تبیان، دستیار زندگی

لیگ ملت‌های والیبال

طلایی‌ترین دوران توپ و تور

ایران تیمی است پخته و مسلط که توان در آوردن بازی به سود خود را دارد، اگرچه برای رسیدن به مدارج بالا باید بر ترکیب و تحکیم دفاع روی تور خود بیش‌ازپیش متمرکز شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تیم والیبال

تیم ملی والیبال کشورمان در هفته نخست لیگ ملت‌ها توانست با سه پیروزی مقابل ایتالیا، ژاپن، آرژانتین چین و آلمان و یک شکست خفیف رو به روی برزیل شروع خوبی را برای خود رقم زند. صدرنشینی کمترین مزد حضور مستمر و بی‌تغییر اصلی‌ها در ترکیب تیم ایران بود که به دست آمد. اگرچه هنوز چند باده ناخورده در رگ این تاک است، ولی نتیجه مطلوبی در هفته اول، با توجه به شش بازی خانگی، این امید را پررنگ می‌کند که می‌توان بی دردسرتر از هر زمان به مرحله نهایی صعود کرد. ایران تیمی است پخته و مسلط که توان در آوردن بازی به سود خود را دارد، اگرچه برای رسیدن به مدارج بالا باید بر ترکیب و تحکیم دفاع روی تور خود بیش‌ازپیش متمرکز شود.

بازی‌سازی، حمله، دریافت توپ‌گیری و حتی سرویس مسائلی است که ایران از آن سربلند بیرون آمد، ولی در دفاع عملکرد متناسب با جایگاهش را نداشت و پایین‌تر از میانگین عمل کرد، میانگین کسب پوئن از دفاع روی تور طی هفته نخست در هر بازی 41/16 بود و میانگین دفاع ایران در هر بازی 3/4 پوئن. از میان ملی پوشان ایران غیر از سید محمد موسوی، کسی حتی در میان - بازیکن برتر دفاع به آمار اصلی فدراسیون جهانی راه نیافته است کولاکوویچ در هفته نخست از جمع ۱۴نفره هرگز به مرتضی شریفی، جواد کریمی و محمدرضا مؤذن بازی نداد، پوریا یلی را صرفاً در چند پوتین به‌جای سعید معروف برای دفاع به بازی فرستاد و فی‌الفور به نیمکت برگرداند. در دو بازی اول فرهاد قائمی به‌عنوان تعویض سرویس به کار گرفته شد. به‌این‌ترتیب، ایران از حیث بازی دادن به بازیکنانش - صرف‌نظر از تعویضی‌ها - در رده آخر هفته نخست قرار گرفته است.

ایران (۳) - ایتالیا(۱)
ست اول: ۲۰ - 25
ست دوم: ۲۵ - ۲۳
ست سوم: ۲۵ - ۲۳
ست چهارم: ۲۵ - ۲۳
ایران: اسپک ۴۹/ دفاع ۶/ سرویس ۷/ منفی 33/ توپ‌گیری ۱۵/ دریافت 28/ پاس ۳۷
ایتالیا: اسپک 51/ دفاع ۷/ سرویس 3/ منفی 33/ توپ‌گیری ۲۰/ دریافت ۳۴/  پاس ۳۵
امتیازآورترین: امیر غفور (۲۰)
فرشته نجات: پوریا فیاضی
قطر کلمن: مرتضی شریفی

نمای نزدیک: این ایتالیا را همه می‌شناسیم که آن تیم آماده و اصلی نیست، بی‌تجربه، بر اشتباه و ناهماهنگ است. اما ایران هم اگرچه کم‌تجربه نیست ولی هنوز به یک تیم منسجم و یکدست بدل نشده روند حرکت تیم از ابتدای بازی تا پایان آن به‌خوبی نشان داد که بازیکنان در حال پیدا کردن خودشان در کنار یکدیگرند و طبیعتاً به زمان نیاز دارند تا شسته‌رفته و کم خطا توپ بزنند. چیزی که می‌توانست در بازی‌های تدارکاتی برطرف شود و نشد.
چین (صفر) - ایران (3)
ست اول: ۲۲- 25
ست دوم: ۱۸ - ۲۵
ست سوم 21 – 25
چین: اسپک ۲۹/ دفاع ۸/ سرویس ۱ منفی ۱۶/ توپ‌گیری ۱۳/ دریافت ۱۷/ پاس ۵۶
ایران: اسپک ۵۱/ دفاع ۳/ سرویس‌ها 5/ منفی ۲۳/ توپ‌گیری ۳۲ دریافت ۱۶/ پاس ۷۸
امتیازآورترین بازیکن: امیر غفور (۱۹)
مؤثرترین بازیکن: سعید معروف
 قطر کلمن: محمدجواد معنوی نژاد

محمد موسوی که روشن شد، موتور دفاع ایران راه افتاد ولی او این بار در سرویس هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، موسوی با میانگین 0/7 پوئن در هر ست، در رده چهارم مدافعان روی تور قرار گرفته و با ۵/ ۰ پوئن نیز در میان بهترین زنندگان سرویس، سوم است.


نمای نزدیک: شکست دادن چین در چین، یک حُسن دارد و آن اینکه اعتماد به نفس ایران را برای کسب پیروزی برابر این تیم ملی رقابت‌های انتخابی المپیک - در صورت روبه‌رو شدن دو تیم - بالا می‌برد. این زورآزمایی دو تیم با ترکیب اصلی‌شان بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت ایران پرتوان و کم نقص توپ زد. در مقابل قدرت یکدست ایران، چین همان تیم خامی بود که نوسان داشت و فرصت نفس کشیدن نه!
آلمان (صفر) - ایران(۳)
ست اول: ۲۸ - ۳۰
ست دوم: ۲۷ - ۲۹
ست سوم: ۲۰ - ۲۵
آلمان: اسپک ۴۱/ دفاع ۵/ سرویس ۲/ منفی ۲۹/ توپ‌گیری ۳۵/ دریافت ۲۹/ پاس ۱۶
ایران: اسپک ۴۵/ دفاع ۴/ سرویس ۶/ منفی ۲۶/ توپ‌گیری 29/ دریافت ۱۹/ پاس ۱۸
امتیازآورترین موسوی - فیاضی (۱۳)
مؤثرترین بازیکن: موسوی
قطر کلمن: معنوی نژاد - شریفی

نمای نزدیک: جیانی تیمش را با یک تغییر نسبت به روز اول به میدان فرستاد و غیر از کریستین فروم و لیبروی دومش به سایر بازیکنانش بازی داد. در ایران اما قائمی، معنوی نژاد، شریفی، کریمی و مؤذن به‌طور رسمی به بازی گرفته نشدند و یلی هم هر از گاهی به‌جای معروف برای دفاع به زمین آمد که بی‌اثر بود. برتری حرفه‌ای ایران در تمام طول بازی مشهود بود که این را می‌شد هنگام تداوم یافتن رالی‌ها و به ثمر رسیدن توپ‌ها با تیزهوشی بازیکنان ایران مشاهده کرد.

معروف؛ یک پاسوری

سعید معروف، مستحق اطلاق نامی است که دنیا بر پاسور نهاده است: «ستر» (طراح). او در هفته نخست لیگ ملت‌ها به واقع مؤثرترین بازیکن زمین ایران و بازی‌ساز خبره‌ای بود که عملکردش در آمار جهانی هم خودش را نشان داد. اینک معروف در صدر پاسورهای مسابقات ایستاده است.

غفور؛ یک تمام‌کننده استاندارد

 اگر یک‌بار دیگر ۱۰ ستی را که ایران در هفته نخست بازی کرد، به چشم خریدار نگاه کنیم خواهیم دانست که بیشترین پوئن پایانی این ست‌ها را امیر غفور ثبت کرده است. یک تمام‌کننده استاندارد که با کسب ۴۸  پوئن در رده چهارم امتیازآورترین‌ها ایستاده و با 10/56 درصد موفقیت در حمله نیز پنجمین اسپکر است.

سید سرویس و دفاع

محمد موسوی که روشن شد، موتور دفاع ایران راه افتاد ولی او این بار در سرویس هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، موسوی با میانگین 0/7 پوئن در هر ست، در رده چهارم مدافعان روی تور قرار گرفته و با ۵/ ۰ پوئن نیز در میان بهترین زنندگان سرویس، سوم است. او پنج پوئن خالص از سرویس گرفت و هفت پوئن نیز از دفاع.

حضرت ساعد

با میانگین دو توپ‌گیری در هر ست، در جای پنجم این فاکتور و با ۴۰ درصد موفقیت در دریافت بر پله سوم این مهارت ایستاده است. او محمدرضا حضرت پور، لیبروی ایران است که به‌خوبی توانسته تا به اینجا جای لیبروهای سابق تیم ملی همچون فرهاد ظریف و سیامک مرندی را پر کند.


چهره هفته: پوریا فیاضی

ازجمله استعدادهای درخشان ایران بود که برای جام جهانی ۲۰۱۱ از سوی خولیو ولاسکو به تیم ملی فراخوانده شد و گل کاشت. یک مصدومیت بد هنگام کارش را به فرازوفرود بسیار انداخت تا چندی اگرچه بازی کند، ولی مدارا هم‌پیشه کند که از پا نیفتد. فصلی که گذشت، پوریا فیاضی در ترکیب شهرداری ورامین درخشان بود و سپس در بازگشت به ترکیب تیم ملی هم چهره مؤثر هفته.
از اوایل ست دوم بازی مقابل ایتالیا که به زمین فراخوانده شد، فیکس شد تا پایان هفته، و احتمالاً همواره لیگ ملت‌ها.
فیاضی با کسب ۳۴ پوئن، دومین بازیکن امتیازآور ایران با 54/47 درصد موفقیت در حمله، دومین اسپکر ایران با 6/1 توپ‌گیری در هر ست، دومین توپ‌گیر زمین ایران/ با 4/0 پوئن سرویس در هر ست، دومین زننده سرویس ایران بود که حدود ۲۰ درصد از بار دریافت اول تیم را هم بر دوش کشید.
ژاپن (0) - ایران (۳)
ست اول: ۲۲ - ۲۵
ست دوم: ۲۱ - ۲۵
ست سوم: ۱۹ - ۲۵
ژاپن: اسپک ۴۱/ دفاع ۲/ سرویس ۴/ منفی ۲۲/ توپ‌گیری ۳۹/ دریافت ۲۲/ پاس ۱۲
ایران: اسپک ۳۹/ دفاع ۱۰/ سرویس ۴/ منفی ۱۵/ توپ‌گیری ۴۰/ دریافت ۱۸/ پاس ۱۵
مؤثرترین بازیکن: میلاد عبادی پور (۱۴ پوئن)
قطر کلمن: جواد کریمی

نمای نزدیک: ژاپنی‌ها از ایران می‌ترسند. ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون در ژاپن آن‌ها را برده است. در این بازی هم با تسلط فوق‌العاده بازیکنان ایران بر بازی، میزبان حرفی برای گفتن نداشت. از سوی ایران در همه فاکتورها یک بازی برتر و پیشرو در زمین جریان داشت و ژاپن می‌دوید تا بلکه به تیم اول آسیا برسد اما نرسید. ایرانی‌ها کوچک‌ترین اقدام برتری جویانه ژاپن را در نطفه خفه می‌کردند. دست آخر هم بردند و تا رده دوم جدول بالا آمدند. این پنجمین پیروزی ایران بود.
ایران (۲) - برزیل (۳)
ست اول: ۲۵ - ۲۳
ست دوم: ۱۶ - ۲۵
ست سوم: ۲۵ - ۲۱
ست چهارم: ۳۱ - ۳۳
ست پنجم: ۱۰ - ۱۵
ایران، اسپک ۶۶/ دفاع 7/ سرویس ۹/ منفی ۳۳/ توپ‌گیری ۳۸/ دریافت ۳۷/ پاس ۲۷
برزیل: اسپک ۶۷/ دفاع ۱۱/ سرویس 6/ منفی 25/ توپ‌گیری ۴۱/ دریافت ۲۲/ پاس ۱۶
امتیازآورترین بازیکن: سید محمد موسوی (۱۹)

نمای نزدیک: ایران باخت، نه اینکه شایستگی پیروزی نداشت. نه اینکه بازیکنانش کم گذاشتند. مقابل برزیل، این یک ایران آماده پرتلاش بود که قبل از برزیل به سرمربی خود باخت. کولاکوویچ هیچ برنامه‌ای برای ترمیم آرایش دفاعی تیم نداشت. هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ترکیب‌های متفاوت و مهار جایگزین‌های پرتعداد برزیل نداشت. هیچ برنامه دومی برای برگردان تیم به بازی نداشت. سرمربی ایران یک ارنج ثابت آماده داشت و دو سه بازیکن برای تعویض یک پوئنی در دفاع یا سرویس. مثل همه بازی‌های گذشته؛ همین‌قدر لو رفته، کم ثمر و بی‌اثر این است که ایران بازی برده را باخت؛ به‌ظاهر به برزیل ولی در باطن به سرمربی خودش!
ایران (3) - آرژانتین (1)
ست اول: ۲۵ – ۱۹
ست دوم: ۲۰ – ۲۵
 ست سوم: ۲۵ - ۲۲
ست چهارم: ۳۴ - ۳۲
ایران: اسپک ۵۶/ دفاع ۱۴/ سرویس ۲/ منفی ۳۳/ توپ‌گیری ۵۷/ دریافت ۲۸/ پاس ۲۵
آرژانتین: اسپک ۵۴/ دفاع ۷/ سرویس ۴/ منفی ۳۲/ توپ‌گیری ۴۸/ دریافت ۳۶/ پاس 25
امتیازآورترین بازیکن: امیر غفور (۲۶ پوئن)

نمای نزدیک: در نمایی نزدیک، کنار زمین ایران یک نفر را می‌بینیم، اسما مربی ولی رسماً مسخ‌شده، بی‌تدبیر و به امید خدا۔ ببری، ببازی، عقب باشی، پیش بیفتی، از دور بازی خارج شوی، کم اثر باشی، نباشی... خودت باید خودت را اداره کنی! دشت، کوه، کفی، سربالا و.... فرقی نمی‌کند، آقای راننده برای راندن این ماشین یک‌دنده بیشتر ندارد!
آرژانتین له ببر نبود، وگرنه سرنوشت بازی برزیل دوباره رقم می‌خورد.
بازیکنان ایران فقط به اعتماد و اداره خودشان توپ زدند و سرانجام برنده شدند.


دوراهی نتیجه گرایی» و«جوان‌گرایی»

پرتو جغتایی / سال 2013 و حال و روز والیبال ایران را به‌خوبی خاطرم هست. همان روزهایی که بر طبل شادانه می‌کوبیدیم که بلندقامتانمان نسل طلایی والیبالمان به کمک پیرمردی آرژانتینی به نام خولیو ولاسکو برای نخستین بار بلیت طلایی حضور در مسابقات لیگ جهانی را به چنگ آورد اولین حضورش در این مسابقات را تجربه کرد. حضور والیبال ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال، خودش به تنهایی یک افتخار درست و حسابی برای ورزش ایران بود. حالا برای هفتمین دوره باید تیم ملی والیبال ایران که دیگر پای ثابت مسابقات لیگ جهانی است، این روزها این رقابت‌ها را با اسم‌ورسم جدید لیگ ملت‌ها تجربه می‌کند. نگاهی گذرا به تاریخچه حضور تیم ملی ایران در شش دوره قبلی مسابقات لیگ جهانی (لیگ ملت‌های فعلی) نشان از این دارد که مردان والیبال ایران هرگز آغاز خوبی در این مسابقات نداشتند. اما امسال و در شرایطی که تیم ملی ایران سومین دوره این رقابت‌ها را با هدایت سرمربی مونته نگرویی خود، ایگور کولاکوویچ تجربه می‌کند. بالاخره طلسم این ناکامی‌ها شکسته شد و تیم والیبال ایران به سه پیروزی شیرین و مقتدرانه به ترتیب از سد تیم‌های ایتالیا، چین و آلمان گذشت تا با بیشترین امتیاز نسبت به حریفانش، صدرنشین هفته نخست این مسابقات شود. والیبال ایران در هفت سال گذشته، یعنی درست از زمانی که برای اولین بار میدان لیگ جهانی را تجربه و یک سال بعد جمع بهترین‌های جهان را به‌عنوان یک پدیده مطرح کرد. فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشت. چه آن سال‌ها که با درخشش والیبال ایران در جهان، و به‌اصطلاح رشد موشکی والیبال؛ به‌به و چهچه اهالی ورزش پیرامون این تیم به گوش می‌رسید و چه این یکی دو سال قبل که شاهد ناکامی و سقوط ناگهانی والیبال بودیم، این رشته همیشه محبوبیت خود را حفظ کرد. بدون شک عملکرد خوب تیم کولاکوویج که این روزها ترکیبی از بازیکنان باتجربه و بازیکنان جوان است نویدبخش این است که شاید باید باز هم خود را برای کوبیدن بر طبل شادانه آماده کنیم. این روزها که از در و دیوار فوتبال اخبار بد، حاشیه، بی‌نظمی و جاروجنجال می‌بارد. شاید والیبال بتواند مردم را با ورزش آشتی دهد. چشم امید خالی از ورزش دوستان امروز به تیمی است که توانست سه پیروزی دل‌چسب کسب کند که با بازی‌های فوق‌العاده و سطح بالا از نظر فنی نیز همراه بود. تیمی که اگر روند خوب خود را حفظ کند و بتواند از این آغاز طوفانی در ادامه به نحو احسن استفاده کند، شاید بتواند اتفاق‌های خوب سال 2014 را تکرار کند و بار دیگر صاحب عنوانی درخشان در لیگ ملت‌ها شود. هرچند به گفته بسیاری از کارشناسان والیبال، این مسابقات آن‌قدرها که بایدوشاید از اهمیت برخوردار نیست و تیم‌های مطرح جهان به‌منزله عرصه‌ای تدارکاتی به آن نگاه می‌کنند. با این حال درخشش والیبال ایران در میدان جهانی می‌تواند نویدبخش بازگشت به روزهای خوش گذشته باشد. باید به این موضوع نیز توجه داشت که هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها و جایی که شاگردان ایگور کولاکوویچ باید به مصاف قدرت‌هایی مانند برزیل و آرژانتین بروند، می‌تواند معیار دقیق‌تری برای ارزیابی این روزهای ملی پوشان باشد. شاید بهتر بود ایگور در هر هفته از این مسابقات گروه جدیدی از بازیکنانش را محک بزند تا برای رقابت‌های مهمی که پیش رو دارد به  ترکیبی یکدست و کاردرست برسد ایگور کولاکوویچ که این روزها با تیم ملی نتایج خوبی گرفته، اما کماکان مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان والیبال است انتقادهایی که در کانون آن میدان دادن به بازیکنان جوان است. از آن جایی که این روزها بیش از هر بحثی، موضوع پوست‌اندازی والیبال ایران مورد توجه است، انتظار می‌رود میدانی مانند لیگ ملت‌ها در اختیار بازیکنان جوان‌تر قرار بگیرد و به تجربه آن‌ها بیفزاید. البته باید این را هم در نظر داشت که ستاره‌های باتجربه تیم ملی مانند سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور و...  هنوز جزو بهترین‌های پست خود در جهان هستند. انتخاب سعید معروف به‌عنوان بهترین پاسور هفته نخست این رقابت‌ها گواه این موضوع است. با همه این تفسیرها حالا باید منتظر هفته‌های بعدی مسابقات لیگ ملت‌ها بمانیم و ببینیم که سرمربی تیم ملی والیبال برای ادامه مسابقات همچنان به دنبال کسب نتیجه خواهد بود یا رفته‌رفته میدان را برای آزمودن جوانان باز خواهد کرد.

منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .