تبیان، دستیار زندگی

تمهیدات لازم برای انتقال حجاجی که در حج فوت می‌کنند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: در صورتی که هر یک از حجاج در طول سفر حج فوت کنند، تمهیدات لازم برای انتقال پیکر آن‌ها به کشور یا دفن در عربستان وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حج

محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره برخی تمهیدات انجام شده برای حج امسال گفت: مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مراسم حج امسال تمام تلاش خود را برای سلامت زائران خواهد کرد تا هموطنان سفری مطمئن داشته باشند. به همین منظور نیز زیرساخت‌ها و کادر درمانی لازم برای این سفر پیش بینی شده است.

حلی ساز درباره حجاجی که ممکن است در طول سفر حج فوت کنند نیز توضیح داد: ممکن است برخی از حجاج عزیز کشورمان طی این سفر به دلایل مختلف ازجمله، بیماری، کهولت سن و یا بروز حوادث جان خود را از دست دهند که در این صورت تمهیدات لازم برای این عزیزان نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: در این زمینه قوانین بیمه‌ای به این عزیزان کمک خواهد کرد اما در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، دو راه حل وجود دارد.

حلی ساز در این خصوص توضیح داد: در صورت تمایل، امکان دفن فرد متوفی در قبرستان بقیع یا ابی‌طالب وجود دارد و دولت سعودی نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. به علاوه این امر هزینه چندانی نیز نخواهد داشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره انتقال پیکر حجاج به کشور نیز اظهار داشت: در صورتی که متوفی و خانواده وی قصد دفن پیکر در عربستان را نداشته و بخواهند آن را به ایران منتقل کنند، امکانات و هماهنگی‌های لازم برای این امر انجام می‌شود اما به دلیل لزوم انتقال هوایی پیکر، هزینه سنگینی خواهد داشت که بر عهده متوفی یا خانواده وی است.

حلی ساز تاکید کرد: امیدواریم تمامی حجاج کشورمان سفر خوبی داشته و به سلامت به کشور بازگردند اما در صورتی که هر یک از حجاج به هر دلیلی جان خود را در این سفر از دست دادند، توصیه می‌کنیم تا پیکر این عزیزان در عربستان بماند و در این کشور دفن شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای اربعین ۹۸ نیز بیان کرد: از چندین ماه گذشته جلسات هماهنگی برای اربعین تشکیل شده و پیش بینی‌ها نیز انجام شده است.

وی در خصوص تعداد مراکز درمانی نیز عنوان کرد: هنوز تعداد دقیق مراکز درمانی مرکز حج و زیارت هلال احمر در این سفر مشخص نیست اما بر اساس پیش بینی‌های فعلی، به غیر از موکب‌های موجود در طول مسیر و درمانگاه ثابت و ۲۴ ساعته در کربلا و نجف، ۴ یا ۵ درمانگاه سیار نیز در هر کدام از این شهرها خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم اربعین امسال بتوانیم خدماتی بهتر از سال‌های گذشته به زائران حسینی ارائه دهیم اما میزان خدمات ما به تعداد زائران و میزان اعتباراتمان بستگی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .