تبیان، دستیار زندگی

عادت ماهانه‌های سنگین!

علل طولانی شدن قاعدگی و کنترل آن

عادت ماهانه‌هایی که هشت روز یا بیشتر طول می‌کشند باید مورد بررسی قرار بگیرند. پریودهای سنگین که نیاز به چند بار تعویض پد طی یک روز دارند، یا پریودهایی که بیشتر از پنج هفته با هم فاصله دارند نیز باید ارزیابی پزشکی شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پریود
چیزی تحت عنوان «قاعدگی نرمال» واقعاً وجود ندارد. بدون تردید یک سری قواعد کلی وجود دارد؛ اما هر زنی منحصربه‌فرد و متفاوت است. برخی از خانم‌ها سیکل‌های قاعدگی پیش‌بینی نشده دارند، در حالی که عده‌ای دیگر عادات ماهیانه‌شان کاملاً منظم و طبق برنامه پیش می‌رود. اگر پریود شما کمی بیشتر یا کمتر از بقیه طول بکشد به احتمال زیاد مشکل خاصی وجود ندارد و ضمناً این کاملاً طبیعی است که پریود شما هر ماه کمی تفاوت داشته باشد؛ اما اگر ناگهان احساس کنید پریودتان انگار تمام‌شدنی نیست چطور؟ البته آزاردهنده است اما آیا نگران‌کننده نیز هست؟ در ادامه برایتان می‌گوییم علت طولانی شدن پریود چیست و چه باید بکنید.


چه چیزی طبیعی است؟

احتمالاً می‌دانید که یک خانم باید هر 21 تا 35 روز پریود بشود (خیلی از خانم‌ها هر 28 روز پریود می‌شوند). طول متوسط یک پریود، دو تا هفت روز است، بنابراین هشت روز یا بیشتر خونریزی داشتن، طولانی تلقی می‌شود. به طور کلی، پریودهایی که پنج تا هفت روز طول می‌کشند موردی برای نگرانی ندارند. بنابراین هر چند کمی سخت است؛ اما احتمال اینکه مشکلی وجود داشته باشد بسیار کم است.
عادت ماهانه‌هایی که هشت روز یا بیشتر طول می‌کشند باید مورد بررسی قرار بگیرند. پریودهای سنگین که نیاز به چند بار تعویض پد طی یک روز دارند، یا پریودهایی که بیشتر از پنج هفته با هم فاصله دارند نیز باید ارزیابی پزشکی شوند. ضمناً بروز تغییر در خصوصیات سیکل قاعدگی مثلاً تغییر قابل توجه در تکرار، شدت خونریزی یا لکه بینی بین پریودها نیز می‌توانند دلیل موجهی برای مراجعه به پزشک متخصص زنان باشند.

داشتن مقدار کمی از هورمون تیروئید می‌تواند سبب شود قاعدگی شما بیش از حد طول بکشد و خونریزی‌تان شدید باشد. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: ریزش مو، افزایش وزن و خستگی


ریشه‌ی مشکل

پریودهای طولانی مدت می‌توانند نتیجه‌ی فاکتورهای متعددی باشند مانند سن و سبک زندگی. بیماری‌ها و عوارضی که می‌توانند سبب طولانی شدن پریودها بشوند شامل فیبروم رحم، پولیپ رحمی یا اندومتریال، آدنومیوزیس و یا در موارد نادر، وجود ضایعه‌ی سرطانی یا پیش سرطانی در رحم می‌شوند. پریودهای طولانی می‌توانند ناشی از عدم تعادل هورمونی مانند کم کاری تیروئید یا یک اختلال خونریزی نیز باشند.
زنان زیادی سال‌های سال با پریودهای سنگین و طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کنند بدون اینکه راه‌های کنترل و بهبود علائم را بدانند.
اولین قدم برای کنترل پریودهای سنگین که ناشی از عارضه‌ای هستند این است که عارضه درمان شود. راهکارها می‌توانند شامل برداشتن پولیپ اندومتریال و یا درمان کم کاری تیروئید باشند. روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مانند قرص یا چسب و IUD معمولاً برای کمک به تنظیم سیکل‌های نامنظم قاعدگی نیز به کار می‌روند. بیشتر این روش‌ها به سه تا شش ماه زمان نیاز دارند تا علائم بهبودی مشاهده شوند.

ممکن است باردار باشید!

مگر علامت معروف بارداری پریود نشدن نیست؟ بله درست است اما نه همیشه! یکی از علت‌های غیرعادی بودن پریود مثلاً طولانی شدن خونریزی، می‌تواند بارداری باشد و حتی ممکن است علامت مشهور دیگر بارداری یعنی حالت تهوع وجود نداشته باشد. بنابراین هر زمان که خونریزی‌تان غیرعادی شد بهتر است با یک تست بارداری این علت را نیز بررسی کنید.

شاید دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید

حدود 10 درصد از زنانی که در سنین بارداری هستند سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک به رشد کیست‌ها در تخمدان‌ها گفته می‌شود و جلوی بالغ شدن تخمک‌ها را می‌گیرد و اغلب مشکلاتی برای باروری ایجاد می‌کند. این سندرم اثرات بدی بر هورمون‌ها نیز می‌گذارد و موجب افزایش وزن، رشد موهای زائد و البته پریودهای طولانی مدت می‌شود. شاید فکر کنید عدم تخمک گذاری باعث می‌شود از پریود خلاص شوید اما عکس آن درست است: روی ندادن تخمک گذاری به معنی سیکل‌های قاعدگی طولانی و غیرعادی است.

شاید دچار یک اختلال خونی هستید

البته نادر است اما این احتمال وجود دارد که پریودهای طولانی مدت علامت یک اختلال پنهان مانند یک بیماری هماتولوژیک (بیماری خونی) باشند. برخی از بیماری‌های خونی که منجر به طولانی‌تر شدن خونریزی‌ها می‌شوند شامل هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند هستند که ژنتیکی‌اند. بنابراین اگر دچار این بیماری‌ها باشید هم اکنون نسبت به آن آگاهید.

ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید

یک‌هشتم خانم‌ها در مرحله‌ای از زندگی خود دچار کم کاری تیروئید می‌شوند. تیروئید شما غده‌ی کوچک و پروانه شکلی است که هورمون‌های تنظیم کننده‌ی بسیاری از سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند از جمله سرعت کالری سوزی، سرعت ضربان قلب و البته سیکل قاعدگی. داشتن مقدار کمی از هورمون تیروئید می‌تواند سبب شود قاعدگی شما بیش از حد طول بکشد و خونریزی‌تان شدید باشد. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: ریزش مو، افزایش وزن و خستگی.

تأثیرات انواع روش‌های ضدبارداری و یائسگی

انواع روش‌های پیشگیری از بارداری بر تکرار و طول مدت پریود اثر می‌گذارند. قرص ضدبارداری معمولاً پریودها را منظم می‌کند (هر ماه روی می‌دهند و هر بار سه تا پنج روز طول می‌کشند). IUD هورمونی معمولاً باعث سبُک‌تر شدن پریودها یا توقف پریود می‌شود. بیشتر خانم‌ها طی اولین ماه‌های استفاده از IUD دچار لکه بینی می‌شوند.
IUD مسی ممکن است تأثیری روی الگوهای خونریزی نداشته باشند یا ممکن است موجب سنگین‌تر و طولانی‌تر شدن پریودها در بعضی از خانم‌ها شوند. روش‌های فقط پروژسترونی مانند تزریق و ایمپلنت نیز منجر به لکه بینی‌های نامنظم می‌شوند اما خیلی از خانم‌ها ممکن است پریودهای سبک‌تر و کوتاه‌مدت‌تر را تجربه کنند.
با نزدیک شدن به یائسگی پریودها می‌توانند طولانی‌تر و نامنظم‌تر شوند؛ اما مهم است که در مورد ویژگی‌های پریودتان با پزشک صحبت کنید، مخصوصاً خانم‌های بالای 45 سال که بیشتر در معرض هیپرپلازی اندومتریال هستند. ریسک سرطان اندومتریال با افزایش سن بیشتر می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.