تبیان، دستیار زندگی

خوردنی‌هایی که موجب تغذیه پوست از داخل بدن می‌شوند

10 غذای ضد پیری از هندوانه تا چای سبز

خوردن غذای سالم علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا شما احساس بسیار خوبی داشته باشید، موجب می‌شود تا عالی به نظر برسید! در واقع استفاده از انواع مناسب مواد غذایی می‌تواند موجب تغذیه پوست از درون و از طریق سلول‌های بدن گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مواد غذایی ضدپیری
غذاهای معینی وجود دارند که می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) محافظت کنند، آن را هیدراته (مرطوب) نگه داشته و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت نمایند. در اینجا به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

آووکادو

این میوه به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین A و ویتامین E از بروز آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراءبنفش جلوگیری می‌کند، علاوه بر این موجب حفظ رطوبت پوست نیز می‌شوند. آووکادو حاوی گلوتاتیون می‌باشد که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی بوده که پوست را سالم نگه می‌دارد و همچنین حاوی نیکوتین آمید مونو نوکلوئوتید (NMN)، ترکیبی است که می‌تواند اثرات ضد پیری به همراه داشته باشد. آووکادو همچنین حاوی چربی‌های سالم می‌باشد که به ایجاد و حفظ سلول‌های سالم در بدن کمک نموده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته را کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی نیز غنی از ویتامین C می‌باشد، علاوه بر این دارای مقادیر بالایی از لیکوپن است. این فیتوشیمیایی قدرتمند آنتی‌اکسیدان مهمی است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت نموده و با رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراءبنفش مبارزه می‌کند


توت‌ها و بلوبری

این خانواده که از جمله پرطرفدارترین مواد غذایی به شمار می‌آیند، حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که در امر مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک فراوانی می‌کنند. این میوه‌ها که اغلب از طعم‌های ملایمی برخوردار هستند را می‌توان هم به صورت ترکیب با میان وعده‌های سبک همانند پنکیک، اسموتی های بعدازظهر و سالادهای موقع ناهار و یا به صورت مستقیم مورد استفاده قرار داد. انواع دیگری از خانواده‌ی توت‌ها همانند توت فرنگی، تمشک و توت نیز از خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی برخوردارند.

چای سبز

در کنار آب، نوشیدن چای سبز یک راه عالی برای مرطوب ماندن پوست است. چای سبز با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین B3 و یک ماده‌ی شیمیایی به نام اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)، به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

کلم

کلم یک سبزی برگی است که حاوی مقادیر بالایی از پتاسم می‌باشد و موجب حفظ ساختار و مرطوب ماندن سلول‌های پوست می‌شود. همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان ویتامین K است که از انعقاد خون جلوگیری می‌نماید و می‌تواند به رفع هاله‌های زیر چشم، زخم‌ها و واریس‌های عنکبوتی کمک نماید.

مرکبات

مرکبات به دلیل غنای بالای آب، برای پوست بسیار مفید هستند و می‌توانند به حفظ رطوبت آن کمک فراوانی کنند. این میوه‌ها همچنین غنی از ویتامین C می‌باشد و به بدن در تولید کلاژن کمک می‌کند. این پروتئین در حفظ ساختار پوست و مبارزه با علائم قابل رؤیت پیری کمک فراوانی می‌کند. مصرف تنها یک پرتقال متوسط در روز می‌تواند بیش از صد درصد نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تأمین نماید.

انار

همانند مرکبات، این میوه نیز غنی از ویتامین C است. علاوه بر این دارای سایر آنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌باشد که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد پرداخته و همچنین روند حفظ سلامتی پوست را تقویت می‌کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین پوست را سالم نگه می‌دارد، زیرا با ویتامین C و بتاکاروتن غنی شده است که توسط بدن به ویتامین A و آنتی‌اکسیدان تبدیل می‌شود.


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز غنی از ویتامین C می‌باشد، علاوه بر این دارای مقادیر بالایی از لیکوپن است. این فیتوشیمیایی قدرتمند آنتی‌اکسیدان مهمی است که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت نموده و با رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراءبنفش مبارزه می‌کند. لیکوپن علاوه بر اثرات محافظتی برای پوست، موجب تقویت چرخه سلامت بدن و محافظت از آن در برابر سرطان می‌گردد.

هندوانه

میوه‌ی تابستانی پرطرفدار و آبدار که حاوی حدود 92 درصد آب بوده و می‌تواند به مرطوب ماندن پوست کمک فراوانی نماید. این میوه‌ی جالیزی همانند گوجه فرنگی دارای لیکوپن فراوانی می‌باشد. هندوانه حدوداً حاوی تا 40 درصد لیکوپن بیشتری از گوجه فرنگی خام است. خوردن هندوانه می‌تواند از پوست در برابر پیری، چین و چروک و حتی سرطان محافظت نماید.

ماهی سالمون

این نوع ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشد و می‌تواند در حفظ رطوبت پوست، کاهش التهاب و مبارزه با سرطان مفید باشد.

همچنین توجه داشته باشید که می‌توان با کاهش و یا حتی عدم استفاده از غذاهای فراوری شده و کنسروی، در حفظ سلامت پوست گام‌های مؤثری برداشت. محدود کردن مصرف کالری، کاهش میزان استرس، ترک سیگار، خواب کافی و کارهایی از این دست نیز می‌توانند به حفظ سلامت و طراوت پوست کمک کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.