تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانیم با تنبلی مبارزه کنیم؟

گاهی افراد تمایلی به انجام کار ندارند و در مقابل هر نوع تلاشی مقاومت می‌کنند و دوست دارند که بیکار باشند، به این حالت تنبلی می‌گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنبلی

 تنبلی یک نوع اختلال رفتاری و یک معضلی است که امروزه با ماشینی شدن زندگی، گریبان گیر اکثر افراد شده است. و می‌توان به‌یقین گفت که نسل جدید بیشتر از قبلی‌ها گرفتار این مشکل شده‌اند. تنبلی باعث می‌شود که فرد در زندگی خود نتواند پیشرفت کند و مانع ترقی او می‌شود.

 همه افراد گاهی دچار این احساس شده‌اند که دوست دارند بیشتر بخوابند، استراحت کنند و تفریح کنند و سرکار نروند. این احساسات برای افراد همیشگی نیست و گاهی پیش می‌آید و ناشی از خستگی‌های روزانه است و نباید آن را با تنبلی اشتباه گرفت. تنبلی حالتی است که دائماً فرد گرفتار آن می‌شود و دوست دارد که کار و فعالیتی انجام ندهد.

 تنبلی درواقع به عقب انداختن کارهایی است که از قبل برنامه‌ریزی‌شده است. افراد برای اینکه بتوانند از عهده وظایف روزانه خود برآیند و کار مؤثر انجام دهند و از حداکثر ظرفیت زندگی‌شان بهره‌مند شوند، باید یاد بگیرند که چگونه با تنبلی مبارزه کنند.

 این افراد بهتر است برای رهایی از این وضعیت راه‌هایی را به‌کارگیرند تا بتوانند با تنبلی مبارزه کنند. در اینجا به روش‌هایی که کمک می‌کند تا افراد با تنبلی مبارزه کنند اشاره‌ای می‌کنیم:

1-افراد تنبل، بهتر است وظایفشان را به وظایف کوچک‌تر تقسیم کنند. گاهی برخی وظایف بزرگ و زمان‌بر است و این خود دلیلی بر انجام ندادن این کارها و تنبلی می‌شود.

وقتی یک کار بزرگ، به چند کار کوچک‌تر تقسیم شود، مشکل تنبلی برای انجام ندادن آن حل می‌شود. و با این کار دیگر انجام کارهای کوچک، سخت و ترسناک به نظر نمی‌رسد.

2- استراحت کافی، خوابیدن و ورزش کردن هم می‌تواند از راه‌های مبارزه با تنبلی باشد. گاهی تنبلی به دلیل خستگی و کمبود انرژی در بدن، ممکن است به وجود آید و در این زمان فرد نیاز دارد که به‌اندازه کافی استراحت کند و بخوابد و هم‌چنین ورزش کند تا بتواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد.

3-گاهی نبودن انگیزه و یا کمبود انگیزه باعث می‌شود که فرد رغبتی به انجام کار نداشته باشد. در این زمان بهتر است با مثبت اندیشی و اینکه انجام‌وظیفه او چقدر اهمیت دارد، انگیزه‌تان را بیشتر و قوی‌تر کنید.

4- فرد برای اینکه در انجام وظایف خود دچار تنبلی نشود بهتر است درباره کاری که می‌خواهد انجام دهد و به شخصیتی که می‌خواهد باشد فکر کند، همچنین به اهدافی که می‌خواهد به آن برسد و به زندگی دلخواهی که دوست دارد به آن برسد فکر کند و بتواند با این تفکرات وظایفش را خوبی انجام دهد.

5-فرد بهتر است به فوایدی و مزایای کار خود فکر کنید و سختی‌ها و موانع آن را در نظر نگیرد. چون اگر بخواهد به‌دشواری های یک وظیفه فکر کند، از انجام کار ناامید می‌شود و موجب می‌شود که وظایف خود را انجام ندهد. پس بهتر است ذهن خود را به فواید کار متمرکز کند.

6

 

بهتر است افراد تنبل در انجام امور دائماً در ذهن خود تکرار کنند که می‌توانم به هدفم برسم، انجام کارها من را قوی‌تر می‌کند، فقط با انجام دادن کار می‌توانم به اهدافم برسم ، و برای انجام کار، به‌اندازه کافی انرژی دارم.
-فرد برای مبارزه با تنبلی و بی‌حوصلگی، بهتر است پیامدهای تنبلی را هم در نظر بگیرد. فکر کردن درباره پیامدهای انجام ندادن کار، خود می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در انجام امور شود.

7-بهتر است افراد برای اینکه دچار تنبلی نشوند و از انجام کار سرباز نزنند، فکر و ذهن خود را به انجام یک کار متمرکز کنند. آن‌ها این تصمیم را بگیرند که در یک‌زمان فقط یک کار را انجام دهند. اگر در یک‌لحظه احساس کنید که خیلی کار برای انجام دارید، این تفکر می‌تواند مانعی برای انجام امور کارهایتان باشد.

8-بهتر است برای رهایی از تنبلی در ذهن خود خیال‌پردازی کنید. تصور کنید کارها را به‌آسانی، باانرژی و با اشتیاق انجام داده‌اید. زمانی که در ذهنتان، تصورات تنبلی و عدم انجام کار به وجود می‌آید این روش می‌تواند راهی برای مبارزه با تنبلی باشد.

9-بهتر است افراد تنبل در انجام امور دائماً در ذهن خود تکرار کنند که می‌توانم به هدفم برسم، انجام کارها من را قوی‌تر می‌کند، فقط با انجام دادن کار می‌توانم به اهدافم  برسم ، و برای انجام کار، به‌اندازه کافی انرژی دارم.

10-انجام کار را مثل تمرینی در نظر بگیرید که شما را در انجام کار، قوی‌تر و مصمم‌تر می‌کند.

11-یکی دیگر از راه‌های مبارزه با تنبلی این است که کار خود را به تأخیر نیندازید. اگر قرار است کاری را انجام دهید بهتر است همان موقع انجام دهید و آن را به زمان دیگر موکول نکنید.

12-راه دیگر مبارزه با تنبلی این است که آدم‌های موفق را الگویی برای خود قرار دهید و به آن‌ها نگاه کنید که اجازه نمی‌دهند تنبلی مانع رسیدن آن‌ها به اهدافشان باشد.

 فرد زمانی می‌تواند بر تنبلی غلبه کند که، کارها و فعالیت‌های روزانه خود را به‌خوبی انجام دهد و تصمیم بگیرد به‌جای اینکه بی‌حرکت باشد، وظایفش را انجام دهد. و هرزمانی که فرد بر تنبلی غلبه کرد، قوی‌تر می‌شود و توانایی‌اش برای رسیدن به اهداف بیشتر می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .