تبیان، دستیار زندگی

پاسخ دکتر رجبی به یک شبهه

آیا واقعا امام حسن(علیه‌السلام) ازدواج و طلاق‌های مکرر داشتند؟

یکی از شبهاتی که در مورد امام حسن(علیه‌السلام) مطرح می‌شود، بحث ازدواج‌ها و طلاق‌های مکرر ایشان است. تبیان سعی کرده که پاسخ این شبهه را از دکتر رجبی گرفته و تقدیم شما کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر رجبی، رجبی دوانی، مصاحبه
آیا واقعا امام حسن(علیه‌السلام) ازدواج و طلاق‌های مکرر داشتند؟
یکی از جفاهای بزرگی که به ساحت قدسی امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) صورت گرفته، دادن نسبت مطلاق به امام هست یعنی کسی که زیاد طلاق می‌داده است. بنظر من این شیطنت و خباثت بنی‌امیه بوده که القا کردند امام حسن(علیه‌السلام) - نعوذبالله - انسان هوسبازی بوده و ازدواج‌های بسیاری داشته و همسران زیادی را طلاق داده است. پس چون امام حسن یک چنین وضعیتی داشت حکومت را رها کرد و صلح کرد و به معاویه سپرد که به این امور برسد!

اما یک پاسخ ساده به این تهمت و دسیسه:

در عرف آن موقع ازدواج‌های زیادی صورت می‌گرفته و البته فرزندان زیادی هم بوجود می‌آمد. وقتی ازدواج زیاد شود فرزند هم زیاد می‌شود.‌ افرادی بودند که 20 تا 30 تا و حتی 50 تا فرزند داشتند. چطور بر اساس ادعای برخی که امام حسن زیاد ازدواج می‌کردند، تعداد فرزندانشان محدود بود؟ 2 یا 3 فرزند پسر حضرت در کربلا بودند که یکی به شهادت می‌رسد و دو تا باقی می‌مانند، و دو یا سه دختر داشتند. تعداد فرزندان امام همین بود.

حتی به دروغ می‌گویند امام علی(علیه‌السلام) به مردم می‌گفتند که به حسن زن ندهید که دختران شما را بدبخت می‌کند و طلاق می‌دهد!

تعداد زنان و فرزندان ائمه و نام‌های آنها در کتب تاریخی مشخص است. پس تعداد همسران و فرزندان امام حسن(علیه‌السلام) هم مشخص است و می‌توان به عنوان نمونه به کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی مراجعه کرد و تعداد همسران و فرزندان امام را در آنجا دید که محدود است و این جسارت و جفایی به ساحت مقدس امام مجتبی(علیه‌السلام) است


اولا در احادیث داریم که خداوند از طلاق به خشم می‌آید. آیا معصوم کاری می‌کند که روش و سنت او خدا را به خشم بیاورد؟ اصلا این در شان معصوم است؟ حال آن که در شان یک انسان صالح معمولی هم نیست تا چه برسد به شان یک معصوم و آن سبط رسول خدا. سوم این که مگر یک معصوم کار خطایی را آنقدر تکرار می‌کند که پدر او و معصوم دیگری مردم را باز دارد؟ اگر این را بپذیریم یعنی امام حسن(علیه‌السلام) نه به فرمان خدا و پیغمبر و نه پدر خود – نعوذبالله - توجه نکرده است که امیرالمومنین(علیه‌السلام) مردم را بیم می‌دهد. مفهوم مخالفش این است که به حرف من هم گوش نداده، پس شما به حسن دختر ندهید.

این سخن اصلا قابل پذیرش نیست و از ساحت قدسی امام مجتبی(علیه‌السلام) کاملاً به دور است. یک دروغ بزرگی است که دشمنان برای تخریب چهره مقدس امام مجتبی(علیه‌السلام) ساخته و برخی دوستان نادان و ناآگاه هم نادانسته این را نقل کرده‌اند.

تعداد زنان و فرزندان ائمه و نام‌های آنها در کتب تاریخی مشخص است. پس تعداد همسران و فرزندان امام حسن(علیه‌السلام) هم مشخص است و می‌توان به عنوان نمونه به کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی مراجعه کرد و تعداد همسران و فرزندان امام را در آنجا دید که محدود است و این جسارت و جفایی به ساحت مقدس امام مجتبی(علیه‌السلام) است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.