تبیان، دستیار زندگی

ترب‌ها؛ از پاکسازی کبد تا کاهش وزن

16 خاصیت تربچه برای سلامتی که باید بدانید

حتماً از وجود تربچه‌ی ترد و خوشمزه در سالادتان لذت می‌برید اما آیا می‌دانستید که این سبزی زیبا و خوش آب و رنگ چقدر برای سلامتی‌تان مفید است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربچه
ترب‌ها یک محصول ریشه‌ای هستند که می‌توانند آبدار، تند و یا شیرین باشند. آن‌ها همچنین در رنگ‌های مختلف، از جمله سفید، قرمز، بنفش یا سیاه، و از لحاظ شکل، می‌توانند دراز، استوانه‌ای یا گرد باشند. در بین ما ایرانی‌ها تربچه بیشتر از بقیه در برنامه‌ی غذایی‌مان دیده می‌شود چرا که یک پای ثابت سبزی خوردن است. در این مطلب بیشتر به خواص این سبزی گرد قرمز خوشمزه می‌پردازیم، با ما همراه باشید.
تربچه اشتهاآور خوبی است، دهان را خوشبو می‌کند، ملین است و سوخت و ساز را تنظیم می‌کند. علاوه بر این‌ها تربچه دارای خواص فوق‌العاده‌ای است که در ادامه به 16 مورد آن اشاره می‌کنیم:

1- به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

تربچه مانند سایر سبزیجات خانواده‌ی کلم حاوی ترکیباتی است که به معدوم کردن مواد سرطان‌زا در بدن کمک کرده و جلوی رشد تومورها را می‌گیرد. تربچه از بدن در برابر سرطان کولون، سرطان کلیه، سرطان معده و سرطان دهان محافظت می‌کند. ضمناً ایزوتیوسیانات (مواد شیمیایی تولید شده توسط گیاهان) موجود در تربچه، اثری قابل توجه بر مسیرهای ژنتیکی سلول‌های سرطانی دارد و می‌تواند این مسیرها را تا حدود زیادی تغییر بدهد و منجر به خودکشی سلول‌های سرطانی (آپوپتوزیس) بشود، بنابراین سلول‌های سرطانی دیگر نمی‌توانند زیاد شوند.

2- سیرتان می‌کند

آیا تربچه برای کاهش وزن خوب است؟ کالری‌های موجود در تربچه که این را می‌گویند! در واقع تربچه یکی از کم‌کالری‌ترین سبزیجات موجود است که هر یک عدد از آن فقط یک کالری دارد، بدون اینکه هیچ چربی یا کربوهیدراتی داشته باشد و این کالری خالی نیست. چون تربچه منبع خوبی از ویتامین C است و همان‌طور که می‌دانید این ویتامین به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

3- ضد قارچ است

تربچه یک ضد قارچ طبیعی است. آب تربچه حاوی آنزیم‌هایی است که قارچ‌هایی را معمولاً در بدن انسان وجود دارند نابود می‌کند. قارچ کاندیدا آلبیکانس می‌تواند موجب عفونت‌های قارچی بشود.

4- برای پوستتان خوب است

ویتامین C موجود در تربچه همراه با زینک (روی) و فسفری که دارد کمک می‌کند با خشکی پوست، آکنه و راش‌های پوستی مبارزه کنید. محتوای بالای آب موجود در تربچه نیز پوستتان را آب‌رسانی می‌کند. می‌توانید از ماسک تربچه‌ی خام به عنوان ماسکی طبیعی برای پاکسازی پوستتان استفاده کنید.

5- بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد

هیدراته بودن بدن فقط به نفع پوست نیست. تربچه تمام بدنتان را آب‌رسانی می‌کند زیرا محتوای آب زیادی دارد. هیدراته بودن بدن می‌تواند به شما انرژی بیشتری بدهد، خلق و خویتان را بهتر کند و حتی عفونت‌های کلیوی را مهار نماید.

6- برای قلبتان مفید است

تربچه منبع خوبی از آنتوسیانین‌هاست. این فلاوونوئیدها نه تنها عامل رنگ قرمز تربچه‌اند بلکه کمکتان می‌کنند قلبتان به خوبی عمل پمپاژ را انجام دهد.

7- به سیستم گوارشتان کمک می‌کند

تربچه سرشار از سلولز و فیبر است و کمکتان می‌کند سیستم گوارشتان جریان خوبی داشته باشد. نصف فنجان تربچه حاوی یک گرم فیبر است. فیبر به کنترل سطح قند خون نیز کمک می‌کند.
علاوه بر این، ترب ها باعث تحریک ترشح صفرا می‌شوند، صفرا یک عامل مؤثر برای هضم خوب است و به سلامت کبد و کیسه‌ی صفرا کمک می‌کند.

8- فشارخونتان را پایین می‌آورد

تربچه سرشار از پتاسیم است که کمکتان می‌کند فشارخونتان پایین بیاید. همچنین تربچه برای تولید کلاژن مفید است. کلاژن رگ‌های خونی را سالم نگه می‌دارد. گفته می‌شود تربچه، آسیب وارده به گلبول‌های قرمز خون را کنترل می‌کند و کمک می‌کند اکسیژن خون به خوبی تأمین شود.

9- خونتان را پاکسازی می‌کند

آیا تربچه برای کبد هم مفید است؟ البته که بله! تربچه می‌تواند برای کبد و معده بسیار مفید باشد؛ زیرا به عنوان یک سم‌زدای قوی برای آن‌ها عمل می‌کند. تربچه از تخریب سلول‌های قرمز خون در اثر یرقان می‌کاهد و این کار را با افزایش اکسیژن‌رسانی به خون انجام می‌دهد.
در مورد رفع زردی، ترب سیاه بر دیگر افراد خانواده‌اش برتری دارد. برگ‌های ترب نیز در این مورد بسیار مفیدند.

انواع ترب

10- تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی

نصف فنجان تربچه در روز تقریباً 15 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C را تأمین می‌کند. ویتامین C نه تنها تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی است بلکه به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند که برای پروسه‌ی تبدیل چربی به انرژی قابل مصرف در بدن بسیار اهمیت دارد.

11- کمک به درمان عفونت‌های ادراری

تربچه دیوروتیک (مدر) است، یعنی تولید ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه کمک می‌کند التهاب کاهش پیدا کرده و احساس سوزش حین ادرار تسکین پیدا کند.

12- درمان پیسی یا لوکودرما

خواص سم‌زدایی و ضد سرطانی تربچه باعث شده دانه‌های آن در درمان پیسی مفید باشند. شما می‌توانید برای کمک به درمان پیسی تربچه بخورید.
نکته: دانه‌های تربچه را پودر کرده و در سرکه و آب زنجبیل بخیسانید و سپس روی لکه‌های سفید پوست بگذارید. توصیه می‌کنیم پیش از این کار با پزشکتان مشورت کنید.

تربچه مانند سایر سبزیجات خانواده‌ی کلم حاوی ترکیباتی است که به معدوم کردن مواد سرطان‌زا در بدن کمک کرده و جلوی رشد تومورها را می‌گیرد. تربچه از بدن در برابر سرطان کولون، سرطان کلیه، سرطان معده و سرطان دهان محافظت می‌کند


13- تسکین اختلالات تنفسی

تربچه ضد احتقان است، یعنی گرفتگی سیستم تنفسی را کاهش می‌دهد مانند گرفتگی بینی و ریه‌ها که می‌توانند ناشی از سرماخوردگی، عفونت، آلرژی و یا سایر عوامل باشند. تربچه یک ضدعفونی‌کننده‌ی عالی است که به دلیل داشتن ویتامین‌های زیاد از سیستم تنفسی‌تان محافظت می‌کند.
تربچه تندی طبیعی و خاصی دارد که باعث می‌شود ترشحات اضافی حلق را برطرف کند. ضمناً تربچه می‌تواند گلودرد را تسکین داده و سینوس‌ها را پاکسازی کند.

14- کنترل دیابت

تربچه شاخص گلیسمی پایینی دارد یعنی خوردن آن، قند خون را خیلی بالا نمی‌برد. ضمناً نوشیدن آب تربچه بر گلوکز خون افراد دیابتی تأثیر مثبت دارد. تربچه می‌تواند به تنظیم جذب قند در جریان خون کمک کند، یعنی دیابتی‌ها می‌توانند با خیال راحت از تربچه استفاده کنند و دچار افت و خیزهای قند خون نشوند.

15- کاهش تب

گفته می‌شود که تربچه به کاهش دمای بدن کمک می‌کند و التهاب ناشی از تب را تسکین می‌دهد. آب تربچه را با نمک سیاه ترکیب کنید و بنوشید.

16- تسکین جای گزش حشرات

تربچه خاصیت ضد خارش دارد و آب آن می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش خارش و سوزش محل ناشی از گزش حشرات باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.