بزاق همچنین (ph) حفره‌های دهانی را تنظیم می‌کند و این باعث می‌شود که عمر دندان زیاد شود و در مقابل پوسیدگی‌های اسیدی مقاومت کند. بزاق همچنین ضدعفونی‌کننده است و آنزیمی به نام لیزوزیم دارد.

ترشح زیاد بزاق دهان می تواند به علت طبع بدن باشد. بزاق دهان در برخی افراد ممکن است بیشتر از حد نرمال ایجاد شود و این ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که نگران‌کننده نیست. این مشکل یا به دلیل این است که غدد بزاقی بیشتر از حد معمول بزاق تولید می‌کنند و یا فرد به‌سختی و به مقدار کم بزاق دهان خود را قورت می‌دهد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل بزاق زیاد دردهان مطالبی را ارائه دهیم.

 دلایل بزاق زیاد دردهان


 

مشکلاتی مانند اوتیسم و بیماری فلج مغزی، سندرم داون یا منگولیسم، دمانس یا زوال عقلی، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون، سکته مغزی، بیماری میاستنی گراویس باعث می شود که فرد نتواند بزاق دهانش را قورت دهد و یا نگه دارد.
 بزاق زیاد دردهان ممکن است به دلایلی ایجاد شود که یکی از آن‌ها می‌تواند فلج بل باشد. فلج عصب صورتی باعث می‌شود که فرد نتواند ترشح بزاق دهان را کنترل کند و همچنین باعث بستن چشم فرد مبتلا می‌شود. فلج عصب صورتی باعث می‌شود صورت فرد مبتلا آویزان و بی‌حالت شود و چین بینی و لبی، ناپدید شود.

یکی دیگر از دلایل بزاق زیاد دهان، بارداری است. دهان بعضی از زنان در دوران بارداری بزاق بیشتری تولید می‌کند و این ترشح بزاق در زمان تهوع بیشتر می‌شود. گاهی ترشح بزاق در برخی زنان آن‌قدر زیاد است که مجبور می‌شوند آن را از دهانشان خارج کنند. زیادشدن بزاق در دوران بارداری، ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد و او را آزار دهد، ولی چیز طبیعی و نرمالی است و در سلامت جنین تأثیری ندارد. این افزایش ترشح د راین دروان ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی بدن ایجاد شود. زنانی که از ویار بیشتری برخوردارند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

 یکی دیگر از دلایل ترشح زیاد بزاق دردهان، التهاب مخاط دهان است. گاهی زخم های مخاطی دهان باعث می‌شود ترشح بزاق دردهان زیاد شود و درد دردهان و قرمزی و تب را برای فرد ایجاد کند. این مشکل ممکن است خودبه‌خود طی یک هفته، رفع شود ولی ممکن است جای زخم دردهان باقی بماند و این مشکل دوباره به سراغ فرد بیاید.

گاهی هم سفلیس باعث ترشح بزاق دهان می‌شود. سفلیس یک نوع بیماری عفونی که با رابطه جنسی به فرد منتقل می‌شود. در سفلیس ثانویه، زخم‌های موکوسی باعث ایجاد ترشح زیاد بزاق دهان می‌شود و این ممکن است تا یک سال بماند.

 یکی دیگر از دلایل ترشح بزاق دردهان ممکن است بیماری سل باشد. بیماری سل، بیماری عفونی است که در اثر آن ریه‌های فرد دچار مشکل می‌شوند. شکل‌های این بیماری، گاهی زخم‌های منفرد با شکل نامنظم زبانی یا دهانی ایجاد می‌کنند. این زخم‌ها با اگزودا پوشیده شده است و باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود.

 از دیگر دلایل ترشح بزاق دهان، مسمومیت با ارسنیک است. این مسمومیت ممکن است باعث اسهال و رنگ‌دانه‌های پوستی شود و گاهی ترشح بزاق دردهان را زیاد می‌کند.

 از دیگر دلایل این بیماری، استفاده از دارو است. پیلورکارپین و همچنین داروهایی که مردمک چشم را منقبض می‌کنند و برای درمان آب‌سیاه استفاده می‌شوند، ممکن است به‌طور سیستمیک جذب‌شده و ترشح بزاق را زیاد کنند. کلی نرژیک ها مثل: بتانکول و نئوستیگمین هم ممکن است باعث شوند ترشح بزاق دردهان زیاد شود.

 

 

یکی دیگر از دلایل ترشح زیاد بزاق دردهان، التهاب مخاط دهان است. گاهی زخم های مخاطی دهان باعث می‌شود ترشح بزاق دردهان زیاد شود و درد دردهان و قرمزی و تب را برای فرد ایجاد کند
گاهی مسمومیت با جیوه باعث می‌شود که فرد دچار ترشح زیاد بزاق دردهان شود. فرد با افزایش بزاق در دهان و طعم فلز  در دهان، می‌تواند تشخیص دهد که مخاط دهانش دچار التهاب شده است.

 گاهی بزاق دهان به دلیل آترزی مری زیاد می شود. آترزی مری یک نوع اختلال مادر زادی است که در آن مری به‌طور کامل رشد نکرده است. گاهی هم ممکن است به دلیل بیماری هاری ایجاد شود. بیماری هاری، بیماری است کشنده که توسط بزاق دهان حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

زمانی که ترشح بزاق در دهان فرد زیاد می‌شود ممکن است فرد به دلایلی مانند سینوزیت حاد، حساسیت‌ها، بزرگ شدن لوزه سوم، و یا تومورهایی که روی حرکات زبان و لب اثر می‌گذارند، نتواند بزاق را دهان نگه دارد و یا قورت دهد. همچنین مشکلاتی مانند اوتیسم و بیماری فلج مغزی، سندرم داون یا منگولیسم، دمانس یا زوال عقلی، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون، سکته مغزی، بیماری میاستنی گراویس باعث می شود که فرد نتواند بزاق دهانش را قورت دهد و یا نگه دارد.

 افزایش بزاق در دهان، نیاز به درمان ندارد اما بهتر است اختلالات زمینه‌ای آن درمان شود. اگر افزایش بزاق دهان به‌صورت دائمی بود و طی مدتی رفع نشد بهتر است به پزشک مراجعه شود و همچنین اگر فرد در هنگام خوردن، ترشح بزاق دهانش زیاد شود، باید در صورت لزوم دهان را ساکشن کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .