تبیان، دستیار زندگی

مکمل روغن ماهی

روغن ماهی برای رفع چه مشکلاتی مفید است

روغن ماهی، عصاره چربی ماهی است. این روغن غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است، از جمله ایکوزاپنتاانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن ماهی
همه ما چندین نوع ویتامین و مکمل در قفسه‌های آشپزخانه‌مان نگه می‌داریم که هرکدام اثرات خوبی بر روی سلامتی‌مان خواهند داشت. یکی از آن‌ها روغن ماهی است که یک نوع از مکمل‌های محبوب هستند، اما سؤال اینجاست که روغن ماهی برای چه چیزی خوب است؟ در اینجا آن چه نیاز دارید درباره این مکمل بدانید آورده شده است.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی، عصاره چربی ماهی است. این روغن غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است، از جمله ایکوزاپنتاانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).
اسیدهای چرب ضروری، مانند EPA و DHA، فقط در غذاهایی مانند ماهی یا مکمل‌های غذایی وجود دارند. آن‌ها در مکمل‌های مختلفی از جمله روغن ماهی، روغن جگر ماهی، روغن کریل و محصولات گیاهی که دارای روغن جلبکی هستند نیز وجود دارند.

روغن ماهی برای چه مواردی خوب است؟

یکی از دلایلی که ماهی‌ها بخشی از رژیم غذایی سالم هستند به خاطر روغن‌شان است. امگا ۳ به طور خاص مهم است چون نقش ویژه‌ای در سلول‌های ما بازی می‌کند.  EPA و DHA به طور خاص از سلامت چشم، مغز و قلب محافظت می‌کنند. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که روغن ماهی، عوارض آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی ممکن است علائم بیماری‌های روانی یا اختلالاتی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را بهبود بخشد.

EPA و DHA به طور خاص از سلامت چشم، مغز و قلب محافظت می‌کنند. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که روغن ماهی، عوارض آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد


آیا مصرف روغن ماهی هم مانند خوردن خود ماهی مؤثر است؟

روغن ماهی و امگا 3 بخشی از علت بسیار سالم بودن خود ماهی است. برخلاف مکمل‌های غذایی، تمام ماهی‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به EPA و DHA می‌باشند. با این حال، اگر خوردن ماهی برای شما امکان‌پذیر نیست، مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند جایگزین مناسب برای رفع نیازهای امگا 3 شما باشد. فقط به خاطر داشته باشید که خوردن خود ماهی‌ها، به جز مکمل، غذا و ویتامین‌های بیشتری به همراه دارند. اگر می‌خواهید ماهی بیشتری را در رژیم غذایی خود اضافه کنید، از بهترین ماهی‌ها برای خوردن استفاده کنید.

قبل از خرید قرص ماهی باید به چه نکته‌ای توجه کنیم؟

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که روغن ماهی ممکن است برای رژیم غذایی شما عالی باشد، قبل از خرید یا شروع مصرف مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. متخصصین می‌گویند در برخی افراد، این روغن با داروهای منعقدکننده خون تداخل پیدا می‌کند. برخی از مکمل‌های روغن کبد ماهی نیز غنی از ویتامین A هستند. در طول زمان، مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند موجب مشکلات سلامتی مانند آسیب کبدی و درد استخوان در میان برخی افراد شود.
زمانی که پزشک شما آن را تأیید کرد، زمان آن رسیده که از مکمل‌های روغن ماهی موجود در بازار استفاده کنید. کیفیت مکمل‌ها بسیار متفاوت است، بنابراین برچسب‌ها باید بررسی شوند. از قرص‌های روغن ماهی که مورد آزمایش قرار گرفته شده‌اند و دارای مهر مطمئن از سازمان غذا و دارو هستند، استفاده کنید. 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.