تبیان، دستیار زندگی

فراموش کردن کسی که متعلق به ما نیست

چطور کسی را که عاشقش بودیم فراموش کنیم؟

طریق مهم فراموشی، جایگزین کردن عشق حقیقی (که عشق به خدا است) به‌جای عشق مجازی هست. جز خدا هیچ موجودی قابلیت معشوق بودن را ندارد. معشوق مجازی (غیر خدا) هر کس باشد، خالی از عیب و نقص نیست. پس باید عاشق کسی شد که فناناپذیر و ابدی و صاحب همه کمالات است، او پروردگار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فراموش کردن عشق
به فردی علاقه‌مند شده‌ام که مطمئنم هرگز نمی‌توانم به او برسم و فکر و ذهنم بسیار پریشان و آشفته شده است و تصمیم گرفته‌ام که دیگر به او فکر نکنم و ذهنم را آزاد کنم. لطفاً بفرمایید که چگونه همه‌چیز را فراموش و فکر را رها کنم؟
بهترین راه یاد مرگ و بی‌ارزشی و بی‌وفایی دنیاست و اینکه وقتی انسان به کسی فکر می‌کند در اثر پرداختن ذهن از او بتی می‌سازد که گمان می‌کند او بهترین است درحالی‌که وقتی نزدیک می‌شویم می‌بینیم چنین نیست.


راه‌های عملی برای بهتر فراموش کردن

به این توصیه‌ها توجه کرده و عمل نمایید:
1. ازدواج کنید، چون ازدواج به نیازهای عاطفی شما پاسخ مثبت می‌دهد.

2. یک‌ رشته فعالیت‌های ذوقی، هنری، فکری و عملی در زندگی قرار دهید تا بتواند فکرتان را از او منصرف نماید.

3. به فعالیت‌های ورزشی اهمیت دهید، چون این نوع فعالیت‌ها، دریچه‌ای برای خروج فشارهای ناشی از تراکم انرژی انباشته شما محسوب می‌شود.

4. اوقات فراغت را با کارهای متنوع پرکنید تا کمتر به او فکر کنید. با ایجاد اشتغال فکری و ذهنی یا بدنی و فیزیکی از بیکاری اجتناب کنید. با مشغول ساختن خویش به مطالعه کتاب‌های درسی و غیردرسی، فکری و استدلالی مانند ریاضیات، فلسفه و منطق، یا مطالعه کتاب‌های ادبی(شعر و داستان) همچنین با حفظ آیات قرآن یا اشعار مفید، ذهن خود را از آن «سوژه» منحرف سازید. پرداختن به کارهای بدنی و فیزیکی به‌خصوص ورزش‌های پرجنب‌ و جوش و دسته‌جمعی یا شرکت در مجامع عمومی نظیر کلاس‌های علمی و آموزشی، دینی و مذهبی، هنری و ادبی، راهکارهای مفیدی هستند برای فراموشی تدریجی آن سوژه.

وقتی انسان به کسی فکر می‌کند در اثر پرداختن ذهن از او بتی می‌سازد که گمان می‌کند او بهترین است درحالی‌که وقتی نزدیک می‌شویم می‌بینیم چنین نیست

5. طریق مهم فراموشی، جایگزین کردن عشق حقیقی(که عشق به خدا است) به‌جای عشق مجازی هست. جز خدا هیچ موجودی قابلیت معشوق بودن را ندارد. معشوق مجازی(غیر خدا) هر کس باشد، خالی از عیب و نقص نیست. پس باید عاشق کسی شد که فناناپذیر و ابدی و صاحب همه کمالات است، او پروردگار است. اگر انسان عشق به خدا داشته باشد، دیگر گمشده‌ای ندارد و دچار اضطراب و نگرانی نخواهد شد، چون احساس می‌کند تکیه‌گاه مطمئنی دارد. رابطه خود را با خدا زیاد کنید و با دعاها و عبادت‌ها و تلاوت قرآن با خدا ارتباط داشته باشید تا احساس آرامش کنید.

6. از تنهایی پرهیز کنید. شیطان در تنهایی بسیاری افراد به‌خصوص جوانان، همدم آنان است و با حضور فعال و وسوسه‌انگیز خویش در ذهن و خیالشان آنان را اسیر و گرفتار دام خویش می‌سازد، ازاین‌رو باید از هرگونه تنهایی، در هنگام خوابیدن، درس خواندن و مطالعه کردن، در جایی ماندن و قدم زدن و به‌طورکلی هرگونه تنهایی دوری‌کنید.

7. از حق‌تعالی و اولیای الهی استمداد بطلبید. یکی از مؤثرترین راه‌ها یاری جستن از حق‌تعالی و درخواست فروتنانه و عاجزانه از او و توسل به اولیای الهی علیه‌السلام به‌خصوص توسل و ارتباط قلبی با حضرت بقیه الله(ارواحنا فداه) است که می‌تواند این مشکل و هر مشکل دیگری را با آن حل کند. اشتغال ذهن به امری واهی و غیر مقدس از وسوسه‌های شیطان است.

برای رفع وسوسه‌های شیطان و دور ساختن او از ذهن و وهم، در روایات منقول از معصومین (علیهم‌السلام) دستورهایی رسیده است که به ذکر یک دستور بسنده می‌کنیم:
مردی نزد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) از وسوسه شیطان شکایت کرد که ذهن او را به امری مشغول می‌سازد. حضرت فرمود: مکرر بگو: «تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ‏ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَكُنْ لَهُ شَرِیكٌ فِی الْمُلْكِ وَلَمْ یَكُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِیراً» آن مرد پس از مدتی خدمت پیامبر (ص) رسید و عرض کرد: به دستور شما عمل کردم، خداوند وسوسه مرا برطرف کرد.
منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی مرکز مشاوره تبیان