تبیان، دستیار زندگی

17 کار روزمره که پیری زودرس می‌آورد

با این عادت‌ها زودتر پیر می‌شوید

دندان‌های شما یکی از اولین چیزهایی هستند که سنتان را نشان می‌دهند. هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و حتماً برای چکاپ‌های منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیری زودرس
آیا عادت‌های روزمره شما باعث می‌شوند که سریع‌تر پیر شوید؟ این 17 عادت را بررسی کنید، اما نگران نباشید، با کمی تغییر در سبک زندگی‌تان می‌توانید به راحتی با آن‌ها مقابله کنید.

کم‌اهمیت تلقی کردن استرس با تصور اینکه خودبه‌خود برطرف می‌شود

تحقیقات جدید نشان داده افسردگی نه تنها ناراحت‌کننده است بلکه با کوچک کردن مغز، زودتر پیرتان می‌کند. سلامت روح و روانتان را هم به اندازه‌ی سلامت جسمتان جدی بگیرید و اگر تجربه‌ی علائم افسردگی‌تان بیش از ده هفته طول کشید به یک متخصص مراجعه کنید. رفتاردرمانی شناختی یا CBT کمکتان می‌کند زودتر به احساس بهتری دست پیدا کنید.

مدت زیادی به صفحه‌نمایش‌ها خیره می‌شوید

دیدن فیلم و سریال با تلویزیون و یا چک کردن مدام شبکه‌های اجتماعی در تلفن همراه باعث می‌شود که شما به طور دائم در معرض نورهای صفحه نمایش باشید. این نورها به پوست شما نفوذ کرده و در بعضی موارد باعث ایجاد آسیب توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود. کتاب خواندن یک جایگزین خوب برای این مورد است.

متأسفانه به اندازه‌ی کافی ورزش نکردن یکی از سریع‌ترین راه‌های پیر کردن جسم و روحتان است. با خودتان توافق کنید که تحت هر شرایطی تحرک بدنی داشته باشید و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید


اغلب آن‌قدر عجله دارید که ضدآفتاب نزده از خانه بیرون می‌روید

فرقی نمی‌کند قرار است به ساحل بروید یا خرید یا به هر دلیل دیگری تمام روز را در فضای باز باشید، به هر حال باید هر روز ضدآفتاب بزنید. خورشید، بزرگ‌ترین فاکتور در پیر شدن پوست است، بنابراین اگر دوست ندارید پیش از موعد دچار چین و چروک شوید حتماً هر روز صبح از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
در ضمن برای مالیدن محصولات پوستی بهتر است آن‌ها را از سمت چانه به سمت پیشانی رو به بالا بمالید، ماساژ کرم‌ها و محصولات آرایشی به سمت پایین باعث کشیده شدن پوست به سمت پایین و پیری آن می‌شود.

آخر هفته‌ها یکی دو نخ سیگار می‌کشید

فکر می‌کنید چون فقط گهگاه در میان جمع و مهمانی‌ها سیگار می‌کشید از عوارض آن ایمن هستید؟ خیر! این‌طور نیست. تنباکو حاوی بیش از 3800 ماده‌ی شیمیایی است که می‌تواند به بافت پوستتان آسیب بزند و شما را از درون و بیرون پیر کند. ضمناً سیگار کشیدن، آنزیم‌هایی تولید می‌کند که انعطاف‌پذیری پوست را از بین برده و چین و چروک روی پوست ایجاد می‌کنند. عادت شما به سیگار کشیدن (هرچند که هر روز نباشد) حتی می‌تواند موهایتان را هم پیش از موعد سفید کند. در اینجا لازم به توضیح است که فقط سیگار نیست که پیرتان می‌کند، استفاده از قلیان هم موجب پیری زودرس می‌شود.

اغلب دعوت دوستان به مهمانی‌ها و دورهمی‌ها را رد می‌کنید

دوستان فقط برای تبریک روز تولد یا همراهی شما تا فرودگاه نیستند؛ دوستی قدرت عجیبی در جوان نگه داشتن شما هم دارد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که شبکه‌ی اجتماعی قوی از دوستانی صمیمی و شاد دارند، هم زندگی باکیفیت‌تری دارند و هم بیشتر عمر می‌کنند. حداقل ماهی یک بار با دوستانتان دیدار کنید و سعی کنید هیچ دورهمی دوستانه‌ای را از دست ندهید.

لیست کارهای ضروری‌تان از لیست خریدتان طولانی‌تر است!

در دنیای شلوغ و شتاب‌زده‌ی ما طبیعی است که هر روز با مسئولیت‌ها و ضرب العجل‌های زیادی روبرو باشیم اما اگر قرار باشد مدام از کاری به کار دیگر و از مشغله‌ای به مشغله‌ی دیگر بپردازید و در کار غرق شوید خیلی زود پیر خواهید شد. هورمون استرس سبب انقباض رگ‌های خونی می‌شود و استرس مزمن، ریسک بیماری قلبی، فشارخون بالا و سکته مغزی را بالا می‌برد. استرس حتی می‌تواند مشکلات روحی و روانی ایجاد کند.

هر روز چند فنجان قهوه می‌نوشید

نوشیدن قهوه بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره‌ی خیلی از افراد است اما این عادت شما می‌تواند پیرتان کند. قهوه سبب پایین آمدن هورمون دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) می‌شود. این هورمون ظاهرتان را جوان نگه می‌دارد و از التهاب کم می‌کند. سطح این هورمون به طور طبیعی با افزایش سن افت می‌کند و قهوه می‌تواند این پروسه را سرعت بدهد. روزی یک تا نهایتاً دو فنجان قهوه کافی است.

روی روبالشی بی‌کیفیت می‌خوابید

هر شب پوست حساس و زیبای صورتتان را هشت ساعت روی بالش می‌گذارید. پس اگر روبالشی شما از هر چیزی غیر از ابریشم یا ساتن باشد دچار چین و چروک‌های زودهنگام پوست خواهید شد. روبالشی‌هایی از جنس کتان و نخ و یا جنس‌های نامرغوب اجازه نمی‌دهند پوست شما به راحتی حرکت کند و فرم و شکل طبیعی خود را از دست خواهد داد.
علاوه بر این، خوابیدن فقط روی یک سمت صورت هم باعث ایجاد خطوط و پیر شدن پوستتان می‌شود. سعی کنید بیشتر پشت به زمین (طاقباز) بخوابید.

جلوی کامپیوترتان قوز می‌کنید

حتماً می‌دانید که افراد پیر و سالمند چه وضعیت بدنی پیدا می‌کنند و پشتشان قوز می‌شود. امروزه خیلی از افراد در سنین جوانی دچار این قوز می‌شوند؛ زیرا تمام مدت مقابل لپ‌تاپ و روی گوشی‌شان قوز کرده‌اند و این وضعیت بدنی نادرست نه تنها سبب ایجاد انحنا در ستون فقرات شده و فرم بدنشان را تغییر می‌دهد، بلکه باعث فشار در ناحیه‌ی گردن و چین و چروک نیز می‌شود. در واقع این عادت می‌تواند ساختار ستون فقرات را ضعیف کرده و آرتروز ایجاد کند که یک بیماری شایع در میان افراد سالمند است.

هله هوله می‌خورید

هیچ‌کس نمی‌گوید هله‌هوله برای سلامتی خوب است؛ اما با این وجود بیشتر افراد به طور مرتب هله‌هوله و غذاهای فرآوری شده می‌خورند شاید به این دلیل که نمی‌دانند این خوردنی‌ها سریع‌تر از آنچه تصورش را بکنند پیرشان می‌کند. داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های فیبردار و غلات کامل مانند رژیم مدیترانه‌ای کمکتان می‌کند بهتر بخوابید و در برابر استرس مصون بمانید، و حتماً می‌دانید که هر دوی این عوامل تا چه اندازه در داشتن ظاهری جوان و شاداب نقش دارند.

خیلی از خانم‌ها آرایش می‌کنند تا جوان‌تر به نظر برسند؛ اما آرایشِ زیاد اثر معکوس دارد. آرایش غلیظ و سنگین، حفره‌های پوست را مسدود می‌کند و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد که هر دو سبب پیری زودهنگام پوست خواهند شد


با نی می‌نوشید

نی‌های پلاستیکی نه تنها برای محیط زیست بد هستند بلکه برای خود شما هم مضرند چون باعث می‌شوند پیرتر به نظر برسید. استفاده از لب‌ها برای نوشیدن با نی می‌تواند باعث چین و چروک اطراف لب‌ها شود؛ چیزی شبیه زمانی که سیگار روی لب‌ها قرار می‌گیرد. راه‌حل بسیار ساده است: استفاده از نی را فراموش کنید و نوشیدنی‌تان را مستقیماً از لیوان بنوشید.

عینک آفتابی نمی‌زنید

عینک آفتابی صرفاً برای کامل کردن تیپتان نیست، چون از چشم‌هایتان مراقبت می‌کند. استفاده از عینک آفتابی نه تنها مانع ایجاد چروک‌های ریز اطراف چشم‌ها می‌شود (حتی در روزهای ابری) بلکه از چشم‌هایتان در برابر سرطان و آب مروارید نیز محافظت کرده و مراقب بینایی‌تان است.

تحرک ندارید

متأسفانه به اندازه‌ی کافی ورزش نکردن یکی از سریع‌ترین راه‌های پیر کردن جسم و روحتان است. با خودتان توافق کنید که تحت هر شرایطی تحرک بدنی داشته باشید و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.

مراقب دندان‌هایتان نیستید

دندان‌های شما یکی از اولین چیزهایی هستند که سنتان را نشان می‌دهند. هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و حتماً برای چکاپ‌های منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

فقط محصولات بدون چربی می‌خورید

داشتن رژیم غذایی کم‌چربی شاید کمکتان کند وزن کم کنید (شاید هم نه!)؛ اما یکی از اتفاق‌هایی که قطعاً روی می‌دهد تسریع پروسه‌ی پیری‌تان است. اسیدهای چرب امگا 3 که در مغزها و ماهی‌های چرب وجود دارند برای حفظ سلامت و جوانی پوست و سلامت قلب ضروری‌اند.

زیاد آرایش می‌کنید

خیلی از خانم‌ها آرایش می‌کنند تا جوان‌تر به نظر برسند؛ اما آرایشِ زیاد اثر معکوس دارد. آرایش غلیظ و سنگین، حفره‌های پوست را مسدود می‌کند و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد که هر دو سبب پیری زودهنگام پوست خواهند شد. این را هم خوب است بدانید که آرایش‌های بر پایه‌ی پودر بیشتر از آرایش‌های بر پایه‌ی کرم، چین و چروک‌ها را نشان می‌دهند.

هیچ سرگرمی و تفریحی ندارید

نقاشی کشیدن، شعر سرودن، مطالعه و خیلی کارهای دیگر سرگرمی‌هایی هستند که می‌توانند خلاقتان کنند. محققان دریافته‌اند افرادی که به یک سرگرمی عادت دارند کمتر مجبور می‌شوند به پزشک مراجعه کنند و نگاه شادتر و مثبت‌تری به زندگی دارند. شادی و مثبت اندیشی بی‌چون و چرا شما را جوان نگه می‌دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.