تبیان، دستیار زندگی

ولنگاری در سد لفور؛

امر به معروف در تعطیلات تعطیل می‌شود؟

ماجرای سدلفور، تنها یک تفریح شخصی نیست که بخواهیم از کنار آن بگذریم، بلکه اگر بخواهیم منصفانه داوری کنیم، باید بپذیریم که این اتفاقات، امنیت اخلاقی و روانی جامعه را به خطر می‌اندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سدلفور


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مکان‌های عمومی، دیدن صحنه‌های بی‌بندوباری و ولنگاری آزارتان داده باشد. هر از چندگاهی انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای مجازی، زخم ولنگاری فرهنگی را تازه می‌کند و جای خالی "نهی از منکر" را تذکر داده و زنگ خطر تهدید "امنیت اخلاقی" را به صدا در می‌آورد.

ماجرای جنجالی چند زن و مرد برهنه در سد لفور مازندران در روز عید فطر، جدیدترین سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است. 
اما اگر بخواهیم منصفانه داوری کنیم، باید بپذیریم که این اتفاقات، امنیت اخلاقی و روانی جامعه را به خطر انداخته و به خانواده‌هایی که کودک و نوجوان دارند، بیشترین آسیب را می‌زند.

نهادهای امنیتی و انتظامی باید همه همت خود را برای حفظ امنیت اخلاقی جامعه، یکی از اساسی‌ترین حقوق مردم صرف کنند. مهم‌تر اینکه همه مومنان در هر جایی که زندگی می‌کنند، موظّفند جامعه را به‌ سمت نیکی و به‌ سمت معروف حرکت دهند و نهی از بدی‌ها و منکرات کنند؛ «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند!»[1]

در اجتماع مسلمین مفهومی به عنوان «ضرر فردى» وجود ندارد، و هر زیان فردى امکان این را دارد که به صورت یک «زیان اجتماعى» در آید، و به همین دلیل، منطق عقل به افراد اجتماع اجازه مى‌دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هر گونه تلاش و کوششى خوددارى نکنند.[2]
 
از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده است: «یک فرد گنهکار، در میان مردم، همانند کسى است که با جمعى سوار کشتى شود، و به هنگامى که در وسط دریا قرار گیرد، کلنگى برداشته و به سوراخ کردن موضعى که در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض کنند، در جواب بگوید: من در سهم خود تصرف مى کنم!
اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولى نمى‌کشد که آب دریا به داخل کشتى نفوذ کرده و یکباره همگى در دریا غرق مى‌شوند».[3]

پی‌نوشت‌ها:
[1]سوره آل عمران، آیه 104
[2] تفسیر نمونه
[3]تفسیر «ابوالفتوح رازى»، جلد 4، صفحه 482 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.