تبیان، دستیار زندگی

بهترین روش‌های درس خواندن در ماه رمضان

چگونه در رمضان مطالعه کنیم؟

خرداد 98 یکی از سخت‌ترین سال‌های تحصیلی برای دانش آموزان است چراکه مصادف شدن ماه رمضان با امتحانات تغییراتی را در ساعات مطالعه و خواب و تغذیه آنها ایجاد کرده است لذا یکی از سؤالاتی که برای خیلی از دانش آموزان مطرح می‌شود این است که با توجه به کارکرد کند مغز در اثر گرسنگی و افت قند چگونه می‌توانند هم روزه‌ بگیرند و هم‌ درس بخوانند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعه، امتحان، ماه رمضان، خوابیدن، عبادت، دعا و مناجات،استراحت،مدرسه رفتن، استرس،نماز خواندن، مواد غذایی، مطالعه، سال تحصیلی، دانش آموزان، امتحانات

نحوه مطالعه در ماه رمضان

1- برنامه‌ریزی روزانه برای مطالعه، خوابیدن و خوردن و یا دعا و مناجات بسیار مهم است؛ این به شما کمک می‌کند تا از روز خود به بهترین نحو استفاده کنید. به‌عنوان‌ مثال: پس از بازگشت از مدرسه و دانشگاه، چندساعتی بخوابید و بعد مطالعه را آغاز کنید.

2- مطالعه مداوم برای چندین ساعت بدون هیچ‌گونه استراحتی قطعاً ناکارآمد خواهد بود. بعد از هر یک ساعت مطالعه، 15 تا 30 دقیقه را به استراحت اختصاص دهید.

3- در طول هفته، مدرسه رفتن، امتحان دادن و درس خواندن و روزه گرفتن انرژی زیادی را از شما می‌گیرد. اما آخر هفته، فرصت مناسبی برای کم کردن فشارها و استرس‌های طول هفته است؛ پنجشنبه و جمعه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا چند درس را هم‌زمان مطالعه کنید. بقیه هفته را هم به دوره کردن آن دروس اختصاص دهید.

بهتر ساعت مطالعه در ماه رمضان

بهترین کسی که می‌تواند ساعت مطالعه را تشخیص دهد، خود شما هستید چراکه برخی افراد شرایط و تمرکز درس خواندن در شب را ندارند و بالعکس برخی هم نمی‌توانند از خواب ظهر بگذرند. اما ساعت مطالعه در ماه رمضان کمی متفاوت است و به دلیل خالی بودن معده، فشارخون به مغز کاهش پیدا می‌کند و خیلی نمی‌توانید مثل حالت عادی برنامه‌ریزی کنید. دو روشی که در ادامه می‌آید شاید بتواند به شما کمک کند:

روش اول : از ساعت 22:30 تا 3:30 بخوانید و بعد از سحری خوردن و نمازخواندن، مطالعه را آغاز کنید؛ مثلاً برنامه‌ریزی کنید که از ساعت 5 تا 6:30، 7 تا 8:30، 9 تا 10:30، 11تا 12:30، 13 تا 14:30 مطالعه نمایید؛ دقت کنید میزان استراحت، بستگی به توانایی‌های شما دارد؛ ممکن است برای فردی 10 دقیقه استراحت کافی باشد و برای فرد دیگر نیم ساعت. با توجه به این برنامه‌ریزی شما می‌توانید 5 الی 6 ساعت مطالعه مفید داشته باشید و ساعت مطالعه را حتی می‌توانید تا ساعت 4 بعدازظهر ادامه دهید اما پس‌ازاین، چندساعتی را به استراحت و خواب اختصاص دهید تا هم بی‌خوابی شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید؛ بعد از 2-3 ساعت خواب، زمان باقی‌مانده تا افطار را به دوره کردن دروس و یا خواندن دروس عمومی و سبک اختصاص دهید.

روش دوم : یک ساعت بعد از افطار مطالعه را آغاز کنید؛ مثلاً از ساعت 22 تا 23:30،12 شب تا 1:30، 2 تا 3:30 را مطالعه نمایید؛ در این صورت شما از افطار تا سحر حدود 3 الی 4 ساعت مطالعه می‌کنید اما این میزان مطالعه کافی نخواهد بود لذا بعد از خوردن سحری، 3 الی 4 ساعت بخوابید و مجدداً در ساعات اولیه صبح که احساس گرسنگی کمتر و انرژی بیشتری برای درس خواندن دارید، مطالعه را ادامه دهید؛ بعد از 4 ساعت درس خواندن، می‌توانید دوباره برای جبران کمبود خواب شبانه، چندساعتی را بخوابید و زمان باقی‌مانده تا افطار را به دوره دروس و یا مطالعه درس‌های سبک اختصاص دهید. این زمان‌بندی مطالعه برای دانش‌آموزانی که بعد از افطار دچار ضعف و بی‌حالی نمی‌شوند، بهترین ساعت مطالعه است چراکه به دلیل مصرف کالری، سطح قند خون برای عملکرد مغز در بالاترین سطح است.

- دقت کنید که در هر دو روش توانایی‌های خود را بسنجید و به‌هیچ‌عنوان در زمان گرسنگی شدید، فعالیت درسی یا مغزی نداشته باشید چراکه اثرات مخربی بر مغز خواهد داشت و در این صورت تنها زمانتان را از دست خواهید داد بدون آنکه مطلبی را یاد بگیرید.

- از هر روشی که استفاده می‌کنید، سعی کنید تا ظهر (حدود ساعت 2 الی 3) نهایت استفاده را ببرید و بعدازظهر از مغزتان کمتر کار بکشید زیرا در این ساعت گرسنگی به اوج خود می‌رسد و قند خون و به‌مراتب سطح یادگیری، کاهش پیدا می‌کند.

وظیفه والدین در زمان امتحانات

1- دانش آموزان در زمان امتحانات به فضای یادگیری دلگرم‌کننده و دور از حواس‌پرتی مانند تلویزیون یا صدای بلند احتیاج دارند. والدین باید در این مدت شرایط خانه را به‌گونه‌ای فراهم کنند تا فرزند محصلشان احساس آرامش داشته باشد؛ مثلاً مهمانی دادن را به بعد از امتحانات موکول کنند و یا اگر با دعوت شدن به مهمانی فرزندتان احساس تنهایی می‌کند و قرار است دلش پیش شما باشد، بهتر است از رفتن به آن مهمانی صرف‌نظر کنید.

2- به فرزندتان امید دهید تا با نرژی بیشتری درس بخواند مثلاً این اطمینان را به او بدهید که بعد از ماه رمضان و پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز امتحانات، برای رفع خستگی به تفریحاتی همچون کوه‌نوردی، پارک و یا مسافرت چندروزه خواهید رفت.

3- در برنامه‌ریزی درسی فرزندتان دخالت نکنید او بیش از شما هم سنگینی و سبکی درسش را می‌داند و هم توانایی‌های یادگیری خود را در بعد از افطار و سحر می‌سنجد. تأکیدهای بیش‌از حد و امر و نهی‌های مکرر تنها می‌تواند فرزندتان را از درس خواندن دل‌زده کنید؛ به‌جای سرزنش کردن، فرزندتان را تأیید و تشویق کنید که باوجود روزه‌داری، از درس خواندن غافل نمی‌شود.

خوردنی های ایام امتحان و ماه رمضان:

- در وعده سحر از قندهای مرکب مانند نان، برنج و ماکارانی استفاده کنید این مسئله از افت قند در طول روز جلوگیری می‌کند.

- کلسیم و فسفر باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود لذا با توجه به اینکه در طول ماه رمضان تعداد وعده‌های غذایی کمتر می‌شود، از خوردن شیر و ماست غافل نشوید.

- بعد از افطار حتماً از مواد غذایی حاوی ویتامین B و ویتامین E نظیر آجیل و گردو استفاده نمایید این مواد باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن حافظه می‌شود.

- در فاصله افطار تا سحر 10 تا 12 لیوان آب بنوشید؛ آب باعث جلوگیری از سردرد می‌شود و در طول روز نیازهای بدن را تأمین می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.