تبیان، دستیار زندگی

چرا کودکان کلاس اولی از مدرسه می‌ترسند؟

وقتی کودک از یک محیطی به محیط دیگر تغییر مکان می‌دهد دچار ترس و نگرانی می‌شود. گاهی این ترس و نگرانی در کودکانی که وابستگی عاطفی شدیدی به خانواده دارند به وجود می‌آید. آن‌ها با ورود به محیط مدرسه دچار استرس می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از مدرسه
 ترس از مدرسه عارضه‌ای است که می‌توان آن را در سال‌های قبل از ورود به مدرسه در کودکان مشاهده کرد. این کودکان تا اسم مدرسه را می‌شنوند دچار استرس می‌شوند و پدر و مادر خود را تهدید می‌کنند که به مدرسه نمی‌روند.

 بعضی از کودکان زمانی که می‌خواهند از مادر خود جدا شوند اضطراب زیادی دارند. این کودکان ممکن است در خانه مثل سایه دنبال مادرشان باشند تا بتوانند بر اضطراب خود غلبه کنند. این کودکان هنگام جدا شدن از مادر دچار مشکل می‌شوند و تمایلی ندارند که از مادر جدا شوند. این کودکان وقتی به مدرسه راه پیدا می‌کنند، از قوانین مدرسه آگاهی ندارند و تهدید و ترساندن او می‌تواند مشکلاتی برای کودک به وجود آورد.

هراس از مدرسه، ترسی است که فقط در مدرسه به وجود می‌آید و کودکانی هستند که درجاهای دیگر می‌توانند از مادر جدا باشند و استرسی هم نداشته باشند. این ترس ممکن است از بخش خاصی از مدرسه، عملكرد تحصیلی یا محیط مدرسه در کودک ایجاد شود، یا ممکن است کودک تجربه خوبی از محیط مدرسه نداشته باشد مثلاً ممکن است از دوستانش در محیط مدرسه یا مسیر خانه به مدرسه آزارها و اذیت‌هایی دیده باشد و همین موارد باعث شود که کودک رغبتی نداشته باشد که به مدرسه برود.

راه‌حل هراس از مدرسه


برای اینکه ترس را در فرزندانمان از درس و مدرسه از بین ببریم  والدین می‌توانند با بکار گیری روش‌هایی ترس و هراس را در کودک خود از بین ببرند که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1

 

کودکی که از رفتن به مدرسه هراس دارد و دچار اضطراب شده است باید به مدرسه برود چون به‌تدریج این علائم کم می‌شود ولی اگر در منزل بماند، علائمش تثبیت خواهند شد. در این شرایط بهتر است مدیر و مربی را در جریان وضعیت کودک قرار دهید تا به او توجه بیشتری کنند، چون این کودکان به توجه خاص نیاز دارند.
-یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود ترس از مدرسه و درس خواندن در کودک از بین برود این است که در منزل با کودک برخورد مناسبی داشته باشید. کودکانی که از مدرسه هراس دارند به نظر دیگران در مورد خود حساس هستند و از تحقیر و سرزنش نفرت دارند. بهتر است والدین این کودکان برای دوست داشتن کودک شرط نگذارند و به او نگویند که اگر به مدرسه نروی دیگر دوستت ندارم یا دیگر مامانت نمی‌شوم. کودک نباید حس کند که به مدرسه می‌رود برای اینکه مادرش او را دوست داشته باشد. والدین می‌توانند دلیل مدرسه رفتن او را یک قانون اجتماعی بیان کنند.

2-یکی دیگر از راه‌هایی که از هراس کودک برای رفتن به مدرسه و درس خواندن می‌کاهد این است که برای او مدرسه را یک تجربه جدیدی تعریف کنید. بهتر است قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه ببرید و فضای داخل مدرسه را به او نشان دهید، مربی و ناظم مدرسه را به او معرفی کنید تا بتواند آن‌ها را خوب بشناسد. بهتر است ساعاتی را در محیط مدرسه بگذرانید تا وحشت و ترس کودک کم شود. به کودک اجازه دهید نقاط مختلف مدرسه را جست‌وجو کند تا به ایمن بودن محیط پی ببرد.

 بهتر است والدین این کودکان در مورد مشکلات مدرسه نرفتن و اینکه نمی‌توانند یک شغل مناسبی را در آینده به دست آورند، برای آن‌ها بازگو کنند. والدین بهتر است با آرامش کودکان را به مدرسه بفرستند و سفارش‌های زیادی را به آن‌ها نکنند. چون اضطراب در والدین به کودکان منتقل می‌شود.

3- یکی دیگر از روش‌های کاهش ترس در کودک این است که به او روش‌های مراقبت از خود را در مدرسه آموزش دهند. مثلاً چگونه آن‌ها در مدرسه به‌تنهایی دستشویی بروند. والدین باید بررسی کنند که کودک در مدرسه مشکلی نداشته باشد و مورد آزار دیگران قرار نگیرد. بهتر است قوانین مدرسه را برای کودک آسان جلوه دهند. وجود مربی‌ای که ارتباط خوبی با کودک دارد می‌تواند در کاهش این ترس و استرس تأثیر داشته باشد. بهتر است عواملی مانند تنبیه، که ترس را در کودک زیاد می‌کند، از بین برود. همچنین کودک نباید به خاطر گریه کردن مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد و مربی مدرسه هم نباید او را به خاطر گریه کردن به خانه بفرستد.

 کودکی که از رفتن به مدرسه هراس دارد و دچار اضطراب شده است باید به مدرسه برود چون به‌تدریج این علائم کم می‌شود ولی اگر در منزل بماند، علائمش تثبیت خواهند شد. در این شرایط بهتر است مدیر و مربی را در جریان وضعیت کودک قرار دهید تا به او توجه بیشتری کنند، چون این کودکان به توجه خاص نیاز دارند. مهارت ارتباطی مناسب داشتن و پیدا کردن دوست، باعث می‌شود تجربه‌های مثبتی برای او کسب شود. بهتر است مسئولیت‌های اجتماعی به این کودکان داده شود تا بتوانند بهتر ارتباط برقرار کنند و نیازهایشان را بیان کنند. این کودکان اگر در کلاس درس مسئولیتی داشته باشند، حضور خود را در مدرسه هدفمند خواهند کرد.

4-یکی دیگر از راه‌هایی که باعث می‌شود ترس از مدرسه در کودک کاسته شود این است که هنگام برگشت به خانه یکی از اعضای خانواده پیش او باشد. والدین بهتر است زمانی که کودک تکالیف خود را انجام داد و درس‌هایش را خواند، اجازه دهند که بازی و استراحت داشته باشد. گاهی کودکانی هستند که در حین بازی دلیل ترس از مدرسه را به عروسک خود بیان می‌کنند و دانستن این دلیل می‌تواند مشکلات او را حل کند. بهتر است به کودک اجازه دهید در مورد احساسش به مدرسه صحبت کند. برخی والدین نمی‌توانند احساسات منفی مانند اضطراب را در کودکشان ببینند و اجازه هم نمی‌دهند که کودک، آن را بازگو کند درحالی‌که کودکان قدرت کمتری برای تحمل این استرس دارند و علائم بیشتری را نشان می‌دهند.

والدین برای اینکه کودک خود را از چیزی بترسانند، نباید از مدرسه استفاده کند. مثلاً اینکه اگر این کار را انجام دهی به معلمت می‌گویم. بهتر است کودک را برای رفتن به مدرسه تشویق کنید و اگر به مدرسه نرفت و در خانه ماند، اجازه بازی و تماشای تلویزیون را در ساعت‌هایی که باید در مدرسه می‌رفت، به او ندهید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .