تبیان، دستیار زندگی

حاشیه‌های یک وعده؛

فکر نمی‌کردیم «دعوت» با «ماه عسل» قیاس شود

عوامل برنامه تلویزیونی «دعوت» ضمن تشریح رویکردهای این برنامه درباره انتقادات و حاشیه‌های به‌وجود آمده توضیحاتی ارائه کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام برمایی

نشست خبری برنامه «دعوت» ۲۱ خرداد با حضور عوامل این برنامه رمضانی در صداوسیما برگزار شد.

مجتبی کشاورز تهیه‌کننده برنامه در ابتدا درباره ماهیت دعوت سخن گفت و بیان کرد: ساختار برنامه در این فصل تغییر کرد و قرار نبود در ساختار جنگ پخش شود.

وی در ادامه درباره حضور حجت‌الاسلام برمایی در برنامه عنوان کرد: اقای برمایی مجری نیست و ما قرار بود در برنامه درباره خانواده حرف بزنیم. برمایی عضو جدیدی از دعوت نبود بلکه بخشی از دعوت بود. ما کسی را می خواستیم که استاد باشد و آقای برمایی بحث را هدایت و کارشناسی می‌کرد.

کشاورز ادامه داد: از طرفی محبوبیتی در بحث خانواده لازم داشت که گزینه خوبی بود بنابراین در زمان افطار نیاز به چنین کسی داشتیم و با همه این مولفه ها بهترین گزینه اقای برمایی بود.

کشاورز درباره دلیل تغییر ماهیت برنامه عنوان کرد: ماهیت دعوت به چند دلیل تغییر کرد. چند شبکه وجود دارد و هر یک به مقتضای کارش در رمضان برنامه می‌سازد. اگر می‌خواستیم با فرم ثابت جنگ‌های شبانه قبلی پیش برویم چنین فرمی در شبکه ها زیاد بود و ضرورتی نداشت شبکه یک هم در آن ساعت چنین فرمی را پخش کند.

این تهیه کننده در بخش دیگر درباره کلیپ زوجی که گفته بودند به آنها قول هایی برای عروسی داده شده و محقق نشده است، گفت: کلیپی که ساخته شد بسیار آماتور بود و چند نکته در آن وجود داشت. ابتدا باید بگویم عروسی ای که قولش را داده بودیم برگزار و پخش شد و چند زوج هم در آن حضور پیدا کردند. از این زوج هم دعوت کردیم اما خودشان نیامدند. از طرفی ما بارها روی آنتن اعلام کرده ایم که پول جمع نمی کنیم.

اگر دعوت نقاط قوت ماه عسل را داشت خیلی هم خوب است اما در هیچ جای برنامه به برنامه دیگری نگاه نداشتیم.


وی افزود: مردمی هم بودند که می‌خواستند وجه نقدی بفرستند ولی ما چنین قصدی نداشتیم و شبکه یک برگزاری عروسی را قبول کرد. با این حال کمک جهیزیه‌هایی با مشارکت آستان قدس رصوی تدارک داده می شود که به این خانواده هم تعلق می‌گیرد ولی استان قدس لیست بلند بالایی دارد و به ترتیب با خانواده‌ها تماس می‌گیرند. با این حال باز هم می‌گویم هروقت این دوست عزیز با من تماس بگیرد من پاسخگو خواهم بود.

حجت الاسلام برمایی در بخش دیگر این نشست درباره سوژه ازدواج در برنامه عنوان کرد: دعوت در جایی تغییر رویکرد داد که دیدیم امروزه مردم در مهمترین بخش زندگی یعنی مشکلات خانوادگی قرار دارند. جوان در دهه ۹۰ که مجرد زندگی می‌کند باید خرید خانه را فراموش کند و در نخود و لوبیای زندگی‌اش مانده است. در چنین شرایط سختی باید سراغ مردم رفت.

وی درباره انتخاب مردم عادی به عنوان مهمان بیان کرد: ما از خود سوال کردیم که اگر مردم سلبریتی ها را ببینند خوشحال خواهند شد؟ و به این نتیجه رسیدیم که باید مردم عادی را دعوت کنیم. مردم باید حس خوشبختی داشته باشند. ما نیاز داریم در رسانه ملی به مردم از احساس خوشبختی بگوییم تا خود خوشبختی که به تعداد آدم‌ها نسبت به آن نسخه های متفاوت وجود دارد.

وی با اشاره به نگرانی های خود برای حضور در برنامه تصریح کرد: برای من سوال بود که آیا حضور یک روحانی در چنین برنامه ای موفق است و نسبت به این مورد نگرانی داشتم.

برمایی درباره نحوه حضورش توضیح داد: فکر می‌کردم باید از صمیمیت برخوردار باشم و از جنس مردم باشم. نکته دیگر این بود که سعی کنم کمتر حرف بزنم و جلوی خود را خیلی گرفتم. دائم فکر می‌کردم نباید حرف زد، حدیث خواند و… و فقط سعی کردم اگر حرف غلطی بشنوم اصلاحش کنم. با این حال این فرایند در چند جلسه اول شکل خود را پیدا کرد من جلسه دوم بین مجری بودن و کارشناس بودن مانده بودم. بعد از آن جلسات از خود فیلم گرفتم و تاک شوهای خانواده محور دیدم. درباره موضوعات مختلف مثل کودک همسری پنج ساعت با چند نفر گپ زدم از چپ‌ترین افراد تا راست‌ترین آدم ها گفتگو کردم.

در ادامه کشاورز با تاکید بر اینکه حضور حجت الاسلام برمایی هیچ ارتباطی با بحث اجرا نداشته و او مجری نبوده است، گفت: مجری کسی است که تصمیمات تهیه‌کننده را اجرا می‌کند و اگر غیر از این فکر می‌کنید باید روی تعریف اجرا بازخوانی داشته باشید. اقای برمایی اما هیچ جا تصمیم شخصی نمی‌گرفت و تصمیماتش برای بحث خانواده بود. او گفتگو را جهت نداد و بحث را جمع نکرد درحالیکه اینها از وظایف مجری است.

در ادامه برمایی درباره مقایسه دعوت با ماه عسل گفت: بین مخاطبان ما هم این اتفاق افتاد که ماه عسل تداعی شود البته من اصلاً پیش‌بینی نمی کردم که با ماه عسل مقایسه شویم. اگر یک مفهوم در ناخوداگاه جمعی مخاطب ثبت شود جایگزین غیرممکن و مقایسه آن هنجار می شود. برنامه ای که نفوذ اجتماعی دارد و هوادار دارد مجری برند اسم برند و برنامه پرمخاطبی بوده است و من چه بخواهم و چه نخواهم مقایسه انجام می شود.

وی افزود: خود علیخانی جزو مشاورینی بود که با ما حرف زده بود. با این حال خیلی چنین مقایسه‌هایی دور نیست مگر چه خلاقیتی در برنامه های تلویزیون وجود دارد.

کشاورز نیز در ادامه گفت: اگر دعوت نقاط قوت ماه عسل را داشت خیلی هم خوب است اما در هیچ جای برنامه به برنامه دیگری نگاه نداشتیم.

کشاورز در پایان درباره تولید این برنامه در رمضان سال آینده با اشاره به اینکه دعوت پربیننده ترین برنامه افطار سیما شد، تصریح کرد: اگر تلویزیون تصمیم بگیرد رمضان آینده برنامه داشته باشیم ساختار کلی با همین شکل موجود حفظ می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .