تبیان، دستیار زندگی

انرژی‌دهنده‌های خوشمزه

ابرغذاهایی که باید برای افزایش انرژی بخورید

متخصصین برای افزایش انرژی توسط کافئین بدون ایجاد عوارض، خوردن چای سبز را بیش از قهوه توصیه می‌کنند؛ زیرا این نوشیدنی منجر به انتشار تدریجی و مداوم انرژی در طی چند ساعت می‌شود، بنابراین سبب مشکلاتی نظیر تپش قلب ناشی از مصرف کافئین نشده و استرس کمتری بر روی غدد فوق کلیه (غدد آدرنال) تحمیل می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه در محل کار
احتمالاً تا به حال برایتان پیش آمده است که ناگهان، در وسط یک جلسه، به سختی توانسته‌اید چشم‌هایتان را باز نگه دارید. دلیلش چیست؟ متخصصین تغذیه می‌گویند: این حالت ممکن است با آنچه که می‌خورید در ارتباط باشد.

قند خون را در تعادل قرار دهید

تولید انرژی از سلول‌های ما آغاز می‌شود و خوردن بیش از حد قند یا غذای دارای شاخص گلوکز بالا می‌تواند به مقاومت انسولین کمک کند و باعث بالا و پایین رفتن سطح انرژی شود. اگر شما مجبور هستید غذاهای تصفیه شده بخورید – (غذای سفید) مانند قند، آرد و دیگر دانه‌های تصفیه شده - شاخص گلیسیمی غذای خود را با منابعی از فیبر، چربی (ماهی یا دانه‌های روغنی) و کمی پروتئین متعادل کنید. اگر آشپز خوبی نیستید متخصصین پیشنهاد می‌کنند که وعده‌های غذایی را با پروتئین تکمیل کنید که قند خونتان را متعادل می‌کنند و حتی جریان انرژی را در طول روز تضمین خواهد کرد.

کلم بروکلی منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است، که برای تعدادی از واکنش‌های متابولیکی در بدن، از جمله سوخت و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، برای تولید انرژی مناسب مورد نیاز است


مواد مغذی کافی دریافت کنید

این موضوع به معنی زیاده‌روی و پرخوری نیست. بلکه به معنای استفاده‌ی خیلی کم از یک ماده غذایی با مشاهده تأثیر قابل توجهی است که روی سطح انرژی بدن می‌گذارد، به خصوص مصرف آن دسته از موادی که در ترکیب با غذاهای تصفیه شده‌ای مانند شکر هستند. غذاهایی مانند شکر سفید و آرد، انرژی شما را تخلیه می‌کنند. برای مثال به آن‌ها به چشم یک کارت اعتباری نگاه کنید. زمانی که "شکر سفید" را وارد بدن خود می‌کنید (مرحله وارد کردن کارت به دستگاه)، باید از بدن خود (حساب بانکی‌تان) موادی مانند ویتامین B و کروم، را به طور کامل خارج کنید تا تراکنش‌تان تکمیل شود.
نتیجه؟ ویتامین و مواد معدنی برای خلق انرژی مورد نیاز است و شما به سادگی از آن‌ها فرار می‌کنید. اگر شما پیوسته ویتامین و ذخایر معدنی خود را بالا نبرید، ممکن است میزان تراکنش‌تان بیش از حد شده و منجر به خستگی شود. بنابراین اگر تصادفاً بعدازظهر سری به نانوایی زدید، برای شام یک وعده غذایی غنی از سبزیجات که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند، تهیه کنید.

شاهدانه

شاهدانه بخورید

موارد بالا به اندازه شاهدانه سطح انرژی شما را بالا نمی‌برند؛ اما این دانه‌های کوچک سبز برای بالا بردن انرژی‌تان عالی هستند.
متخصصین، دانه یا پودر پروتئین شاهدانه را به عنوان یک پروتئین کامل توصیه می‌کنند که هضم آن آسان است، به این معنی که بدن شما در طی پردازش کالری هیچ‌گونه انرژی را هدر نمی‌دهد. مصرف این پروتئین باعث آزاد شدن هورمونی می‌شود که بدن را قادر می‌سازد به راحتی از ذخایر چربی آن استفاده کند و در نتیجه کاهش چربی بدن را بهبود بخشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی بخورید

کلم بروکلی منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است، که برای تعدادی از واکنش‌های متابولیکی در بدن، از جمله سوخت و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، برای تولید انرژی مناسب مورد نیاز است.

خرما

خرما بخورید

خرماها پر از قند هستند که تقریباً گلوکز خالص‌اند؛ البته وقتی ورزش می‌کنید این نوع قند یک منبع مهم انرژی است. گلوکز به سرعت به گلیکوژن در کبد تبدیل می‌شود. حفظ یک منبع گلیکوژن کافی در هر دو اندام ماهیچه و کبد برای حفظ انرژی پایدار ضروری است.

آشواگاندا

جنسینگ بخورید

آشواگاندا (Ashwagandha) که به جنسینگ هندی نیز معروف است، به شما کمک می‌کند در حالی که دچار استرس هستید با آن سازگار شده و انرژی خود را افزایش دهید. همچنین عملکرد تیروئید و کمبود انرژی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به کاهش تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک کند.
مصرف روزانه آن به صورت نیمی از قاشق غذاخوری پودر Ashwagandha پیشنهاد می‌شود. در حالی که برخی افراد می‌توانند در هر زمانی از روز از این پودر استفاده کنند، برخی دیگر ممکن است در هنگام عصر، بیش از حد تحریک شوند و باید استفاده از آن را به اوایل روز محدود نمایند.

چای سبز

چای سبز بخورید

متخصصین برای افزایش انرژی توسط کافئین بدون ایجاد عوارض، خوردن چای سبز را بیش از قهوه توصیه می‌کنند؛ زیرا این نوشیدنی منجر به انتشار تدریجی و مداوم انرژی در طی چند ساعت می‌شود، بنابراین سبب مشکلاتی نظیر تپش قلب ناشی از مصرف کافئین نشده و استرس کمتری بر روی غدد فوق کلیه (غدد آدرنال) تحمیل می‌کند. اگر چای سبز را قبل از ورزش بنوشید، قطعاً بهتر است و انرژی بهتری نسبت به قهوه دارد.

کینوآ

کینوآ مصرف کنید

این دانه، همانند سایر دانه‌ها غنی از پروتئین و فیبر است که به شما احساس سیری و انرژی می‌بخشد. یک فنجان کینوآ به اندازه دو تکه سینه مرغ پروتئین دارد و فیبر بالای آن به تنظیم قند خون کمک می‌کند و باعث کاهش سرعت تبدیل کربوهیدرات‌های پیچیده به قند می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.