تبیان، دستیار زندگی

سوالات هزار گزینه ای در جلسه خواستگاری

اگر نمی دانید در جلسه ی خواستگاری چه سوالاتی را باید بپرسید، مشاوران ما به شما کمک می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خواستگاری

سوال کاربر : میخوام برم خواستگاری ولی نمیدونم چه سوالاتی باید بپرسم. میشه چند سوال به من پیشنهاد بدین؟

پاسخ مشاوران تبیان: سعی کنید مطالعه خود در زمینه انتخاب همسر را بالا ببرید و وقتی اطلاعاتتان به حد مناسب رسید، خودتان لیست سؤالات را طراحی کنید. سعی نکنید آنچه دیگران به شما دیکته می‌کنند را اجرایی کند. شناخت و اشراف خودتان به مسئله انتخاب همسر دارای ارزش و اهمیت خاص خود است.

درهرحال به این نکات توجه خاص داشته باشید:

- وضعیت خانوادگی و کیفیت روابط خانوادگی طرف مقابل، اخلاقیات (اصول و نظام اخلاقی) و ارزش‌های او، نگرش و طرز برخورد او در مواجهه با عشق، تعهد و برقراری ارتباط، هدف‌های زندگی فردی و شغلی (حرفه‌ای) او، همچنین نحوه تصمیم‌گیری وی باید بررسی شود ازدواج به‌نوعی، رسیدن به یک تفاهم مشترک است که طی گفتگو و صحبت‌های طرفین حاصل می‌شود، در این تبادلات کلامی در عمل نیز باید متعادل باشید، بنابراین قبل از ازدواج، با مطرح کردن افکار و تصمیم‌های خود، دریابید که طرف مقابل نیز در این موارد با شما هم‌عقیده است یا خیر؟ البته با صحبت، گفتگو و از همه مهم‌تر دقّت در شنیدن صحبت‌های طرفین، بسیاری از این اختلافات نمایان و شاید هم قابل‌حل باشد.

- عقاید و باورها: عدم شناخت عقاید دینی، باورها و ارزش‌های طرفین، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز چالش‌ها در زندگی زناشویی هست. صادقانه، قبل از ازدواج، عقاید، باورهای خود را بازگو و در عمل نشان دهید و از طرف مقابل هم بخواهید تا عقاید خود را به‌خوبی برای شما بیان کند.

- حس مسئولیت و بودن در کنار خانواده: یکی از پایه‌های لازم برای دوام زندگی زناشویی، وقت گذاشتن برای خانواده و بودن در کنارشان است. آیا به آن درجه رسیده‌اید که بتوانید تعطیلات آخر هفته را با همسر و فرزند خود سپری کنید؟ شاید از دید شما این مسئله خیلی مهم نباشد، امّا همسر و فرزندان آینده‌تان، از شما انتظار دارند که در تفریحات با آن‌ها همراه باشید و حمایتشان کنید.

- انتظارات: البته انتظارات و توقعات هر انسانی، به‌مرورزمان تغییر می‌کند، امّا نکتهٔ اساسی، این است که هر دو طرف، نیاز به احترام و توجه متقابل دارند، باگذشت و درک متقابل می‌توانید زندگی خود را متدوام کنید.

- مسائل مالی: در مورد درآمد و هزینه‌های زندگی با یکدیگر مشورت کنید، چراکه با عدم توافق در این مسئله، کنترل زندگی از دستتان خارج‌شده و روبه‌زوال می‌رود؛ بنابراین درباره مخارج، کم کردن هزینه‌های غیرضروری با یکدیگر برنامه‌ریزی نموده و افکار خود را بیان کنید.

- صرف زمان با یکدیگر: در مورد چگونگی گذراندن اوقات فراغت با یکدیگر صحبت کنید، شاید شما دوست داشته باشید آخر هفته، با همسرتان به تماشای فیلم بپردازید و از لحظات باهم بودن لذّت ببرید، امّا ممکن است او نظری متفاوت داشته باشد، این مسائل جزئی را شوخی نگیرید و هیچ‌گاه نگویید: «هرچه تو بگویی!»، چراکه به‌مرورزمان به دلیل عدم رضایت حس درونی‌تان، افسردگی روح شمارا در برمی‌گیرد؛ بنابراین پیش از ازدواج با یکدیگر به توافق برسید.

- مصرف برخی از مواد مانند سیگار : دانستن و آگاهی از مصرف مواد اعتیادآور مانند سیگار، قلیان . دریکی از طرفین و با این آگاهی زندگی مشترک را شروع کردن، به معنای قبول وضعیت اوست؛ بنابراین پیش از ازدواج، ضمن روراست بودن و تبادل‌نظر در این موارد، در صورت تصمیم قطعی برای ازدواج، بازهم با نگاهی عمقی به این مسئله فکر کنید تا بتوانید زندگی مشترک خوبی را در کنار هم تجربه نمایید.