تبیان، دستیار زندگی

قبل از ثبت نام کلاس اولی ها به این نکات توجه کنید

ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اول دبستان از اول خرداد ماه آغاز شده و خانواده‌ها باید به نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کلاس اولی ها

فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس آغاز شده است و خانواده‌ها سوالات بسیاری را درباره کم و کیف ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه دارند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم موارد مورد نیاز برای ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس را اطلاع‌رسانی کنیم.

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از اول خرداد آغاز شده است و خانواده‌ها باید به نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود مراجعه کنند همچنین حداقل سن ثبت‌نام در پایۀ اول دبستان 6 سال تمام خواهد بود.

پس از پیش ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه، برای سنجش سلامت او وقتی تعیین می‌شود که خانواده‌ها باید در موعد تعیین شده به پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان مراجعه کنند، شرط ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس، سنجش سلامت و تکمیل شناسنامه سلامت آنهاست.

نحوه سنجش سلامت دانش‌آموزان

در پایگاه‌های سنجش سلامت، وضعیت شنوایی، بینایی و ضریب هوشی کودک بررسی می‌شود که در صورت تایید و نداشتن مشکل برای ثبت‌نام به مدرسه ارجاع می‌شوند اما در صورت مشکوک بودن یکبار دیگر در پایگاه‌های تخصصی بررسی و اگر در مرحله دوم بررسی‌ها نیز کودک دچار اختلال تشخیص داده شد در صورت اختلالات ذهنی به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شود اما اگر اختلال جسمی، حرکتی، کم بینایی، کم شنوایی و مانند آنها باشد به انتخاب والدین به مدارس عادی در قالب طرح فراگیر وارد می‌شود.

برای سنجش سلامت کلاس‌ اولی‌ها هزینه 30هزار تومانی از خانواده‌ها دریافت می‌شود و در برخی مناطق کشور مثلاً مناطق سیل‌زده، خدمات رایگان است و به مسئولان پایگاه‌های سنجش اجازه دادیم با توجه به ارزیابی‌ای که انجام می‌دهند 5 درصد را به‌صورت رایگان و 5 درصد را به‌صورت نیم‌بها پذیرش کنند.

ثبت‌نام کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها از 23 تیر

ثبت‌نام کتاب‌های درسی کلاس اول دبستان هم از 23 تیر 98 آغاز می‌شود و تا 5 شهریور ادامه دارد، خانواده‌ها باید به سامانه اینترنتی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com مراجعه و برای ثبت‌نام اقدام کنند.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که برای ورود به سامانه کد ملی دانش آموز " نام کاربری" و 6 رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است و قیمت کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی 16 هزار و 100 تومان است و باید پول آن را به صورت الکترونیک واریز کنند.

هنگام ثبت‌نام فقط هزینه بیمه حوادث را بدهید

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند به جز هزینه بیمه حوادث، هنگام ثبت‌نام نباید وجه دیگری را به مدرسه پرداخت کنند و مدارس حق ندارند به دلیل عدم پرداخت کمک‌های مردمی از ثبت‌نام آنها امتناع کنند. وجوه مربوط به کمک‌های مردمی، فعالیت‌های فوق برنامه، سرویس ایاب و ذهاب، لباس فرم با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه بعد از شروع سال تحصیلی امکان پذیر است و خانواده‌ها باید از پرداخت وجه نقد به مدارس امتناع کنند.

برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی می‌توان با مراجعه به سامانه http://mosharekatha.ir شهریه هر مدرسه را مشاهده کرد و نصب پوستر شهریه در مدارس هنگام ثبت‌نام ضروری است.

اگر خانواده‌ها از نحوه عملکرد یا شهریه مدارس غیردولتی شکایتی دارند می‌توانند به صورت اینترنتی آن را در سامانه  http://mosharekatha.ir و در منوی طرح موضوع شکایت ثبت کنند همچنین تلفن  4317 021 نیز راه‌اندازی  شده است که در ساعات اداری 5 نفر پاسخگوی تلفن‌ها و دریافت شکایات هستند و گزارش‌های مردمی در خارج از ساعت اداری به صورت تلفنی ضبط و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیش ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس شاهد از امروز

پیش ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس شاهد در سامانه سجا انجام می‌شود که این روند از امروز شنبه 4 خرداد آغاز خواهد شد.

دانش آموزان داوطلب مدارس شاهد یک هفته بعد از تاریخ پیش ثبت نام در این مدارس چنانچه امتیازات لازم برای حضور در مدرسه شاهد را داشته باشند به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود. پس از بررسی شرایط دانش آموز، مدارس پذیرنده اعلام نیاز کرده و دانش آموزان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند نسبت به نام‌نویسی در مدرسه شاهد اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .