تبیان، دستیار زندگی

چرا فرد هنگام درس خواندن دچار خواب‌آلودگی می‌شود؟

خوابیدن یک فرایند طبیعی است که بدن انسان روزانه بین 6 تا 8 ساعت به آن نیاز دارد. گاهی پیش می‌آید که فرد در زمان درس خواندن به خواب عمیق یا یه چرت چنددقیقه‌ای فرو می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خواب آلودگی

 در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل این خواب‌آلودگی و روش‌های رفع آن اشاره‌ای داشته باشیم.

این خوابیدن دلایل متعددی دارد: گاهی ممکن است این خواب‌آلودگی به این دلیل باشد که روز قبل خواب کافی نداشته‌اید و یا ممکن است خواب‌آلودگی به دلیل کتاب یا مبحثی باشد که در آن لحظه دارید مطالعه می‌کنید، مثلاً دانش‌آموز مبحثی را مطالعه می‌کند که چیزی از آن سر درنمی‌آورد و متوجه مفهوم آن نمی‌شود و درس برای او قابل‌فهم نیست.

گاهی ممکن است ساعتی که برای مطالعه انتخاب کرده‌اید مناسب نباشد، فرد باید با شناختی که از خودش دارد ساعت‌های مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کند، مثلاً برای مطالعه درس‌های دشوار و سخت، ساعات آخر شب را انتخاب نکند و اگر عادت دارد که ظهر بخوابد ولی می‌خواهد برنامه خود را تغییر دهید و در آن ساعت هم مطالعه داشته باشد، بهتر است در این زمان درس‌های شیرین و دوست‌داشتنی را انتخاب کند.

 همچنین حالت فیزیکی که در حال مطالعه کردن دارید می‌تواند دلیل بر این خواب‌آلودگی باشد.

 گاهی نداشتن یک برنامه‌ریزی خوب باعث می‌شود که فرد در هنگام درس خواندن و مطالعه دچار خواب‌آلودگی شود. مثلاً دانش‌آموز تصمیم گرفته است که امروز فیزیک بخواند اما تعیین نکرده است که چه مبحثی و تا چه اندازه‌ای باید بخواند و چون برایش شفاف نیست که چه هدف کوتاه‌مدتی پیش رو دارد و دقیقه چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد، باعث می‌شود حجم انبوه کتاب بدون برنامه مشخص، او را دلسرد و بی‌حوصله کند و در هنگام مطالعه، خستگی و خواب‌آلودگی به سراغش بیاید.

راهکارهای رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن


راهکارهایی برای رفع این خستگی و خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن و مطالعه وجود دارد که در ادامه می‌خوانید:

یکی از این راهکارها این است که از مطالعه پراکنده و نامنظم دوری‌کنید. فرد باید در زمان مشخص و با برنامه‌ریزی منظم، مطالعه داشته باشد و برای مطالعه کردن حتی در زمان کوتاه باید هدف مشخصی داشته باشد.

فرد بهتر است برای انجام کارهایش یک برنامه‌ریزی خوب و مدون داشته باشد مثلاً زمان خوابیدن، غذا خوردن، استراحت کردن، درس خواندن خود را مشخص کند و طبق ساعت و برنامه‌ریزی که انجام داده، کارهایش را پیش ببرد.

 بهتر است فردی که قصد مطالعه و درس خواندن را دارد از مکانی استفاده کند که خیلی گرم نباشد زیرا دمای زیاد اتاق و گرمای آن به‌خصوص در زمستان باعث می‌شود تا لذت خواب چند برابر شود.

بهتر است فردی که می‌خواهد درس بخواند به حالت نشسته درس بخواند و از دراز کشیدن در هنگام مطالعه خودداری کند چون همین حالت باعث می‌شود مغز بین خواب و مطالعه سردرگم شود و تمرکز کم شود و فرد به‌زودی دچار خواب‌آلودگی می‌شود.

 

گاهی بهتر است فرد با صدای بلند درس بخواند این کار دو فایده دارد؛ علاوه بر این‌که باعث می‌شود فرد هنگام مطالعه کم‌تر دچار خواب‌آلودگی شود سبب می‌شود که تمرکز فرد هنگام مطالعه بالا رود.
فردی که قصد در س خواندن دارد باید از پرخوری اجتناب کند. باید توجه داشته باشید که خوردن زیاد و بیش‌ازحد موجب سنگینی و خواب‌آلودگی می‌شود. این حالت هنگام مطالعه تأثیرش بیشتر می‌شود و باعث می‌شود که فرد به‌محض نشستن پای درس، احساس خستگی و بی‌حوصلگی کنید. توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از غذا، مطالعه نکنید.

هنگامی‌که فرد در زمان درس خواندن احساس خواب‌آلودگی کرد بهتر است کمی قدم بزند. فرد می‌تواند با یک پیاده‌روی نسبتاً تند، انرژی و هوشیاری خود را افزایش دهد.

 همچنین برای رفع خواب‌آلودگی در زمان مطالعه و درس خواندن بهتر است فرد برای مدتی کوتاه از فضای مطالعه بیرون برود. بهتر است به هوای آزاد برود تا نور خورشید و هوای تازه احساس خوبی را در فرد ایجاد کند.

 همچنین گرفتن یک دوش با آب ولرم می‌تواند از روش‌های رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن باشد.

 گاهی برخی دانش آموزان شب را به دلیل سکوت بیشترش برای درس خواندن انتخاب می‌کنند ولی باید توجه داشت که این روش باعث می‌شود سیستم بدنی و ذهنی به هم بریزد. پس بهتر است که فرد در شب حداقل ۶ ساعت خواب و استراحت داشته باشد. البته خواب زیاد هم می‌تواند از عوامل بی‌حوصلگی و کلافه بودن فرد شود.

 یکی دیگر از راهکارهای رفع خواب‌آلودگی این است که فرد بین درس خواندن، فعالیت‌های بدنی داشته باشد.

 بهتر است فرد برای مطالعه، از نور بیشتری استفاده کند و بلافاصله بعد از بیداری مطالعه نکند.

خوردن میوه برای بیدار نگه‌داشتن خود بسیار مفید است.

 گاهی بهتر است فرد با صدای بلند درس بخواند این کار دو فایده دارد؛ علاوه بر این‌که باعث می‌شود فرد هنگام مطالعه کم‌تر دچار خواب‌آلودگی شود سبب می‌شود که تمرکز فرد هنگام مطالعه بالا رود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .