تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با دلایل ترشح رکتومی

ترشح رکتومی به هرگونه ماده‌ای خروجی از رکتوم یا راست‌روده، جدا از مدفوع، ارجاع می‌شود. رکتوم بخش پایانی دستگاه گوارش پیش از مقعد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دستمال توالت
به طور معمول مخاط یا چرک آن چیزی است که در زیرپوش یا همراه با مدفوع مشاهده می‌شود. همچنین، فرد ممکن است نیاز به دفع مدفوع را احساس کند، اما تنها مخاط یا مقدار بسیار کمی مدفوع خارج شود.
ترشح رکتومی نشانه رایج سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است، اما عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STIs) و شرایط دیگر نیز می‌توانند موجب این شرایط شوند.

عفونت‌های منتقله از راه جنسی

برخی عفونت‌های منتقله از راه جنسی که رکتوم یا مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند موجب بروز ترشح شوند. این عفونت‌ها به طور معمول در نتیجه رابطه جنسی مقعدی شکل می‌گیرند، اما عفونت در ناحیه تناسلی نیز می‌تواند به ناحیه مقعد گسترش یابد.
از عفونت‌های منتقله از راه جنسی که می‌توانند بر رکتوم یا مقعد اثرگذار باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* کلامیدیا
* سوزاک
* تبخال
* سفلیس
ترشح رکتومی ممکن است تنها علامت شما باشد. اما از دیگر علائم این عفونت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* احساس درد در ناحیه رکتوم
* خارش مقعد
* اجابت مزاج دردناک
* شکل‌گیری تاول یا زخم اطراف مقعد
اگر فکر می‌کنید به یک عفونت منتقله از راه جنسی مبتلا شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به پرهیز از عوارض و کاهش خطر سرایت بیماری به فرد دیگر کمک کند.

ترشح رکتومی نشانه رایج سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است، اما عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STIs) و شرایط دیگر نیز می‌توانند موجب این شرایط شوند


عفونت‌های دیگر

عفونت‌های مرتبط با بیماری‌هایی با منشأ غذایی می‌توانند موجب ترشح رکتومی شوند که اغلب با حالت تهوع و استفراغ، کرامپ ها، و اسهال همراه است.
بیماری‌هایی با منشأ غذایی که معمولاً به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می‌شوند، عفونت‌هایی هستند که می‌توانند به واسطه انواع مختلف باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها شکل بگیرند.
شایع‌ترین عفونت‌ها در این زمینه شامل موارد زیر می‌شوند:
* سالمونلا
* نورو ویروس
* کمپیلوباکتریوس روده‌ای
* شیگلوز
برخی موارد بیماری با منشأ غذایی خودبه‌خود بهبود می‌یابند، اما موارد دیگر نیازمند دریافت آنتی‌بیوتیک هستند. در هر صورت، تأمین آب مورد نیاز بدن برای جایگزینی مایع از دست رفته به واسطه استفراغ یا اسهال اهمیت دارد.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال مزمن در روده بزرگ است که دلیل مشخصی ندارد، اما کارشناسان بر این باورند که استرس، وعده‌های غذایی بزرگ، و برخی محصولات می‌توانند محرک آن باشند.
علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر می‌شوند:
* شکم درد و کرامپ
* نفخ شکم
* اسهال
* یبوست
* مخاط در مدفوع
اگر به صورت منظم با هر یک از این علائم مواجه هستید، به پزشک مراجعه کنید. علائم سندرم روده تحریک پذیر اغلب با ترکیبی از درمان‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی، پروبیوتیک ها، داروها، و روان‌درمانی مدیریت می‌شوند.

هموروئید

هموروئیدها سیاهرگ‌های متورم در مقعد یا پایین رکتوم هستند. هموروئید شرایطی بسیار شایع است. آن‌ها به طور معمول به واسطه اعمال فشار زیاد هنگام اجابت مزاج و یبوست یا اسهال مزمن شکل می‌گیرند. بارداری و چاقی از عوامل خطرآفرین برای هموروئید هستند.
از علائم شایع هموروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* احساس درد در اطراف مقعد
* تورم یا بروز توده در مقعد
* خارش شدید مقعد
* ترشح رکتومی
* خونریزی هنگام اجابت مزاج
هموروئید می‌تواند به طور معمول با درمان‌های خانگی مدیریت شود، اما اگر خونریزی رکتومی را تجربه می‌کنید، به ویژه اگر برای نخستین بار است که با این شرایط مواجه شده‌اید، مراجعه به پزشک اهمیت دارد. خونریزی مقعدی گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی است.

آبسه‌ها یا فیستول مقعدی

آبسه مقعدی یک کیسه عفونی حاوی چرک در نزدیکی مقعد است. این شرایط به طور معمول به واسطه یک عفونت حاد در غدد مقعدی شکل می‌گیرد.
در برخی موارد، آبسه مقعدی به یک فیستول تبدیل می‌شود. فیستول مقعدی کانالی کوچک است که غده مقعدی عفونی را به یک سوراخ روی پوست متصل می‌کند. فیستول ها می‌توانند به واسطه شرایط پزشکی دیگر نیز شکل بگیرند.
از علائم آبسه مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* ترشح یا خونریزی رکتومی
* درد و تورم اطراف مقعد
* یبوست
درمان یک آبسه شامل تخلیه چرک می‌شود که به طور معمول خیلی سریع در مطب پزشک صورت می‌گیرد.
از علائم فیستول نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* احساس درد در ناحیه مقعد، اغلب شدید
* احساس درد هنگام اجابت مزاج
* خونریزی
* ترشحات بدبو از یک سوراخ در پوست در نزدیکی مقعد
* تب
اگر علائم فیستول را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان این شرایط به عمل جراحی نیاز دارد.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده یک اصطلاح برای گروهی از شرایط است که به التهاب مزمن در دستگاه گوارش منجر می‌شوند. کولیت زخمی و بیماری کرون انواع اصلی بیماری التهابی روده هستند.
بیماری کرون می‌تواند هر بخش دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، را تحت تأثیر قرار دهد، اما اغلب روده کوچک تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کولیت زخمی نیز روده بزرگ و رکتوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
علائم بیماری التهابی روده می‌توانند بسیار متنوع باشند که به شدت التهاب و مکان آن بستگی دارد. از علائم شایع این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* شکم درد و کرامپ
* اسهال، اغلب همراه با چرک یا مخاط
* خون در مدفوع
* کاهش اشتها و کاهش وزن
* تب
* خستگی
بیماری التهابی روده در صورت عدم مدیریت درست می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. علائم بیماری التهابی روده را می‌توان با ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی مدیریت کرد. درمان پزشکی برای بیماری التهابی روده شامل تجویز دارو و گاهی اوقات عمل جراحی برای حذف بخش آسیب دیده در دستگاه گوارش می‌شود.

افتادگی رکتوم

افتادگی رکتوم زمانی شکل می‌گیرد که این بخش از موقعیت اصلی خود فرو افتاده و موجب می‌شود به صورت جزئی یا کاملاً در مقعد حرکت کند. این شرایط در زنان بالای 50 سال دارای سابقه یبوست شایع‌تر است، اما می‌تواند در افراد جوان‌تر نیز رخ دهد.
ابتدا ممکن است با احساس وجود یک توده یا مشاهده توده‌ای از بافت قرمز رنگ که از مقعد خارج می‌شود، مواجه شوید. در ابتدا، علائم ممکن است شکل گرفته و از بین بروند، اما با گذشت زمان تشدید می‌شوند. بی‌اختیاری در دفع مدفوع یکی دیگر از علائم این شرایط است.
درمان افتادگی رکتوم به طور معمول نیازمند انجام عمل جراحی است.

سرطان مقعد

سرطان مقعد می‌تواند موجب ترشح رکتومی شود، اما به طور کلی احتمال ابتلا به این بیماری کم است.
سرطان مقعد موجب علائمی مشابه با شرایطی رایج‌تر، مانند هموروئید و سندرم روده تحریک پذیر می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* تغییر در عادات اجابت مزاج
* مدفوع نازک
* درد یا فشار در مقعد
* یک توده در نزدیکی مقعد
* خونریزی یا ترشح رکتومی
* خارش
خطر سرطان مقعد بسیار کم است، اگرچه برخی موارد می‌توانند خطر را افزایش دهند که از آن جمله می‌توان به سن، سیگار کشیدن، و قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اشاره کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت مواجهه با هرگونه ترشح رکتومی یا مقعدی، به ویژه اگر تجربه مواجهه با این شرایط را نداشته‌اید، بهترین اقدام مراجعه به پزشک است.
بر اساس علائم و سابقه پزشکی، پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از آزمایش‌ها را برای تشخیص دقیق انجام دهد.
این آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
* معاینه جسمانی
* آزمایش دیجیتال رکتوم
* آزمایش خون
* کشت مدفوع
* آزمایش بیماری منتقله از راه جنسی
* آنوسکوپی
* سیگموئیدوسکوپی
* پروکتوسکوپی
* کولونوسکوپی
* سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.