تبیان، دستیار زندگی

رئیس تعاونی تامین پوشاک:

ترکیه بازار پوشاک عراق را قبضه کرده است

رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز پوشاک کشور گفت که با وجود تلاش های جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت عراق، اما در عمل به جاده صاف کن ترکیه در بازار پوشاک این کشور تبدیل شده ایم و بیشترین بهره برداری را فعالان اقتصادی این کشور می برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازار پوشاک
"رحیم چگنی" امروز در نشست خبری در محل هتل پارسیان آزادی تهران افزود: نوسانات نرخ ارز در یک سال و نیم گذشته سبب شده تا با وجود انرژی و نیروی کار ارزان، صادرات پوشاک ایرانی به کشورهای همسایه به ویژه عراق، سوریه و روسیه از توجیه برخوردار شود.

وی بیان داشت: در صورت تأمین مواد اولیه بویژه تأمین ارز، تأمین سرمایه در گردش و کاهش هر چه بیشتر هزینه‌ها، کیفیت محصولات ایرانی به گونه‌ای است که می‌توانند در بازارهای کشورهای منطقه بویژه روسیه، عراق و سوریه حضور پر رنگ تری داشته باشند.

چگنی اظهار داشت: امروز و با وجود همه تلاش‌های سیاسی و نظامی در عراق، در عمل فعالان پوشاک ترکیه که از حمایت‌های دولت شأن برخوردارند بازار عراق را در اختیار گرفته‌اند و به توسعه فروشگاه‌های خود پرداخته‌اند اما ایرانی‌ها سهم ناچیزی دارند.

وی بیان داشت: در این زمینه لازم است تا علاوه بر اصلاح قوانین و مقررات بویژه در نرخ سودهای بانکی، تأمین سرمایه در گردش، رفع عقب ماندگی فناوری و ارتقای بهره وری نیروی کار، دولت نیز با لابی‌های سیاسی نقش پر رنگ تری ایفا کند.

رئیس هیأت مدیره تعاونی تأمین نیاز پوشاک کشور در عین حال خاطرنشان کرد: برخی واحدهای قدیمی پوشاک، به کشورهای اروپایی هم صادرات دارند که ناشی از گذشته درخشان و سابقه بالای آنهاست.

وی گفت: مسئولان وقتی کارد به استخوان می‌رسد تازه به فکر حمایت از تولید داخل می‌افتند؛ هرچند تلاش‌هایی انجام می‌دهند اما در عمل باید کمک بیشتری کنند.

چگنی ادامه داد: صنعت نساجی و پوشاک در سال‌های گذشته به حال خود رها شده بود و مواد اولیه آن به راحتی وارد می‌شد، اما متأثر از تحریم‌ها این موضوع با مشکل مواجه شده، در حالی که برای تأمین کیفیت مناسب پوشاک باید به مواد اولیه مناسب دسترسی داشته باشیم و ارز دولتی به آن تعلق گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش این تعاونی تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت است و این روزها با خروج برندهای خارجی از کشورمان و همچنین کاهش سطح درآمدی ایرانیان، تولیدات داخلی توانسته‌اند سهم بیشتری از بازار داخل را به خود اختصاص دهند.

این کارآفرین تاکید کرد: ای کاش ۲۰ سال قبل به صنعت مد و پوشاک مان توجه می‌کردیم که در این صورت حتی می‌توانست جایگزینی برای نفت مان باشد.

وی بیان داشت: صنعت پوشاک از ارزآوری، اشتغالزایی و ارزش افزوده خوبی برخوردار است و امروز با ۵۰ میلیون تومان می‌توان به ایجاد اشتغال در این صنعت پرداخت.
منبع : خبرگزاری ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .