تبیان، دستیار زندگی

شرایط حضور گردشگران ایرانی در المپیک ۲۰۲۰

برنامه ریزی ها برای حضور شرکت کنندگان ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ آغاز شد سخت گیری ژاپنی ها موجب شده آژانسهای مسافرتی یک سال زودتر به فکر رزرو و حتی تسویه با هتلهای شهرهای میزبان شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
المپیک توکیو
همزمان با ورود نخست وزیر ژاپن به ایران بحث‌ها درباره اجرای تورهای گردشگری المپیک ۲۰۲۰ ژاپن نیز شروع شد اولین اقدام هم توسط یکی از آژانس‌های مسافرتی فعال در زمینه تورهای گردشگری ژاپن انجام گرفت که البته نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری ایران در این کشور را نیز بر عهده دارد.

سفر شینزوآبه به ایران با برگزاری این جلسه همزمان شد. به همین دلیل نشستی که پیرامون بررسی سفر ایرانی‌ها به المپیک بود، تحت الشعاع این سفر قرار گرفت و هیچ مسئولی از سفارت ژاپن، المپیک، سازمان میراث فرهنگی و … در این برنامه شرکت نداشت.

با این وجود اما آژانسداران زیادی به این برنامه آمدند تا صحبت‌های کارگزار تورهای گردشگری ژاپن را درباره شرایط سفر در زمان المپیک بشنوند.

در این برنامه درباره جاذبه‌های گردشگری ژاپن و امکانات هتلینگ و خدمات حمل و نقل آن توضیحاتی داده شد اما بخش مهمتر آن درباره شرایط حضور گردشگران در مرداد ماه سال ۹۹ همزمان با المپیک بود.

سخت گیری و دقتی که ژاپنی‌ها در برگزاری این رویداد مهم و جهانی شده، باعث شد که از الان یعنی یک سال و چند ماه مانده به برگزاری این مسابقات بلیت مراسم افتتاحیه و اختتامیه تمام شود و حتی از الان به کشورها اعلام شود که رزرو مراکز اقامتی را انجام دهند و حتی سه ماه قبل از مراسم با هتل‌ها تسویه شود.

به نظر می‌رسد دقت نظری که ژاپنی‌ها در برگزاری این مسابقات دارند، آنها را با کمترین مشکلی از سوی گردشگران کشورهای دیگر رو به رو کند. از طرفی گردشگران کشورهای دیگر نیز با این روحیه ژاپنی‌ها آشنا هستند و از قوانین آنها را پیروی خواهند کرد.

به همین دلیل آژانس‌هایی که در ایران سابقه همکاری بیشتری با دولت ژاپن در زمینه تورهای گردشگری داشتند، شاید بتوانند آژانس‌های دیگر را در برگزاری تورهای گردشگری و تورهای مسابقه یاری کنند. البته هنوز معلوم نیست در این مسابقات چند گردشگر ایرانی شرکت می‌کند چون تورهای گردشگری ژاپن در روزهای دیگر سال برای ایرانیان گران است چه برسد در زمان المپیک.

اعلام برخی شرایط حضور گردشگران ایرانی

با این وجود در نشستی که آژانسداران در هتل اوین داشتند، برخی از شرایط حضور ایرانی‌ها در ژاپن همزمان با المپیک ۲۰۲۰ اعلام شد.

سید عباسعلی امامیه فعال گردشگری در ژاپن گفت: ژاپن برای دومین بار پس از المپیک ۱۹۶۴ توکیو میزبان این مسابقات جهانی شده است. سوال اساسی این است که با چه خدماتی می‌توان در این برنامه شرکت کرد درحالیکه تجربه قبلی حضور ایران در المپیک مناسب نبوده است و معمولاً شکایت‌ها نیز زیاد بود. بنابراین اگر از همین الان تمهیداتی اندیشیده نشود، باز هم به مشکل برخواهیم خورد.

وی که نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن نیز هست، برخی از شرایط سفر به ژاپن در زمان المپیک را به این شرح توضیح داد:

نرخ اتاق‌ها نسبت به فصل شلوغ ژاپن در شهرهای توکیو و اوساکا همزمان با ایام المپیک یک و نیم تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.بنابراین اگر می‌خواهیم در المپیک شرکت کنید باید بدانید که درخواست رزرو هتل و اتاق را باید حداکثر تا ماه اکتبر انجام دهید و سه ماه قبل از شروع مسابقات نیز باید تمام پول هتل‌ها تسویه شده باشد وگرنه سهمیه ای از هتل‌ها نخواهید داشت.

المپیک ژاپن ۲۲ جولای همزمان با اول مرداد سال ۹۹ آغاز می‌شود مراسم افتتاحیه نیز سوم مرداد و مراسم اختتامیه هم ۱۹ مرداد است. با ناامیدی باید بگویم که نمی‌توان بلیت مراسم اختتامیه و افتتاحیه را به دست آورد. این بلیت‌ها از ۱۲۰ دلار تا ۳ هزار دلار قابل صدور بود. ما به عنوان گردشگر ایرانی امیدی برای حضور در این رویدادهای مهم نداریم.

مسافران براساس علاقه‌ای که به ورزش‌های خاص دارند می‌توانند دو تا سه شب در هر شهر اقامت کنند. خدماتی که تورها می‌دهند شامل بلیت بازی، پرواز خارجی و هتل است. آژانس‌ها هم که مستقیم می‌توانند درخواست ویزا کنند. حتی آژانس‌های شهرستانها نیز می‌توانند برای گرفتن ویزا از آژانس‌های تهران کمک بگیرند.

سخت گیری ها برای دادن ویزا به ایرانی‌ها بیشتر شده چون برخی از مسافران مشکلاتی را به وجود آورده بودند اما با این وجود همکاری سفارت با آژانس‌های مسافرتی خوب است. مسافران می‌توانند با استفاده از FREE PASS حمل و نقل به صرفه تری داشته باشند و در مدت زمان یک هفته فاصله بین توکیو و اوساکا را با یک بار هزینه آن هم در حدود ۳۰۰ دلار طی کنند.

برای گرفتن خدمات اختیاری باید از مبدا درخواست رزرو داد. حتی می‌توان از خدمات لاکچری در شهرهای گردشگری بهره برد اما به شرطی که از حالا به فکر رزرو این خدمات باشید.

نرخ اقامت در شهرهایی که میزبان المپیک هستند بسیار زیاد است بنابراین از الان باید مسافر را در جریان بگذارید و پکیج خود را ببندید.

اگر مسابقه والیبال ایران با ژاپن با هم باشد گرفتن بلیت این بازی بسیار سخت خواهد شد. اما والیبال ایران با کشورهای دیگر چنین مشکلی را ندارد.

اتوبوس‌های گردشگری از فاصله‌ای دور تا محل مسابقات توقف خواهند کرد. این مسئله باید به گردشگران اعلام شود.

در این برنامه با وجود حضور نمایندگانی از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور درباره اینکه چطور می‌توان از اتفاقات المپیک ۲۰۱۶ جلوگیری کرد؛ صحبتی مطرح نشد. چهار سال پیش آژانس‌های گردشگری تخلفات متعددی داشتند. برخی از آنها وعده بلیت بازی را به مسافرانشان داده بودند. برخی دیگر ادعا می‌کردند که سهمیه بلیت در اختیار دارند و یا برگزاری تورهای گردشگری المپیک به آنها واگذار شده است. به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده تا متولیان تصمیماتشان را درباره جلوگیری از چنین تخلفاتی اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .