تبیان، دستیار زندگی

چرا پوستم تیره شده؟

تیرگی پوست مهم‌ترین عارضه استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب

در این مطلب با علل مؤثر در تیرگی پوست، تأثیر مواد آرایشی غیراستاندارد و تقلبی بر پوست و به طور کلی پرسش و پاسخ‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شوند، آشنا می‌شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تیرگی پوست
گفتگوی زیر با دکتر سید مسعود داودی، متخصص پوست در مورد علل مؤثر در تیرگی پوست، تأثیر مواد آرایشی غیراستاندارد و تقلبی بر پوست و پرسش و پاسخ‌های رایج در این مورد است. با ما همراه باشید...

آقای دکتر! آیا استفاده از مواد آرایشی غیراستاندارد و تقلبی باعث تیرگی پوست می‌شود؟
برخی ترکیبات موجود در لوازم آرایشی پوست را نسبت به نور خورشید حساس می‌کند بنابراین وقتی آرایش می‌کنید و در معرض نور خورشید حتی برای مدت کوتاه فرار می‌گیرید ضرر ناشی از این ترکیبات بر پوست چند برابر می‌شود و بر شفافیت پوست تأثیر می‌گذارد و منجر به تیره شدن و کدری آن خواهد شد. حال اگر این محصولات نامرغوب و تقلبی و مواد حساسیت‌زای موجود در آن‌ها زیاد باشد، مشکلات بیشتری هم بروز می‌کند گاهی اوقات عوارضی که در اثر استفاده از لوازم آرایش ایجاد می‌شود خیلی واضح است، مثل قرمزی، خارش و التهاب پوست. گاهی هم این عوارض در حد خفیف تظاهر پیدا می‌کند در حدی که ممکن است خود فرد هم متوجه این قرمزی و التهاب پوست نشود. این مسئله به‌خصوص در کسانی که پوست سبزه و تیره‌ای دارند بیشتر صدق می‌کند. در چنین شرایطی به دلیل اینکه فرد متوجه این عوارض پوستی نیست و نمی‌داند که به این کرم‌ها حساسیت دارد. همچنان از این محصولات استفاده می‌کند تا اینکه در ادامه مصرف، تیرگی‌ها تشدید شده و آثار آن مشخص‌تر می‌شود.
آیا استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود؟!
بله متأسفانه اغلب دیده می‌شود افرادی که روی پوست صورتشان کرم پودر می‌زنند، دیگر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کند. همین مسئله سبب می‌شود بروز لک‌های پوستی در آن‌ها افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، بر اثر استفاده از مواد آرایشی غیراستاندارد نیز دچار ناراحتی‌ها و مشکلات پوستی مختلفی می‌شوند. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که محصولات آرایشی حتی اگر مرغوب و استاندارد هم باشند ممکن است در برخی افراد با تظاهرات پوستی همراه شوند.

به جز محصولات آرایشی تقلبی، چه عوامل دیگری باعث کدری و تغییر رنگ پوست می‌شوند؟
ابتلا به برخی بیماری‌های داخلی و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تیره شدن رنگ پوست به خصوصی پوست صورت می‌شود. گاهی مصرف بعضی داروها نیز به دلیل اینکه پوست را نسبت به نور آفتاب حساس‌تر می‌کند، از دلایل مهم تیرگی پوست محسوب می‌شود. این مشکل در قسمت‌هایی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید است و کمتر پوشیده می‌شود به‌وضوح دیده می‌شود، درحالی‌که نواحی حاشیه صورت که توسط مو، چادر یا روسری پوشانده می‌شود، در برابر تابش آفتاب بیشتر محافظت ‌شده و درنتیجه تغییر رنگ کمتری در آن‌ها ایجاد می‌شود.

اشاره‌ای به این بیماری‌ها و داروها می‌کنید؟
بیماری‌ها و اختلالات ارثی و ژنتیکی، بیماری‌های هورمونی، نارسایی کبدی، بیماری آدیسون، بیماری‌های التهابی، برخی سرطان‌ها، عفونت‌های موضعی پوست و بالاخره بدخیمی‌های پوستی و همچنین علل تغذیه‌ای شامل کمبود ویتامین‌ها و سوءتغذیه از عواملی هستند که می‌توانند روی میزان و کیفیت رنگ‌دانه‌ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لک‌های تیره در صورت شوند.
اختلالات تیروئید شایع‌ترین مشکلی است که پوست شخص را مستعد تیرگی می‌کند. البته بیماری‌های هورمونی دیگری مانند نارسایی غدد فوق کلیه نیز باعث تیره شدن پوست می‌شوند اما مشکلات پوستی ناشی از اختلالات تیروئید شایع‌تر هستند.

چرا رنگ پوست افراد سیگاری و معتاد کدر و تیره می‌شود؟
در افراد سیگاری به علت تنگ شدن عروق صورت، پیری و پژمردگی زودرس پوست مشاهده می‌شود همچنین به علت وجود ترکیبات فطران و نیکوتین در دود دخانیات تغییر زمینه و تیره شدن پوست صورت به‌وضوح در این افراد دیده می‌شود.

آیا ژنتیک تأثیری در بروز این شکل دارد؟

آنچه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد زمینه ژنتیکی و ارث است. اگر افراد را از هر نظر (در معرض آفتاب بودن، حساس بودن پوست و سلامت) در شرایط یکسان و مساوی در نظر بگیریم، برخی از آن‌ها به دلیل ژنتیکی بیشتر در معرض لک‌های پوستی قرار دارند. گاهی برخی بیماران این سؤال را می‌پرسد که چرا من دچار لک شدم ولی شخص دیگری که زندگی مشابه با من دارد، دچار این مشکل نیست؟ در پاسخ باید گفت این مسئله به خاطر ژنتیک است چون آن‌ها ژنتیکی پوست حساس‌تری دارند که احتمال بروز تیرگی و لک روی صورت را افزایش می‌دهد.

اختلالات تیروئید شایع‌ترین مشکلی است که پوست شخص را مستعد تیرگی می‌کند. البته بیماری‌های هورمونی دیگری مانند نارسایی غدد فوق کلیه نیز باعث تیره شدن پوست می‌شوند اما مشکلات پوستی ناشی از اختلالات تیروئید شایع‌تر هستند


دلیل خاصی دارد که برخی افراد وقتی در معرض هوای خنک هستند پوستشان سفید و شاداب می‌شود؟
بله همان‌طور که قبلاً گفتم مهم‌ترین دلیل تیرگی پوست قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب است. تابش آفتاب به‌خصوص از سنین کودکی می‌تواند باعث تیره‌تر شدن پوست شود، به‌طوری‌که مرز بین پوست روشن‌تر و تیره در حاشیه صورت فرد به‌خوبی تشخیص داده می‌شود و ممکن است تیرگی در نواحی برجسته مانند پل بینی، پیشانی و گونه‌ها مشخص‌تر و واضح‌تر باشد چون نور خورشید از بالا به این نواحی بیشتر و به نواحی دیگر کمتر می‌رسد بنابراین نکته واضح و قطعی این است که وقتی کسی برای مدت طولانی در معرض نور خورشید یا حتی نور ماورای بنفش لامپ‌های فلورسنت که به «مهتابی» مشهور است، قرار می‌گیرد به دلیل اینکه رنگ‌دانه سلول‌های موجود داخل پوست برای محافظت از آن پراکنده و پخش می‌شوند پوستش تیره‌تر خواهد شد. بر همین اساس است که وقتی شما در معرض هوای آفتابی تابستان هستید و به خانه می‌آیید پوستتان به علت منتشر شدن رنگ‌دانه‌ها بین سلول‌ها کمی تیره و برافروخته است. البته این تیرگی پوست موقت است که به دنبال یک واکنش طبیعی بدن (عمل محافظتی بدن در مقابل نور خورشید) رخ می‌دهد. به همین دلیل وقتی فرد در محیطی خنک و زیر سایه قرار می‌گیرد، به دلیل اینکه در معرض تابش خورشید نیست، تیرگی پوستش کمتر می‌شود.

آیا تیرگی پوست ناشی از عواملی که ذکر کردید درمان می‌شود؟
در درجه اول باید این عارضه از نظر علت بررسی شود در صورتی که مشخص شود عامل مؤثر در بروز تیره شدن پوست چیست، داروهای لازم برای بیمار تجویز می‌شود که تقریباً دوره درمان ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد؛ اما در مواردی برخی از این تیرگی‌ها و لک‌ها با دارودرمانی از بین نمی‌روند و ممکن است از لیزر استفاده شود. البته در همه موارد لیزر قابل پیشنهاد نیست و صرفاً باید در موارد خاص با احتیاط اینکه ممکن است لک‌های ایجادشده پررنگ‌تر شوند، به برخی از بیماران این روش درمانی را پیشنهاد داد.

اگر تیره شدن پوست به علت استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب باشد، طول دوره درمان تغییری می‌کند؟
بله، ممکن است با یک‌بار استفاده از لوازم آرایش نامرغوب تظاهرات پوستی از جمله قرمزی و التهاب پوست به سرعت نمایان شود؛ اما برای اینکه لک و تیرگی در پوست دیده شود، باید زمان بیشتری بگذرد تا این عوارض ثبات پیدا کند در واقع به دنبال قرمزی، التهاب و اصطلاحاً اگزمای حساسیتی پوست، تیرگی ایجاد می‌شود که اگر از این لوازم به طور مکرر استفاده شود تیرگی‌ها ثبات پیدا می‌کند. اغلب هم خودبه‌خود محو نمی‌شود و حتی نسبت به دارو نیز مقاوم است بنابراین با توجه به میزان ناخالصی و نامرغوب بودن و گاهی اوقات تاریخ گذشته بودن لوازم آرایشی و از طرفی حساس بودن پوست، دوره درمان متغیر خواهد بود.
منبع: هفته‌نامه سلامت - دکتر سید مسعود داودی، متخصص پوست
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.