تبیان، دستیار زندگی

مضرات و عوارض فست فود چیست؟

فست فود یا غذای فوری، غذاهایی هستند که به‌سرعت پخته و آماده می‌شوند. انواع ساندویچ‌ها و همبرگر و پیتزا شامل این نوع غذاها می‌شوند. این غذاها بیشتر در رستوران‌ها طبخ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همبرگر
مهم‌ترین مزیتی که فست فود دارد این است که در مدت‌زمان کوتاه آماده می‌شود. چنین غذاهایی مناسب برای کسانی است که به نیاز دارند که  غذا سریع آماده ‌شود و زمان خود را در آشپزخانه برای شست شوی ظرف و سبزیجات و تهیه غذا صرف نمی‌کنند. مقرون‌به‌صرفه بودن آنها مزیت این غذاهاست.

برای تهیه این غذاها نیاز است که از مقدار زیادی روغن و سس‌های چرب ،شکر، گوشت سرخ‌شده،چربی ، نمک، پنیر و.. استفاده شود و این موجب می‌شود که فست فود نسبت به غذاهای خانگی ناسالم‌تر باشد.

فست فود ممکن است باکتری‌های مضر داشته باشند. سرخ کردن مواد غذایی، باعث می‌شود مواد مغذی آن از بین برود. در فست فودها از سبزیجات و میوه‌ها کمتر استفاده‌ می شود .

مصرف این غذاها در طولانی‌مدت ممکن است مشکلاتی را برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن به وجود آورد و سلامتی فرد را به خطر اندازد. مهم‌ترین عیب این غذاهای فست فودی، اثرات منفی آن بر روی سلامتی است.

متخصصان تغذیه به افرادی که زخم معده دارند توصیه می‌کنند غذاهای پرادویه نخورند و درصورتی‌که فست فودها به‌ویژه انواع اسپایسی آن‌ها سرشار از ادویه هستند. به همین خاطر کسانی که فست فود زیاد مصرف می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند نفخ، سوءهاضمه، رفلاکس و از همه مهم‌تر سرطان معده و روده بزرگ قرار می‌گیرند.

 

 

تا زمانی که خوردن فست فود به یک عادت تبدیل نشده باشد، خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. گاهی سالادهای به‌ظاهر سالم رستوران‌ها، می‌توانند به‌اندازه یک همبرگر و یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ضرر داشته باشند چون در تهیه این سالادها از سس‌های چرب زیادی استفاده می‌کنند. بهتر است اگر در رستوران سالادی را سفارش می‌دهید از نوع کم‌چرب و بدون سس آن را انتخاب کنید.
در غذاهای فست فودی نمک فراوانی به کار می‌برند که این هم می‌تواند مشکلات فشارخون را برای افراد به وجود آورد و با بالا رفتن فشارخون، خطر سکته مغزی را در آن‌ها زیاد می‌کند.

غذاهای فست فودی برخلاف ظاهر زیبایی که دارند، ارزش غذایی پایینی دارند و ویتامین و املاح موردنیاز بدن را تأمین نمی‌کنند و همچنین مصرف مداوم آن‌ها باعث بروز اختلالات رشد در کودکان و نوجوانان به‌ویژه در سنین بلوغ می‌شود.

برای تهیه غذای فست فودی از روغن‌های خیلی داغ و فراوان استفاده می‌کنند و مصرف مداوم این غذاها باعث می‌شود میزان کلسترول بد یا همان چربی خون را بشدت زیاد کند.

پزشکان معتقدند کسانی که از غذاهای فست فودی زیاد استفاده می‌کنند بیشتر در معرض بیماری کبد چرب هستند.

 همچنین مصرف بیش‌ازحد این غذاها باعث چاقی افراد و ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود.

متأسفانه امروزه حدود یک‌سوم از سرطان‌ها ناشی از رژیم غذایی نامناسب است. می‌توان گفت که مصرف فست فود که ارتباط زیادی با چاقی نیز دارد یکی از عوامل ایجاد سرطان‌های روده و کلیه و مری نیز می‌باشد.

تا زمانی که خوردن فست فود  به یک عادت تبدیل نشده باشد، خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. گاهی سالادهای به‌ظاهر سالم رستوران‌ها، می‌توانند به‌اندازه یک همبرگر و یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ضرر داشته باشند چون در تهیه این سالادها از سس‌های چرب زیادی استفاده می‌کنند. بهتر است اگر در رستوران سالادی را سفارش می‌دهید از نوع کم‌چرب و بدون سس آن را انتخاب کنید.
همچنین فست فود کوچک، سفارش دهید و به‌جای غذاهایی که با گوشت قرمز تهیه می‌شوند سراغ غذاهایی بروید که در ترکیباتشان گوشت سفید و سبزی وجود دارد و به‌جای نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های طبیعی سفارش دهید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .