تبیان، دستیار زندگی

قوانین خواستگاری برای شاه‌داماد

خواستگاری کمی شبیه به جلسه‌ی کنکور است در هر دو بحث انتخاب است و آینده. در هر دو استرس وجود دارد و به قول شاعر از پریدن‌های رنگ و از تپیدن‌های دل است که گاهی کار خراب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواستگاری
در مقالهٔ قبل با عنوان: چم‌وخم‌های خواستگاری در خانه عروس، گفتیم که هر کاری آداب مخصوص به خود را دارد. مراحل مختلف ازدواج هم از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصاً در کشور ما با توجه به ساختار سنتی آن ازدواج و رفتن به زیر یک سقف منظومه‌ای از آداب‌ورسوم کهن را داردکه نباید به بهانهٔ زندگی مدرن آن‌ها را کنار بگذارید . مفصل در مورد آدابی که خانوادهٔ دختر باید رعایت کنند، صحبت کردیم تا خشت اول را کج ننهند که تا ثریا دیوار رابطه‌شان کج برود اما نوبتی هم که باشد نوبت آقای داماد و خانوادهٔ اوست که آداب مخصوص به خواستگاری را رعایت کنند.

خواستگاری کمی شبیه به جلسهٔ کنکور است در هر دو بحث انتخاب است و آینده. در هر دو استرس وجود دارد و به قول شاعر از پریدن‌های رنگ و از تپیدن‌های دل است که گاهی کار خراب می‌شود و نمی‌توان گزینه مناسب را انتخاب کرد پس همان‌طور که سفارش می‌کنند که قبل از کنکور جلسه را برای خود شبیه‌سازی کنید و سعی کنید از روش‌های مختلف آرام‌سازی بهره ببرید، قبل از جلسهٔ خواستگاری هم با خود خلوت کنید و بر خودتان و هیجانتان مسلط شوید؛ اما یک تفاوت اساسی بین کنکور و خواستگاری وجود دارد و این است که نمی‌توان نسخهٔ واحدی برای تمام خواستگاری‌ها پیچید چون برخلاف جلسهٔ کنکور که سراسر است و همه در یک شرایط می‌نشینند و سؤالات مشابهی را پاسخ می‌دهند، جلسهٔ خواستگاری با توجه به شهر، فرهنگ، طبقه اجتماعی و عوامل دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

اینجاست که شباهت فرهنگی و هم‌کفو بودن به فریادتان می‌رسد و می‌تواند تقلب‌های رفتاری زیادی را برایتان به همراه داشته باشد اما اگر خیلی یکدیگر را نمی‌شناسید و مطمئن نیستید که آداب‌ورسوم مشابهی دارید، همان سادگی، احترام و صمیمیت می‌تواند خلأ آشنایی بافرهنگ یکدیگر را پر کند.

درهرصورت برخی قوانین کلی وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان شاه‌داماد آینده آن‌ها را رعایت کنید:


_ وقتی قرار است به‌صورت سنتی به خواستگاری بروید احتمالاً مادرتان با منزل عروس خانم آینده تماسمی گیرند تا زمانی را برای جلسهٔ خواستگاری مشخص کنند. زمان قدیم برخی سرزده می‌رفتند تا با اصطلاح شرایط خانواده دختر را همان‌طور که هست ببینند اما در حال حاضر این رسم وجود ندارد. بهتر است از ایشان بخواهید خیلی سؤالات ریز نپرسند و فقط در کلیات کمی صحبت کنند. خیلی مهم است که نحوهٔ سؤال پرسیدن مثل استنطاق نباشد و بیشتر دوستانه جلوه کند.

_ برخی‌ها رسم دارند که یک‌بار خانم‌ها به خواستگاری می‌روند و در جلسهٔ دوم داماد را با خود می‌برند و برخی‌ها از جلسهٔ اول با داماد می‌روند این بستگی به‌رسم و رسوم خانواده‌ها دارد اما با توجه به قیمت اسباب پذیرایی و گرفتاری آدم‌ها بهتر است حتی اگر می‌خواهید اول مادرتان عروس خانم را خوب و کامل ببیند، در یک جلسه این کار را انجام دهید و شما بعد از یک ربع به آن‌ها بپیوندید.

درصورتی‌که مجوز گفتگو با عروس خانم را گرفتید، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین حرف‌هایتان را بگویید و فکر نکنید که باید سؤال بپرسید. خواستگاری جلسهٔ بیست‌سؤالی نیست بلکه گاهی توضیحات شفاف شما از خودتان کارسازتر است و تکلیف طرف مقابل را معلوم می‌کند.



_ ممکن است شما به خانه‌های زیادی برای خواستگاری بروید پس نمی‌توانید هر بار تشریفات به خرج دهید اما دست‌خالی هم نروید بهتر است. یک دسته‌گل ساده و زیبا برای بار اول کفایت می‌کند اما اگر بحث جدی‌تر شد، دفعات بعد هدایای بهتری ببرید.

_ یادتان باشد که برای اولین قرار، سروقت حاضر شوید. خیلی بد است که روز خواستگاری عروس خانم و خانواده‌اش را منتظر بگذارید.

_ بهترین و آراسته‌ترین لباس‌هایتان را بپوشید چون اولین برخورد و اولین نگاه اصولاً به یاد افراد می‌ماند.

_ وقتی به خانهٔ همسر احتمالی آینده‌تان می‌روید رفتاری توأم باادب و احترام اما کمی صمیمانه داشته باشید. هر چه شما خشک و رسمی برخورد کنید، باعث می‌شوید که طرف مقابل هم احساس کند فضا سنگین است و آن‌وقت درگیر کلیشه‌های رفتاری شوید و این باعث شود تا نتوانید یکدیگر را خوب بررسی کرده و انتخاب مناسبی داشته باشید.

_ قبل از آنکه به خواستگاری بروید باید خوب فکر کنید و سؤالات و اولویت‌هایتان را مشخص کنید تا با دیدن دخترخانم اولویت‌ها جابجا نشود، مثلاً زیبایی چهره باعث نشود شما برخی سؤالات را فاکتور بگیرید.

_ یادتان باشد که رابطه مادرزن و داماد از آن رابطه‌های کلیدی و حیاطی است پس در همین اولین جلسه میخ خود را محکم بکوبید و با احترام ویژه‌ای که برایش قائل می‌شوید، مهرتان را در دلش بیاندازید.

_ خیلی به درودیوار نگاه نکنید چون این حس به خانوادهٔ همسر آینده‌تان منتقل می‌شود که در حال محاسبهٔ مالی آن‌ها هستید.

_ درست است که زیر نگاه دقیق خانوادهٔ عروس خانم خوردن چای و میوه کار سختی است اما به خودتان مسلط باشید و بدون سروصدا و کثیف کاری از پذیرایی لذت ببرید.

_ اگر امکانش بود همان اولین جلسه کمی باهم صحبت کنید البته این ظاهر است که ظاهر فرد را پسندیده باشید اما اگر هم شرایط ظاهری به دلتان ننشست طوری رفتار نکنید که متوجه شوند. شما مهمان آن‌ها هستید و باید نهایت احترام را رعایت کنید.

_ درصورتی‌که مجوز گفتگو با عروس خانم را گرفتید، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین حرف‌هایتان را بگویید و فکر نکنید که باید سؤال بپرسید. خواستگاری جلسهٔ بیست‌سؤالی نیست بلکه گاهی توضیحات شفاف شما از خودتان کارسازتر است و تکلیف طرف مقابل را معلوم می‌کند.

_ وقتی اولین جلسهٔ خواستگاری تمام شد، خوب به خودتان فرصت دهید تا فکر کنید. قرار نیست شما خیلی زود به نتیجه برسید اگر هنوز دو دل هستید فرصت برای گفتگوهای بعدی وجود دارد و این جلسه تنها یک آشنایی اولیه بود؛ اما اگر احساس کردید به‌هیچ‌وجه باهم سنخیت ندارید، یا از ظاهر او خوشتان نیامده، یا از خانواده‌اش، رفت‌وآمد را کش ندهید که شاید فرجی شود اما بهتر است مادرتان مجدد تماس بگیرند و از پذیرایی تشکر کنند.

_ مهم‌تر از همه این‌که به خدا توکل کنید و از او بخواهید آنچه خیر است را در مسیر زندگی‌تان قرار دهد.
در مورد آداب خانوادهٔ دختر و پسر در جلسهٔ خواستگاری حرف زدیم، دیگر نوبت آن رسیده که کمی هم در مورد نحوهٔ گفتگو و سؤال و جواب‌های خواستگاری صحبت کنیم، پس در هفته‌های بعد همراه ما باشید.
آرزوی ما خوشبختی شماست.