تبیان، دستیار زندگی

زوج‌های مسافر را نیمه شب به اداره اماکن نفرستید

رئیس اداره بررسی صلاحیت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا درباره ضوابط پذیرش افراد با شرایط خاص گفت: مسافران را نیمه شب به اداره اماکن برای گرفتن تاییدیه نفرستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوج مسافر، سفر

داوود افتخاری در نشست هم اندیشی اعضای اتحادیه مهماپذیرداران استان تهران که عصر روز گذشته در موزه شهدا برگزار شد، به سوالات افرادی که برای مهمانپذیر و پانسیون مجوز داشتند و در این جلسه حضور پیدا کرده بودند پاسخ داد. بیشتر پرسش این افراد درباره پذیرش افراد با شرایط خاص بود. افتخاری در این برنامه گفت: براساس ماده ۱۷ قانون نظام صنفی افراد موظف هستند ضوابط انتظامی را رعایت کنند. بیشترین مشکلات نیز بعد از گرفتن پروانه کسب بوجود می‌آید. ما ضوابط انتظامی را سال‌ها پیش اعلام کردیم اما هنوز مهمانپذیرداران یک خانم بدون همراه را به اداره اماکن می‌فرستند.

وی با بیان اینکه نصب، استفاده و دریافت تجهیزات ماهواره‌ای منوط به اخذ مجوز از ادارات مربوطه است گفت: صاحبان مراکز اقامتی موظف هستند در صورت مراجعه افراد فاقد مدارک، اطفال و اشخاصی که به سن قانونی نرسیده‌اند و قصد اقامت دارند پذیرش کند و مراتب را به پلیس اماکن اطلاع دهند.

رئیس اداره بررسی صلاحیت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا گفت: پذیرش و اسکان زوج‌هایی که فاقد مدرک معتبر هستند، انجام و مراتب به پلیس نظارت بر اماکن اعلام شود. افرادی که ادعا می‌کنند زوج و یا خواهر و برادر هستند را نیمه شب به اداره اماکن نفرستید بلکه اول پذیرش انجام شده سپس مراتب را به اماکن اعلام کنید.

افتخاری ادامه داد: پذیرش زوج‌هایی که دارای برگه عکس دار ازدواج موقت ممهور به مهر دفاتر رسمی و یا ممهور به مهر امام جماعت مساجد هستند، بلامانع است. کانون وکلا تلاش کرد تا این مدرک پذیرفته نشود، ولی ما اعلام کردیم که این مدرک قابل قبول است.

وی در ادامه بیان کرد: پذیرش اتباع خارجه بدون مدرک معتبر و گذرنامه نیز انجام شود و مراتب را به پلیس اطلاع دهید لازم نیست این افراد را هم به اداره اماکن بفرستید به خصوص در زمان نیمه شب. کارکنان شیفت شب را نیز توجیه کنید. اگر برای این افراد اتفاقی بیفتد مرکز اقامتی شما زیر سوال می‌رود. پذیرش و اسکان وابستگان سفارتخانه هایی که دارای کارت شناسایی تشریفات وزارت خارجه هستند، بلامانع است.

یکی از مهمانپذیرداران از افتخاری پرسید چرا همیشه در گزارش پلیس اماکن قید می‌شود که متصدی حضور ندارد، افتخاری پاسخ داد: به استناد ماده ۱۴ آئین نامه اماکن عمومی و ضوابط انتظامی عمومی ابلاغی، حضور متصدی یا مباشر در زمان فعالیت واحد صنفی الزامی است. به استناد این قانون صاحب پروانه کسب و یا مباشر عهده دار وظایف آن واحد صنفی است. مدیر در آن واحد کارمند است ولی قانون گذار نام او را نیاورده بلکه گفته متصدی و یا مباشر.

افتخاری همچنین درباره پذیرش افراد متولد تهران در مراکز اقامتی نیز گفت: در قانون و ضوابط منعی برای پذیرش این افراد نیست ولی شما باید شک کنید که چرا این افراد به اقامتگاه آمده‌اند.

در این برنامه فرد دیگری پرسید که چرا با وجود داشتن سایت، بازهم مسئولان اقامتگاه‌ها باید دفتر ورود و خروج افراد را به صورت سنتی داشته باشند که در این باره هم افتخاری بیان کرد: سامانه‌ای برای این کار وجود دارد اما مشکلاتی نیز در آن هست و هنوز نتوانسته‌ایم که به صورت کامل از دوره سنتی عبور کنیم.

این فرد مسئول همچنین بیان کرد: ضوابط انتظامی هر دو سال یک بار به روز رسانی می‌شود. همچنین مأموران اماکن تنها باید ضوابط را بررسی کنند و نه چیز دیگری را. مسائل امنیتی نیز متفاوت از این ضوابط است. اگر فردی اشتباه یک واحد اقامتی را پلمپ کند یک سال دادگاه نظامی خواهد داشت.

وی گفت: گروههای تروریستی سعی می‌کنند که به مهمانپذیرها وارد شوند اگر هر یک از مدیران اقامتگاه‌ها موارد مشکوکی را دیدن حتماً باید آن را به پلیس گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .