تبیان، دستیار زندگی

درگیر گذشته نباشید

فراموش کردن عشق یک‌طرفه

افرادی که مدعی هستند نمی‌توانند فراموش کنند تنها به این دلیل است که خودشان در این زمینه تلاشی نمی‌کنند یعنی تمام روزهای زندگی خود را با خاطره و یاد فرد مزبور طی می‌کنند و از طرف دیگر توقع دارند معجزه‌ای رخ دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عشق اول
عاشق پسری بودم که به دلیل موافقت نکردن خانواده‌اش برای ازدواج از هم جدا شدیم و نمی‌توانم او را فراموش کنم. پسری به خواستگاری‌ام آمده که در مرحله آشنایی دو خانواده هستیم. زمانی که با خواستگارم هستم دائماً او را با پسری که قبلاً دوستش داشتم مقایسه می‌کنم و از خواستگار جدیدم متنفر می‌شوم. نمی‌دانم چیکار کنم واقعاً به کمک احتیاج دارم.
جدا از اینکه این آقا از شما خواستگاری کرده، باید توجه کنید که گذشته دیگر تمام‌شده و لازم ست که شما از گذشته خود جداشده و به فکر آینده و زندگی زناشویی‌تان باشید. اینکه هر کس را با این آقا مقایسه کرده و سپس متنفر می‌شوید تنها باعث آسیب رسیدن به شما می‌گردد والا هم مورد اولی که در زندگی شما بوده و هم سایر موارد هر یک به دنبال زندگی خود می‌روند و زندگی زناشویی خود را تشکیل می‌دهند اما افرادی که دائماً درگیر گذشته هستند احتمال دارد تا آخر عمر درگیر یک رابطه که معلوم نیست درست بوده یا نه و یا اصلاً می‌توانسته منجر به خوشبختی شود یا نه می‌گردند.

البته افرادی که مدعی هستند نمی‌توانند فراموش کنند تنها به این دلیل است که خودشان در این زمینه تلاشی نمی‌کنند یعنی تمام روزهای زندگی خود را با خاطره و یاد فرد مزبور طی می‌کنند و از طرف دیگر توقع دارند معجزه‌ای رخ دهد تا این علاقه فروکش کرده و فراموش شود درحالی‌که خودشان به یک سبک زندگی چسبیده‌اند و لذا تلاشی برای خلاصی از این وضعیت نمی‌کنند.

اگر شاهد این دست رفتارها در یک نوجوان 15 -16 ساله باشیم تا حدی مسئله قابل توجیه است چون درهرحال بی‌تجربگی‌ها و ناپختگی‌های این سن و سال باعث بروز این رفتارها می‌شود اما برای خانم‌های جوان ادامه دادن این رفتار یعنی نوعی اجبار فرد برای قرار گرفتن در این وضعیت.
انگیزه کافی برای فراموش کردن ایشان را دارید اما تابه‌حال خودتان نخواسته‌اید. لذا باید خودتان تصمیم جدی برای فراموش کردن این مسئله داشته باشید و تلاشی خودآگاهانه ترتیب دهید.

افرادی که دائماً درگیر گذشته هستند احتمال دارد تا آخر عمر درگیر یک رابطه که معلوم نیست درست بوده یا نه و یا اصلاً می‌توانسته منجر به خوشبختی شود یا نه می‌گردند.


لذا توصیه می‌شود: 

ارتباط نزدیک‌تری با دوستان و اقوام خود برقرار کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا غم و اندوه خود را با آن‌ها تقسیم کنید. سعی کنید خودتان را وادار کنید که از خانه خارج‌شده و روابط اجتماعی برقرار کنید حتی اگر این کار برایتان مشکل است به یک پیاده‌روی طولانی بروید.

در طی مسیر سعی کنید به‌طور طبیعی هیجانات خود را ابراز کنید. حتی می‌توانید در اوقاتی که در منزل هستید، بنویسید، نقاشی کنید، موسیقی گوش دهید و یا ورزش نمایید. ترشح آندروفین ناشی از ورزش کردن به شما کمک می‌کند که زودتر روحیه ازدست‌رفته‌تان را بازیابید.

یک کاغذ بردارید و تمام احساسات و ناراحتی‌های خود را بر روی آن یادداشت کنید. آخر هفته را به خارج از شهر رفته و نفسی تازه کنید. حتی برخی از مشاوران توصیه می‌کنند که هر خاطره ناراحت‌کننده و رنج‌آوری را که از این اتفاق دارید بر روی کاغذ نوشته و داخل یک جعبه بگذارید و بعد جعبه را به داخل آب بیندازید.

بیشتر اوقات خود را با دوستانتان پرکنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا در زمان‌هایی که در کنار دوستان خود هستید کمتر احساس رنجش و ناراحتی بکنید. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که همه‌وقت شما را پر کند، ذهن شما را به خود مشغول کند و حتی حواستان را پرت کند تا اعتماد ازدست‌رفته‌تان را به دست آورید.
هر روز به مدت مشخصی شروع به دویدن کنید. به کلاس‌های یوگا بروید و یا حتی سعی کنید یک‌زبان جدید بیاموزید. فراموش نکنید که نباید غم و اندوه را در درون خود حبس کنید بلکه آن را تخلیه کرده و با دیگران در میان بگذارید.

ضمناً به‌هیچ‌عنوان اجازه ندهید افکار این آقا در ذهنتان مانور دهند و در این مواقع به‌سرعت تغییر وضعیت داده و یک کار دیگر مانند مطالعه کتاب، صحبت تلفنی با یکی از دوستان و... را انجام دهید تا این آقا از ذهنتان برود. شما درگیر یک عشق یک‌طرفه هستید که هیچ سودی برایتان ندارد سعی کنید معایب این احساس را برای خود مشخص کنید تا فراموش کردن ایشان برایتان راحت‌تر باشد و بتوانید به پیشنهاد‌ها جدید ازدواج فکر کنید.
منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی مرکز مشاوره تبیان