تبیان، دستیار زندگی

درمان خشکی چشم با 8 روش طبیعی

اگر دلیل خشکی چشم‌ها تبخیر بیش از حد سریع اشک است، برخی درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به برطرف شدن این مشکل کمک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی چشم
گاهی اوقات درمان خشکی چشم فوق‌العاده آسان است. به عنوان مثال، پلک زدن منظم، به ویژه برای افرادی که ساعات زیادی را به نمایشگرها خیره می‌شوند، می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند. پلک زدن به مرطوب نگه داشتن سطح چشم‌ها کمک کرده و از بروز خشکی چشم پیشگیری می‌کند؛ اما پلک زدن همواره مؤثر واقع نمی‌شود زیرا خشکی چشم می‌تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. خشکی چشم ممکن است به واسطه شرایط پزشکی، عوامل محیطی مانند باد، عوارض جانبی برخی داروها یا افزایش سن رخ دهد.
همچنین، باید به این نکته توجه داشت که خشکی چشم‌ها زمانی رخ می‌دهد که اشک بیش از حد سریع تبخیر می‌شود یا چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند. در صورت عدم تولید اشک کافی توسط چشم‌ها باید به پزشک مراجعه کنید، اما اگر دلیل خشکی چشم‌ها تبخیر بیش از حد سریع اشک است، برخی درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به برطرف شدن این مشکل کمک کنند.

تأمین آب مورد نیاز بدن

بی‌تردید، آب مهم‌ترین نوشیدنی برای انسان است. هر بخش بدن انسان، از جمله چشم‌ها برای ارائه عملکرد درست خود به آب نیاز دارند.
نوشیدن آب به میزان کافی به غده اشک اجازه تولید اشک کافی را می‌دهد. نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز و مصرف مواد غذایی با محتوای آب فراوان مانند هندوانه، آناناس و خیار می‌تواند به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک کند.

انجام ورزش می‌تواند به برطرف شدن خشکی چشم‌ها کمک کند زیرا بهبود گردش خون را در پی دارد که در نهایت ترشح چربی‌ها در چشم‌ها را افزایش می‌دهد


استفاده از کمپرس گرم

در صورت مواجهه با پلک‌های ملتهب استفاده از کمپرس گرم راه‌حلی فوق‌العاده برای برطرف کردن مشکل است. پلک‌های ملتهب ممکن است موجب مسدود شدن غده‌های تولیدکننده چربی شوند که می‌تواند به خشکی منجر شود.
شما می‌توانید یک حوله تمیز را در آب گرم خیس کرده و پس از گرفتن آب اضافه آن، حوله را روی چشم‌های بسته خود قرار داده و فشاری ملایم وارد کنید. برای حداقل یک دقیقه به آرامی فشار وارد کنید. از این روش می‌توانید هر روز برای کاهش التهاب و مرطوب نگه داشتن چشم‌های خود استفاده کنید.

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا-3

اشک ترکیبی از آب، مخاط و چربی است. افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا-3 می‌تواند تولید چربی را تحریک کند که برای ترشح اشک نیاز است.
از منابع غذایی خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 می‌توان به ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن، خالمخالی و ساردین اشاره کرد. گیاهخواران و وگان ها نیز می‌توانند از منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا-3 مانند دانه‌های کتان و گردو استفاده کنند.

استفاده از عینک آفتابی

زمانی که خارج از خانه حضور دارید، باد ممکن است موجب تسریع روند تبخیر اشک شود. اگر به طور منظم در معرض باد پنکه، کولر یا سشوار باشید نیز ممکن است با مشکلی مشابه مواجه شوید.
عینک‌های آفتابی بزرگ که به طور کامل چشم‌ها را می‌پوشانند می‌توانند تماس با باد را از بین ببرند و با تولید رطوبت بیشتر از خشکی چشم‌ها پیشگیری می‌شود.

ترک سیگار

سیگار کشیدن پیامدهای منفی بسیاری برای سلامت انسان دارد و باید توجه داشته باشید که این عادت می‌تواند موجب خشکی چشم‌ها نیز شده و خطر ابتلا به آب مروارید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
دود تنباکو، حتی دود دست‌دوم موجب تحریک چشم‌ها می‌شود. در واقع، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که سیگار کشیدن خطر خشکی چشم‌ها را دو برابر افزایش می‌دهد.

مصرف ویتامین A به میزان کافی

احتمالاً می‌دانید که ویتامین A برای سلامت چشم‌ها مفید است. کمبود این ماده مغذی می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند خشکی چشم‌ها، از دست دادن بینایی، زخم‌های قرنیه، نابینایی و حساسیت به نور را موجب شود.
با مصرف ویتامین A به میزان کافی می‌توانید از این عوارض مخرب پیشگیری کنید. از منابع غذایی خوب برای این ماده مغذی می‌توان به سبزی‌های برگ‌دار سبز، هویج، میوه‌ها و تخم‌مرغ اشاره کرد.

نوردرمانی و ماساژ پلک

اگر با خشکی شدید چشم‌ها مواجه هستید، این تکنیک می‌تواند فواید جالب توجهی ارائه کند. بنابر نتایج یک مطالعه، استفاده از نوردرمانی و پیرو آن ماساژ پلک‌ها به کاهش علائم خشکی شدید چشم در 87 درصد از شرکت‌کنندگان کمک کرد.

انجام ورزش

انجام ورزش می‌تواند به برطرف شدن خشکی چشم‌ها کمک کند زیرا بهبود گردش خون را در پی دارد که در نهایت ترشح چربی‌ها در چشم‌ها را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید روش‌های درمانی طبیعی مختلف را برای یافتن گزینه‌ای که برای شما مؤثر است، امتحان کنید. اگر این روش‌ها در بهبود خشکی چشم‌ها موفق نبودند به پزشک مراجعه کنید.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.