تبیان، دستیار زندگی

غذا یا مکمل؟

چرا باید مواد مغذی را از خوراکی‌ها دریافت کنیم نه از مکمل‌ها

مولتی‌ویتامین برای کسانی که رژیم غذایی محدودی دارند، آن‌هایی که با هر نوع غذایی سازگار نیستند و کسانی که دچار بیماری‌هایی هستند که مانع دریافت کافی مواد مغذی از طریق غذا می‌شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مکمل ها و مواد غذایی
فاکتورهای زیادی برای داشتن یک سبک زندگی سالم وجود دارد. دو جنبه محوری این نوع سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و ورزش است. یک رژیم غذایی دارای تنوع بالا شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین، نه تنها به حفظ سطح انرژی بدن کمک خواهد کرد، بلکه مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد. در بعضی موارد، کمبود مواد مغذی می‌تواند یک فرد را بیشتر در معرض بیماری‌های خاص قرار دهد. به عنوان مثال، ویتامین D برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، از جمله سرماخوردگی مفید است. افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، ممکن است در معرض ابتلا به عفونت تنفسی باشند. بنابراین ممکن است فکر کمک گرفتن از مکمل‌ها به ذهنتان خطور کند، این‌طور نیست؟
میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را می‌توانید از طریق مصرف رژیم غذایی متعادل به دست آورید. با این وجود، اغلب مردم به مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای افزودن به سطح این مواد ضروری روی می‌آورند؛ زیرا آن‌ها مواد مغذی بیشتری را تأمین می‌کنند، اما نه همه آن‌ها! درواقع، مصرف زیاد مکمل‌ها می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

چرا بهتر است مواد مغذی موردنیازمان را از مواد غذایی کسب کنیم نه از مکمل‌ها؟

همه ما می‌دانیم که در بازار، مکمل‌ها و ویتامین‌هایی به فروش می‌رسند که در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند اما متخصصین تغذیه معتقد نیستند که این بهترین راه برای دریافت مواد مغذی حیاتی است.
در مقایسه با مکمل‌ها، غذاهای کلیدی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین‌ها تقریباً همیشه یک گزینه سالم هستند. علاوه بر داشتن مواد مغذی بیشتر، از جمله ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها، غذاهای کامل، نیز حاوی فیبرهای مفید و ترکیبات محافظتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همیشه در مکمل‌ها وجود ندارند.

چرا یک فرد باید مولتی‌ویتامین مصرف کند؟ بهترین راه برای به دست آوردن مولتی ویتامین ضروری چیست؟

اغلب متخصصین تغذیه به عنوان افرادی که حامی دریافت بیشتر مواد مورد نیاز از طریق غذا هستند، معتقدند زمان‌هایی وجود دارد که مصرف مکمل‌ها ضروری است تا اطمینان حاصل شود، فرد آنچه که بدن او به آن نیاز دارد را دریافت می‌کند.

علاوه بر داشتن مواد مغذی بیشتر، از جمله ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها، غذاهای کامل، نیز حاوی فیبرهای مفید و ترکیبات محافظتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همیشه در مکمل‌ها وجود ندارند

مولتی‌ویتامین برای کسانی که رژیم غذایی محدودی دارند، آن‌هایی که با هر نوع غذایی سازگار نیستند و کسانی که دچار بیماری‌هایی هستند که مانع دریافت کافی مواد مغذی از طریق غذا می‌شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
درحالی‌که آزمایش خون می‌تواند کمبود مواد مغذی را نشان دهد، اگر فردی احساس کرد که رژیم غذایی محدودی دارد و یا متوجه علائم فیزیکی ناشی از کمبود این مواد ضروری شد، حتماً باید به پزشک مراجعه نماید تا مصرف مولتی‌ویتامین را آغاز کند.


چرا مصرف بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص، خطرناک است؟

دو نوع اصلی از ویتامین‌ها وجود دارد: آن‌هایی که محلول در آب هستند و در حضور آب حل می‌شوند و آن‌هایی که محلول در چربی هستند و می‌توانند در چربی‌ها و روغن‌ها حل شوند. ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند، و این باعث می‌شود که مصرف هرروزه آن‌ها ضروری باشد. در واقع، بدن اکثر ویتامین‌های محلول در آب را دفع می‌کند که شامل ویتامین B و C از طریق ادرار است. در مقابل، ویتامین‌های محلول در چربی، از جمله ویتامین A، D، E و K، در بافت کبد و چربی ذخیره می‌شوند و در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند به سطوح سمی برسند.
 ویتامین A به ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا مقدار بیش از حد آن می‌تواند منجر به سرگیجه، استفراغ، خستگی، آسیب کبدی، کم شدن بافت استخوان و ریزش مو شود. دوزهای شدید، این ویتامین حتی می‌تواند مرگبار باشد. توصیه می‌شود مصرف ویتامین A در بزرگسالان از حد 900 میکروگرم در روز تجاوز نکند.
آهن یک ماده معدنی ضروری است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد. علائم حاد مسمومیت آهن عبارت‌اند از درد معده، حالت تهوع و استفراغ. با این حال، اگر مصرف آهن ادامه پیدا کند، می‌تواند در اندام‌های داخلی انباشته شود و در نهایت منجر به آسیب‌های مغزی و کبدی گردد.
مصرف بیش از حد بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند شما را در معرض خطر مسمومیت قرار دهد، بنابراین قبل از مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.


چطور می‌توانیم تعیین کنیم که باید چه مکملی مصرف شود؟

بهترین راه این است که با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید که بتواند بر اساس رژیم غذایی‌تان کمبودها را محاسبه کند و ارزیابی فیزیکی مربوط به تغذیه را انجام دهد تا علائم احتمالی کمبود را بیابد. متخصصان تغذیه نه تنها در شناسایی این کمبودها آموزش دیده‌اند، بلکه همچنین می‌توانند به شما توصیه‌های شخصی در مورد مکمل‌ها، دوز مناسب و برندهای قابل اطمینان را ارائه دهند.

در زمان تهیه مکمل در مورد چه چیزی باید محتاط باشیم؟

اگر دکتر یا متخصص تغذیه توصیه می‌کند که مکمل‌ها را مصرف کنید، قبل از خرید آن، لازم است که به علامت استاندارد سازمان غذا و دارو بر روی برچسب توجه کنید، زیرا نشان می‌دهد که برای تأیید کیفیت، مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به دستورالعمل‌های تولید این سازمان، تولید می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.