تبیان، دستیار زندگی
حالا ما مانده‌ایم و روز «شعر و ادب فارسی»، كه فقط بر صفحه‌ی تقویم رسمی كشورمان نقش بست و همین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز شعر و ادب فارسی» در تقویم خاك می‌خورد!

تقویم

ما مانده‌ایم و یك روز بی‌متولی...

«روز شعر و ادب فارسی» در تقویم خاك می‌خورد!

حالا ما مانده‌ایم و روز «شعر و ادب فارسی»، كه فقط بر صفحه‌ی تقویم رسمی كشورمان نقش بست و همین!

در حالی‌كه پنج سال از انتخاب روز بیست‌وهفتم شهریورماه و درگذشت سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) به نام «روز شعر و ادب فارسی» می‌گذرد، هیچ نشانی از گرامی‌داشت این روز دیده نمی‌شود.

این روز كه از ابتدای انتخاب خود در سال 81، بدون هیچ‌گونه نظرسنجی از جامعه‌ی ادبی كشور و با پیشنهاد یك نماینده‌ی مجلس، این نام را به‌خود دید، و نوع انتخاب و زمان آن هم‌زمان با سال‌روز درگذشت استاد شهریار، با مخالفت‌های زیادی مواجه شد، این روزها با بی‌تفاوتی مسؤولان فرهنگی هم مواجه است؛ هرچند كه پیش‌تر هم بوده است.

طبیعتا برای پاسداشت روزی با این عنوان پرطمطراق، «روز شعر و ادب فارسی»، باید حداقل برنامه‌ها و نشست‌ها و همایش‌هایی درنظر گرفته‌ می‌شد؛ اما وقتی خبری نشد، در پی‌گیری از بخش‌های مختلف هم به نتیجه‌ای نرسیدیم.

در تماس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح این پرسش كه آیا برنامه‌های خاصی برای این روز دارند، گفته شد، هیچ برنامه‌ای ندارند و موضوع به معاونت هنری این وزارتخانه ارجاع شد.

اما مجید فروغی - روابط عمومی معاونت هنری - كه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی زیرمجموعه‌ی آن هستند، اظهار كرد: زمانی كه شورای شعر جزو دفتر موسیقی زیر نظر معاونت هنری بود، این معاونت برنامه‌های شعر را هم برعهده می‌گرفت؛ اما بعد از جدایی شعر از دفتر موسیقی، این معاونت تنها شعرهایی را كه ارزش موسیقیایی داشته باشند، مد نظر قرار می‌دهد و كل شعر زیر نظر معاونت فرهنگی است.

چند روز پیش هم از سوی محمدحسین احمدی - مدیركل دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - عنوان شد، متولی جشنواره‌ی شعر فجر هم دیگر معاونت فرهنگی خواهد بود.

با این حال شعر فقط بخشی از نام «روز شعر و ادب فارسی» است و در تماس با روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری موضوع و پرسیدن از برنامه‌ها، معاونت امور فرهنگی، متولی این روز معرفی شد.

در مرور برنامه‌های سال‌های قبل برای این روز هم به بیانیه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته رسیدیم، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار در 27 شهریورماه، كه در وصف شعر استاد شهریار بود و با این جمله به پایان می‌رسید: «اینك شهریار یگانه شاعری است كه در زمان حیات خود مشهور عالم شده است. نام‌گذاری روز وفات او به روز شعر و ادب فارسی برازنده‌ی اوست. یادش گرامی باد!»

حالا ما مانده‌ایم و یك روز كه گویی نام‌گذاری شد، تا فقط در تقویم خاك بخورد و مورد بی‌توجهی قرار گیرد...

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

ستاره پرفروغ ادب پارسی