تبیان، دستیار زندگی

10 شاخص نظارت بر عملکرد قضات تعیین شد

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: بازرسی سرزده از دادسرا‌ها و رسیدگی به شکایت‌های مردمی انجام می‌شود. تصور ما نباید این باشد که همه مطالب در رابطه با شکایت است مواردی داریم که از برخی قضات تقدیر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام و المسلمین منتظری

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور طی سخنانی در همایش هفته قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت نظارت بر دادسراها گفت: کاستی‌ها و ضعف‌ها و اشکالات در برخی دادسراها از طریق نظارت باید برطرف شود و حتما باید نظارت را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: بازرسی دوره‌ای و سرزده از دادسراها، بازرسی به صورت حضوری و رسیدگی به شکایات مردمی، رسیدگی به شکایات از طریق صندوق‌های نصب شده در نواحی دادسراها، رسیدگی به شکایاتی که از طریق پست برای ما ارسال می شود و نظارت الکترونیکی بر دادسراها اهمیت بسزایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود : آثار بسیار مثبتی را از نظارت الکترونیکی شاهد بودیم، این نظارت در صرف وقت، هزینه و بکارگیری افراد و اشراف بر دادسراها به صورت آنلاین نقش مهمی داشته است و بیشترین نظارت ما بر دادسراها از طریق این سیستم است و به نکات مثبت و ارزشمندی دست یافته‌ایم.

وی تصریح کرد: بازرسی سرزده از دادسرا‌ها و رسیدگی به شکایت‌های مردمی انجام می‌شود. تصور ما نباید این باشد که همه مطالب در رابطه با شکایت است مواردی داریم که از برخی قضات تقدیر شده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: در ارزیابی عملکرد دادسرا‌ها شاخص‌هایی را برای نظارت بر عملکرد دادسرا‌ها و قضات دادسرا‌ها تعیین کردیم.

وی به ده شاخص تعیین شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: میزان دانش و اتکای قضایی، میزان انگیزه برای احقاق حق و اجرای عدالت، رعایت نظم در انجام امور ورود و خروج، میزان رضایت بر مجموعه تحت نظر، سرعت در انجام امور محوله، دقت، میزان حسن شهرت و خوشنامی یک قاضی، تکریم ارباب رجوع و خوش اخلاقی میزان تلاش و پشتکار در انجام امور محوله و تقید به ارزش‌های اسلامی و انقلابی شاخص‌های است که در ارزیابی و بازرسی از دادسرا‌ها و قضات انجام می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری میزان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .