تبیان، دستیار زندگی

همبرگر گیاهی چیست و چگونه تهیه می شود؟

یکی از ساندویچ هایی که هم لذیذ است و هم مقوی و طرفداران زیادی هم دارد ، همبرگر است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همبرگر گیاهی

افرادی هستند که گیاه‌خوارند و لب به هیچ گوشتی نمی‌زنند وبیشتربا خوردن تخم‌مرغ و لبنیات و سویا ،پروتئین را خود تأمین می‌کنند ولی  خیلی تمایل دارند که از این غذای لذیذ هم بهره ببرند. به همین خاطر آن‌ها ترجیح می‌دهند که برای میل این غذا از همبرگرهای گیاهی استفاده کنند. همبرگر گیاهی گزینه خوبی برای این افراد گیاه‌خوار است.

در این مطلب می‌خواهیم به تعدادی از این همبرگرهای گیاهی و طرز تهیه آن‌ها اشاره‌ای کنیم:

همبرگر سویا


یکی از این همبرگرهای گیاهی، همبرگر سویا است. برای تهیه این همبرگر لازم است که لوبیا چشم‌بلبلی، نخود پخته‌شده 5 قاشق غذاخوری، سویا 7 قاشق غذاخوری، تخم‌مرغ یک عدد، آرد نخودچی یک قاشق غذاخوری، عصاره سبزی‌ها یک عدد و مقداری هم روغن برای سرخ کردن داشته باشیم و باید تمام مواد را باهم مخلوط‌کنیم و خوب بکوبیم تا به شکل خمیری یکدست درآید بعد خمیر را به 4 قسمت تقسیم کنیم و به‌صورت همبرگرهای پهنی درآوریم و داخل تابه داغ بیندازیم تا دو طرف با حرارت ملایم سرخ شود.

برای اینکه طعم سویا بهتر شود باید از ادویه‌های خاص استفاده کنید، تا مزه آن را بهتر کند. در این غذا چون  حبوبات به‌کاررفته، نفاخ است. بهتر است حتماً حبوبات را چند ساعت قبل از تهیه آن خیس دهید.

اگر بعدازاین که مواد را مخلوط کرید و دیدید که خمیر به‌خوبی سفت نشده است به آن آرد نخودچی اضافه کنید.

 برای اینکه از طعم این غذا بیشتر لذت ببرید بهتر است این ساندویچ را همراه با گوجه کاهو فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.

همبرگر گیاهی بلغور


مواد لازم برای تهیه این همبرگر، لوبیاچیتی پخته، بلغور، خرده‌نان یا پودر سوخاری، نان همبرگر سبوس‌دار، پیازچه، تخم‌مرغ، هویج، روغن مایع گیاهی، ارده، فلفل قرمز، مایونز، کاهو، نمک و فلفل است .

لوبیاچیتی را بپزیم و آبکشی کنیم و در یک‌کاسه، بلغور را با نمک و مقداری آب جوش مخلوط‌کنیم و بعد روی کاسه را بپوشانیم و بگذاریم که بلغور نرم شود ،تا حدی که بلغور قابل جویدن باشد، بعد آن را از الک ریز عبور دهیم  تا آب آن خارج شود و لوبیاها را هم در کاسه‌ای بکوبیم تا له شود و به‌صورت خمیر یکدست شود. البته می‌توان لوبیا را با دستگاه غذا ساز هم نرم کرد، بعد خرده‌نان، پیازچه خردشده، تخم‌مرغ، هویج رنده شده، فلفل قرمز، ارده و بلغور را به آن اضافه می‌کنیم و بعد هم نمک و فلفل را با آن مخلوط می‌کنیم.

خمیر به‌دست‌آمده را به‌صورت همبرگر درمی‌آوریم و در تابه سرخ می‌کنیم وساندویج آماده را با ارده و مایونز و همچنین کاهو میل می‌کنیم.

همبرگر نخود


یکی دیگر از همبرگرهای گیاهی که افراد گیاه‌خوار می‌توانند از آن استفاده کنند، همبرگر نخود است برای تهیه این همبرگر به نخود خیس‌خورده و کنسرو ذرت، نمک و فلفل و سبزیجات معطر، نان، گوجه، پیاز و کاهو، نیاز داریم.

برای تهیه این همبرگر ابتدا نخودی که از قبل خیس داده‌شده است را با ذرت و ادویه‌ها در دستگاه غذا ساز می‌ریزیم و خوب مخلوط می‌کنیم و سپس این مواد را برداشته و به‌صورت گلوله‌ای داخل سینی فر قرار می‌دهیم تا خوب بپزد.

و بعد از پخت، آن‌ها را با گوجه‌فرنگی و کاهو و پیاز که بر روی نان گذاشته‌ایم و مقداری مایونز می‌زنیم و میل می‌کنیم.

باید توجه داشته باشیم که همبرگر گیاهی جزو غذاهای رژیمی هست و زمانی که برای تهیه آن تقریباً به کار می‌رود 30 دقیقه می‌باشد.می‌توان از این غذای رژیمی برای سرو وعده ناهار و شام استفاده کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .