تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای تسکین علائم یائسگی

نکاتی برای اینکه با تغییرات یائسگی بهتر کنار بیایید

یائسگی به طور متوسط یک سال بعد از آخرین سیکل قاعدگی یک خانم شروع می‌شود. پیش از یائسگی مرحله‌ی قبل از یائسگی است که در آن، بدن شروع به تولید استروژن و پروژسترون ِ کمتری می‌کند و در نتیجه توانایی باروری زن کم می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یائسگی
«احساس ناراحتی می‌کنم»، «افسرده‌ام» و یا «خیلی حساس شده‌ام»، چند نمونه از عبارت‌های معمولی هستند که زنان با رسیدن به سنین یائسگی اغلب بر زبان می‌آورند. زنانی که به یائسگی می‌رسند اغلب شاهد تغییراتی هستند که نمی‌دانند باید با آن‌ها چه بکنند. طی این مدت، یک سری تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات فیزیولوژیکی روی می‌دهند که قابل توجه‌اند.

پیش از یائسگی و یائسگی

یائسگی به طور متوسط یک سال بعد از آخرین سیکل قاعدگی یک خانم شروع می‌شود. پیش از یائسگی مرحله‌ی قبل از یائسگی است که در آن، بدن شروع به تولید استروژن و پروژسترون ِ کمتری می‌کند و در نتیجه توانایی باروری زن کم می‌شود. این اتفاق معمولاً حدود 50 سالگی روی می‌دهد. طی این مدت، تغییرات یائسگی شروع به ظاهر شدن می‌کنند که اغلب شامل گُرگرفتگی و تعریق‌های شبانه می‌شوند.
همچنین یک خانم ممکن است دچار مشکل خواب شود، عفونت مجاری ادراری بگیرد، دچار بی‌اختیاری ادرار شود و مقدار زیادی چربی اطراف کمرش تجمع کنند.
احساس تنهایی، نوسانات خلقی و زیاد دچار اندوه و خشم شدن نیز علائمی هستند که بدون هیچ توجیهی روی می‌دهند. در برخی موارد حتی یائسگی می‌تواند اعتمادبه‌نفس یک زن را پایین بیاورد و این‌ها تغییرات هیجانی هستند که با تغییرات فیزیکی بدن مرتبط‌اند. همچنین یک زن یائسه ممکن است دچار مشکلاتی در حافظه و تمرکزش شود.
اگر یک خانم به طور کلی افسرده و تحریک‌پذیر و اغلب در حالت اندوه و نگرانی باشد، این احساسات طی مرحله‌ی پیش از یائسگی و یائسگی تشدید هم خواهند شد. سایر خانم‌ها ممکن است طی این مرحله تغییرات بزرگی را تجربه نکنند یا حتی هستند خانم‌هایی که این تغییرات برایشان ساده‌تر است.

یکی از مشکلاتی که اغلب در این مرحله از زندگی روی می‌دهد، پوکی استخوان است. شکنندگی استخوان‌ها مخصوصاً در قسمت لگن، مچ‌ها و مهره‌های ستون فقرات بیشتر می‌شود و حتی ممکن است ترک‌خوردگی ایجاد شود. به همین علت توصیه می‌شود نسبت به مصرف کلسیم و ویتامین د دقیق‌تر باشید و هر روز دست‌کم 20 دقیقه پیاده‌روی کنید


یک ارتباط هورمونی با عوارض جانبی‌اش

ارتباط میان استروژن و هورمون‌های زنانه و تولید دوپامین، سروتونین و اکسی توسین، اثرات خودش را دارد. این فرارسان‌های عصبی در کنترل هیجانات نقش دارند و با اختلالات روحی و فیزیولوژیکی مرتبط‌اند. همین باعث می‌شود میان احساس تحریک پذیری، افت سلامت، اندوه، استرس و اضطراب ارتباط وجود داشته باشد. این نوع احساسات، 70 درصد از خانم‌هایی را که یائسگی را تجربه می‌کنند تحت تأثیر قرار داده و ممکن است 6 ماه تا دو سال تداوم پیدا کنند.

توصیه‌هایی برای تسکین علائم یائسگی

برای تسکین اثر افت استروژن بر پوست، پیش از هر چیزی باید از ضد آفتابی که مناسب نوع پوستتان باشد استفاده کنید.
ضمناً بهداشت روزانه هم برای شما ضروری است و باید از محصولاتی استفاده کنید که به عملکرد عصب‌های لایه‌ی رویی پوستتان کمک کنند. این کار باعث به حداقل رساندن چین و چروک‌ها، کاهش خشکی پوست و جلوگیری از شل شدن آن می‌شود. پیر شدن پوست با ژنتیک و عوامل محیطی نیز مرتبط است. بنابراین توصیه می‌شود رژیم غذایی‌تان را بهبود دهید و از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها، نور مستقیم خورشید و تنباکو پرهیز کنید تا بهتر با این مرحله از زندگی‌تان کنار بیایید.

بدنتان چگونه تغییر می‌کند؟

طی یائسگی معمولاً توزیع چربی در بدن تغییر می‌کند. فرم باسن‌تان تغییر می‌کند و برخی از خانم‌ها در این ناحیه ممکن است وزن اضافه کنند، در حالی که عده‌ای ممکن است وزن از دست بدهند. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها و حبوبات و غلات، همراه با ورزش روزانه کمکتان می‌کند از افزایش وزن ناسالم پیشگیری کنید.
یکی از مشکلاتی که اغلب در این مرحله از زندگی روی می‌دهد، پوکی استخوان است. شکنندگی استخوان‌ها مخصوصاً در قسمت لگن، مچ‌ها و مهره‌های ستون فقرات بیشتر می‌شود و حتی ممکن است ترک‌خوردگی ایجاد شود. به همین علت توصیه می‌شود نسبت به مصرف کلسیم و ویتامین د دقیق‌تر باشید و هر روز دست‌کم 20 دقیقه پیاده‌روی کنید.

کنترل بیشتر و نمک کمتر

پیشگیری طی پیش از یائسگی ضروری است زیرا در غیر این صورت ریسک بیماری قلبی را افزایش خواهید داد و دچار مشکل فشارخون بالا خواهید شد. ضمناً سطح کلسترول خونتان نیز ممکن است بالا برود و شاید دیابت هم بگیرید. احتمال حمله قلبی و مشکلات مغزی عروقی نیز بیشتر می‌شود؛ اما با کاهش مصرف نمک، غذاهای سرخ شده، اسنک‌ها و فست فودها همه‌ی این احتمال‌ها را می‌توانید پایین نگه دارید. فراموش نکنید که آب کافی بنوشید و حتماً سیگار را ترک کنید. سطح کلسترول و قند خونتان را به طور مرتب چک کنید.

کمک بخواهید

این تغییرات فیزیکی اغلب اثرات منفی بر هیجانات می‌گذارند مثلاً اعتماد به نفس را پایین می‌آورند، خستگی را افزایش می‌دهند و تمایل به گریه کردن را بیشتر می‌کنند. میل جنسی‌تان نیز احتمالاً افت می‌کند و تمام این نوسانات خلقی طی مرحله‌ی یائسگی نسبتاً شایع‌اند. به هر حال خیلی خوب است که از یک متخصص کمک بخواهید. پزشک متخصص زنان می‌تواند کمکتان کند اختلالات یائسگی را کاهش داده و علائمتان را درمان کنید.

یائسگی را مرحله‌ای زیبا از زندگی‌تان بدانید

حرف آخر اینکه خیلی مهم است تغییرات یائسگی را به عنوان بخشی طبیعی و زیبا از زندگی‌تان بدانید و از آن برای داشتن یک سبک زندگی سالم‌تر بهره ببرید. ورزش روزانه در حد متوسط، رژیم غذایی متنوع و متعادل و ترک عادات بد کمکتان خواهد کرد تأثیرات ناشی از تغییرات یائسگی را بهتر مدیریت و کنترل کنید.
ضمناً دوروبرتان را با آدم‌های مثبت پُر کنید، با افراد مورد علاقه‌تان بیشتر وقت بگذرانید و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشید. این بهترین راه حفظ نگرش مثبت به زندگی است که می‌تواند اعتماد بنفس‌تان را بالا ببرد. اگر بتوانید درک کنید که یائسگی مرحله‌ای سالم از زندگی‌تان است و تغییرات آن را بپذیرید می‌توانید به زندگی شاد خود ادامه دهید و از سال‌های پیش رو لذت ببرید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.