تبیان، دستیار زندگی

آکنه روی سینه

چرا گاهی پوست سینه پر از جوش می‌شود؟

فرقی نمی‌کند که سروکله جوش کجای بدنتان پیداشده چون هرجایی که باشد اعصاب‌خردکن و درد ساز است اما تقریباً همه ما انتظار داریم جوش‌ها را روی صورتمان ببینیم و وقتی که با این برآمدگی‌های قرمز و دردناک روی سینه مواجه می‌شویم، ممکن است جا بخوریم. چرا اینجا؟ چرا الآن؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش روی سینه
دکتر جاشوا ریکنر، رئیس مرکز زیبایی و بیماری‌های پوستی بیمارستان مونت‌سینای در نیویورک می‌گوید: «جوش‌هایی که روی سینه ایجاد می‌شوند، دقیقاً به همان علتی در این نقطه از بدن ظاهر شده‌اند که ممکن است روی صورت یا کمر به وجود بیایند. این موضوع یعنی منافذ پوستی و فولیکول‌های مو مسدود و ملتهب شده و در نتیجه جوش‌ها بیرون می‌زنند.» در ادامه به شما می‌گوییم که چرا گاهی اوقات سینه پر از جوش می‌شود؟ چطور می‌توان از شرشان خلاص شد؟ و چطور می‌توان میزان خطر ابتلای دوباره به این جوش‌ها را کاهش داد؟

جوش‌های سینه دقیقاً به چه علت ایجاد می‌شوند؟

دکتر گری گولدنبرگ، متخصص پوست و استادیار دانشگاه مونت‌سینای می‌گوید: «آکنه‌هایی که روی صورت به وجود می‌آیند بیش از جوش‌های سینه تحت تأثیر تغییرات هورمونی بدن قرار دارند. پس از بسته شدن منافذ پوستی، باکتری‌ها می‌توانند خودشان را به فولیکول‌های مو برسانند و باعث التهاب و عفونت شوند و نتیجه این فرایند می‌تواند خود را به‌صورت جوش‌هایی روی سینه نشان دهد.»

رژیم غذایی پرکربوهیدرات و پر قند می‌تواند باعث تشدید جوش‌ها شود همچنین فراموش نکنید نوشیدن آب را برای حفاظت از پوست بدنتان جایگزین نوشیدنی‌های قند دار کنید

به گفته این متخصص، عرق کردن می‌تواند باعث تشدید این فرایند شود، به‌طوری‌که جوش‌های روی سینه در ورزشکاران با کسانی که به‌صورت روزانه به‌ویژه در تابستان ورزش یا فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند، دیده می‌شود.
دکتر سینتیا بیلی، متخصص پوست آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت تولید محصولات مراقبت از پوست به همین نام معتقد است نوعی قارچ به نام پیتروسپوروم (pityrosporum) نیز می‌تواند در ایجاد جوش روی سینه تأثیرگذار باشد. او توضیح می‌دهد: «حجم مشخصی قارچ به‌صورت طبیعی روی پوست زندگی می‌کنند ولی وقتی شرایط برای زندگی و رشدشان مؤثر باشد، مثلاً پوست گرم و عرق کرده، می‌توانند به‌سرعت رشد کنند و باعث بروز جوش روی سینه شوند. این جوش‌ها معمولاً قرمز روشن هستند، خارش دارند یا پوست را تحریک می‌کنند. در این حالت ظاهر پوست پر از جوش‌هایی است که در واقع منافذ بسته شده هستند. آب‌وهوای گرم که باعث تعریق زیاد شود، پوشیدن لباس‌هایی که اجازه ندهد هوا در مجاورت پوست به‌خوبی جریان داشته باشد و افزایش ناگهانی فعالیت ورزشی روزانه می‌تواند منجر به تشدید جوش‌های روی سینه شود. علاوه بر این قارچ‌ها عاشق قند و شکر یا طعم شیرین هستند و داشتن رژیم غذایی پرقند می‌تواند باعث شود این جوش‌ها ظاهر شوند و درمانشان هم بیشتر طول بکشد.

چطور از شر جوش‌های روی سینه خلاص شویم؟

اضافه کردن چند ترفند کوچک به مراقبت‌های روزانه از پوستتان می‌تواند این جوش‌ها را ناپدید کند. اگر هیچ‌کدام از این راهکارها مؤثر نباشند، مراجعه به متخصص پوست ضروری است زیرا ممکن است برای درمان به لوسیون‌های حاوی آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی نیاز باشد.
دوش گرفتن منظم و استفاده از محلول‌های شستشوی بدن ضد جوش می‌تواند قدم خوبی برای شروع درمان باشد. دکتر زیکنر توصیه می‌کند هنگام انتخاب محصول مناسب دنبال آن گروه از محصولاتی بگردید که حاوی پراکسید بنزوئیل برای از بین بردن باکتری‌ها و سالیسیلیک اسید برای باز کردن منافذی باشند که مسدود شده‌اند.
اگر فکر می‌کنید جوش‌های روی سینه‌تان ناشی از فعالیت نامناسب قارچ‌هاست، می‌توانید سراغ شامپوهای معمولی ضدشوره (دقیقاً همان شامپویی که موهای سرتان را با آن می‌شویید!) بروید. تعجب نکنید ترکیبات فعالی که در شامپوهای ضد شوره وجود دارد برای مبارزه با قارچ‌های روی سر طراحی شده بنابراین به طور طبیعی می‌توانند همین تأثیر را روی سایر بخش‌های بدن نیز داشته باشند. وقتی بدن را با شامپو می‌شویید، سعی کنید کف چند دقیقه روی سینه بماند و سپس بدنتان را آبکشی کنید.
به گفته دکتر بیلی، استفاده از مرطوب کننده‌های حاوی لاکتیک اسید نیز می‌تواند به لایه‌برداری پوست و برداشته شدن سلول‌های مرده پوست کمک کند. درعین‌حال رطوبت طبیعی پوست را نیز تأمین خواهد کرد.
اگر جوش‌هایتان خیلی سرسخت باشند و با این توصیه‌های ساده از بین نروند، استفاده از درمان‌های موضعی ضدآکنه که حاوی بنزوئیل پراکسید باشند نیز می‌تواند به درمان کمک کند.

شیوه ورزش کردنتان را تغییر دهید

لباسی که زمان تعریق تنتان را پوشانده می‌تواند نقش مهمی در تحریک یا پیشگیری و درمان جوش‌های سینه داشته باشد. دکتر زیکنر می‌گوید: «وقتی ورزش می‌کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که به بدنتان نمی‌چسبند و ضد تعریق هستند.» او همچنین به کسانی که درگیر درمان جوش‌های روی سینه هستند، توصیه می‌کند بعد از ورزش از لباس‌های پنبه‌ای استفاده نکنند چون به پوست می‌چسبند و باعث تشدید جوش می‌شوند.
دکتر گلدنبرگ نیز به ورزشکاران توصیه می‌کند بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرند و لباس‌های خیس از عرق را از تنشان خارج کنند. در صورتی که بعد از ورزش دسترسی به دوش ندارید، تعویض لباس و تمیز کردن بدن با دستمال‌های مرطوب نیز تا حدودی کمک‌کننده است.
دکتر بیلی نیز به بیماران رژیم غذایی مملو از میوه و سبزیجات تازه و محصولات ارگانیک را پیشنهاد می‌دهد. به گفته وی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات و پر قند می‌تواند باعث تشدید جوش‌ها شود همچنین فراموش نکنید نوشیدن آب را برای حفاظت از پوست بدنتان جایگزین نوشیدنی‌های قند دار کنید.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.