تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از بیماری‌ها در مسافرت

آنفلوانزا و سرماخوردگی در سفرهای تابستانی

اغلب ما عادت کرده‌ایم که بشنویم افراد در پاییز و زمستان دچار آنفلوانزا یا سرماخوردگی می‌شوند، در حالی که کسانی که در تابستان دچار این مشکل شده‌اند می‌دانند که سرماخوردگی در تابستان می‌تواند طولانی‌تر از سرماخوردگی در زمستان باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنفلوانزا
آنفلوانزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود. همه‌ی ما ممکن است در هر وقتی از سال دچار آنفلوانزا شویم. بهار و تابستان هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ اما احتمال ابتلا به آنفلوانزا در تابستان اگر به مسافرت نرفته باشید، بسیار کم است. اغلب افرادی که فکر می‌کنند آنفلوانزا گرفته‌اند، در واقع دچار ویروس‌های دیگری شده‌اند که ممکن است علائم و عوارضی مانند آنفلوانزا داشته باشد.

مسافرت و آنفلوانزا

اگرچه احتمال ابتلا به آنفولانزا در اواخر بهار و تابستان غیرعادی به نظر می‌رسد؛ اما غیرممکن نیست. آنفلوانزا در برخی از نقاط جهان به طور مداوم گردش می‌کند و این یعنی هر زمان امکان دارد که به آن مبتلا شوید. اگر مسافرت کردید، مخصوصاً به خارج از کشور، حواستان به علائمتان باشد. حتی اگر آنفلوانزا نداشته باشید، پزشکتان باید بداند که شما سفر کرده‌اید. بیماری‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور و جهان شایع هستند و جایی که شما به آن سفر کرده‌اید، می‌تواند به پزشکتان اطلاعات خوبی دهد تا بیماری‌تان را راحت‌تر تشخیص دهد.

آنفلوانزای معده

یکی از بیماری‌هایی که اغلب به اشتباه تحت عنوان "آنفولانزا" نامیده می‌شود، گاستروانتریت است که البته باز هم به اشتباه "آنفولانزای معده" نامیده می‌شود. گاستروانتریت در تمام سال دیده می‌شود و محدود به زمان خاصی نیست. این بیماری باعث استفراغ، اسهال، تب و احساس ناخوشایندی می‌شود که چند روز به طول می‌انجامد؛ اما به هیچ وجه به آنفلوانزا (آنفلوانزای واقعی) ربطی ندارد. این بیماری از یک ویروس متفاوت است و علائم مختلفی دارد.

خواب برای عملکردهای ایمنی بسیار مهم است، اما اغلب ما وقتی سفر می‌کنیم چرخه‌ی خواب و بیداری‌مان تغییر می‌کند و ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل شویم. مکمل منیزیم می‌تواند در این مورد به ما کمک کند


بیماری‌های مشابه آنفلوانزا

احتمال دیگر برای زمانی که علائم آنفلوانزا دارید و فصل آنفولانزا نیست، این است که شما مبتلا به یک بیماری مشابه آنفلوانزا شده‌اید؛ یعنی شما یک بیماری ویروسی گرفته‌اید که علائمش شبیه آنفلوانزاست؛ اما آنفلوانزا نیست. بیماری‌های مشابه بیماری آنفلوانزا می‌توانند موجب ناراحتی شما شوند؛ اما کمتر احتمال دارد که علائم و عوارض شدیدتری نسبت به آنفلوانزا را ایجاد کنند.
با این که بعید به نظر می‌رسد؛ اما اگر آنفلوانزا خارج از فصل تشخیص داده شد، چیزهایی وجود دارد که باید درباره این ویروس بدانید.

علائم آنفلوانزا


علائم آنفلوانزا عبارتند از:
تب
بدن درد
سرفه
سردرد
لرز
فرسودگی و خستگی
گرفتگی
استفراغ و اسهال (در برخی از افراد، معمولاً کودکان)

طول دوره‌ی بیماری و واگیرداری

اگر شما مشکوک به آنفولانزا هستید، در اسرع وقت به یک مرکز درمانی مراجعه کنید. ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشید تا پزشکتان بتواند تشخیص دهد که علائمتان به علت آنفلوانزاست یا چیز دیگری. اگر در معرض خطر بالایی باشید، ممکن است پزشکتان داروی ضدویروسی مانند تامیفلو را برای کمک به تسکین علائم تجویز کند. به خاطر داشته باشید که اگر این داروها در عرض 48 ساعت پس از شروع علائم آغاز شوند، مؤثرتر خواهند بود.
اگر مبتلا به آنفلوانزا شدید، ممکن است بین سه روز تا دو هفته طول بکشد تا بهبود پیدا کنید. متأسفانه، احتمال این که ناقل این ویروس باشید حتی قبل از اینکه بدانید بیمار هستید و تا حدود پنج الی هفت روز پس از بیماری، وجود دارد.

عوارض احتمالی

مبتلایان به آسم، دیابت، بیمارهای قلبی، زنان باردار، افراد بالای 65 سال و کودکان کم سن و سال بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به عوارض ناشی از آنفولانزا هستند. با این حال، عوارض در افراد سالم هر سنی ممکن است رخ دهد. عوارض احتمالی عبارتند از:
* شرایط مزمنی که بدتر می‌شود، مانند آسم یا بیماری قلبی
* عفونت گوش
* ذات‌الریه‌ی باکتریایی
* عفونت سینوسی

درمان

درمان آنفلوانزا می‌تواند در محدوده‌ی تجویز داروهای ضدویروسی تا فقط منتظر بودن تا دوره‌اش طی شود، قرار بگیرد. اگر مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید، تا با تشخیص دقیق، برنامه درمان مناسب را دریافت کنید.

یک توصیه
با شناخت علائم آنفلوانزا و بیماری‌های مشابه، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که درمان مناسب را دریافت می‌کنید و به جلوگیری از گسترش آن به دیگران کمک می‌کنید. بهترین راه برای جلوگیری از آنفولانزا این است که واکسن آنفلوانزای سالانه را زمانی که در دسترس است، دریافت کنید مخصوصاً اگر شما در یکی از گروه‌های پرخطر هستید.

چگونه از بروز سرماخوردگی و بیماری‌های تابستانی در طول سفر جلوگیریم کنیم؟

اگر در حال برنامه‌ریزی برای مسافرت در تابستان امسال هستید احتمالاً به این موضوع هم فکر می‌کنید که چه کنید تا سالم بمانید و دچار بیماری‌های مختلف در طول سفر نشوید. مسئله اینجاست که اکثر ما قبل از تعطیلات آن‌قدر از خودمان کار می‌کشیم که بدنمان خسته و کوفته و تحت فشار و به اصطلاح نابود به مقصد می‌رسد و این برای سیستم‌های ایمنی بدن ما فاجعه است.
به جای این کار همیشگی که باعث رویارویی شما با میکروب‌ها در طی سفر می‌شود، به خودتان یک تقویت کننده‌ی طبیعی هدیه دهید. در اینجا چند توصیه‌ی ساده آورده شده است که باعث می‌شود از سرماخوردگی تابستانی در طول سفر در امان باشید.
بیشتر بخوانید

 بخورنخورهای سفر

باک بدنتان را با تقویت‌کننده‌های طبیعی ایمنی پر کنید
همه ما گاهی اوقات نیاز به کمی حمایت اضافی داریم. در حالی که یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای داشتن سیستم ایمنی متوازن اهمیت دارد، چرا نباید از تقویت‌کننده‌های ایمنی طبیعی برای کمک به تقویت بدن خود هنگامی که سفری در پیش رو دارید، استفاده کنید؟ موم زنبور عسل، قارچ دم بوقلمون (turkey tail) و قارچ کوردیسپس یا سرچخماقی، ویتامین B، ویتامین C و یا کلرلا از منابع خوب آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند که حاوی ترکیبات قدرتمندی برای حمایت از ایمنی بدن و از بین بردن میکروب‌ها می‌باشند.
یک کیت مراقبت شخصی اضطراری به همراه داشته باشید
مسافرت می‌تواند عوارضی را به بدن ما تحمیل کند، بنابراین همیشه یک بسته‌ی مراقبتی به همراه داشته باشید که هم از سفرتان بیشتر لذت ببرید و هم کمتر دچار تنش و استرس شوید. در این بسته یک بطری آرام‌بخش از اسانس اسطوخودوس، یک چشم‌بند مخصوص خواب، شکلات تیره و چند بسته از چای‌های گیاهی مورد علاقه‌تان که به سم‌زدایی از بدن هم کمک می‌کنند، قرار دهید.
در واقع در این بسته آنچه را که خودتان احساس می‌کنید به آن نیاز دارید و احساس راحتی و آرامش می‌کنید، همراه داشته باشید؛ البته این بسته با توجه به این که با ماشین سفر می‌کنید یا قطار و هواپیما و یا اتوبوس باید واقع‌بینانه انتخاب شود. هدف این است که سطح استرس پایین بیاید و ایمنی بدن بالا رود.

آب زیادی بنوشید
یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری‌های تابستانی انجام دهید، هیدراته بودن است. نه تنها تابستان به طور ذاتی باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود، بلکه مسافرت نیز باعث تشدید آن می‌شود.
به عنوان مثال، هوای در گردش در هواپیما رطوبت کمی دارد و باعث می‌شود احساس کنید استخوان‌هایتان خشک شده است. از طریق تنفس و تعریق هم رطوبت از بدن خارج می‌شود و از آنجایی که کمبود آب بدن باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود، پس این مهم است که در طول سفر بدنتان را هیدراته نگه دارید. یک برش لیمو در یک بطری آب سالم گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای است.
مکمل منیزیم مصرف کنید
خواب برای عملکردهای ایمنی بسیار مهم است، اما اغلب ما وقتی سفر می‌کنیم چرخه‌ی خواب و بیداری‌مان تغییر می‌کند و ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل شویم. مکمل منیزیم می‌تواند در این مورد به ما کمک کند. منیزیم برای تولید ملاتونین ضروری است، هورمونی که به شما کمک می‌کند تا در شب آرام باشید و بخوابید. از آنجایی که سطوح منیزیم با استرس کاهش می‌یابد، و معمولاً در طول سفر استرس‌ها ممکن است بالا رود، مهم است که این ماده‌ی معدنی به خوبی بارگیری شود. روغن منیزیم موضعی را امتحان کنید تا از عوارض جانبی گوارشی که ممکن است با خوردن آن دچارش شوید، جلوگیری کنید.

خلاصه این که اجازه ندهید چند میکروب ناچیز سفر تابستانی شما را خراب کند. با رعایت چند نکته‌ی ساده، مراقب سلامتی‌تان باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.