تبیان، دستیار زندگی

 آسیب‌دیدگی کشاله ران

فتق ورزشی؛ دلایل، عوامل و درمان

شایع‌ترین علامت فتق ورزشی درد در کشاله ران و ناحیه شرمگاهی است که می‌تواند به ماهیچه‌های نزدیک کننده ران و قسمت پایینی شکم گسترش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فتق ورزشی
فتق ورزشی مشکلی است که ناحیه کشاله ران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به نام‌های دیگری مانند آسیب‌دیدگی کشاله ران، فتق هاکی، کشاله ران گیلمور و اختلال کشاله ران نیز شناخته می‌شود.
فتق ورزشی همان‌گونه که از نام آن مشخص است بیشتر ورزشکاران را به واسطه فعالیت جسمانی زیاد تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، این شرایط بین ورزشکارانی که در رشته‌های ورزشی نیازمند انجام حرکات تکراری یا تغییر جهت یا سرعت زیاد فعال هستند شایع‌تر است.

دلایل فتق ورزشی

فتق ورزشی به واسطه فعالیت بیش از حد ماهیچه در نتیجه انجام حرکات تکرارشونده و مداوم رخ می‌دهد. بر همین اساس، بیشتر ورزشکاران به این شرایط مبتلا می‌شوند.
با این وجود، برخی عوامل خطرآفرین را باید مدنظر قرار داده و برای پیشگیری از مواجهه با فتق ورزشی به آن‌ها توجه داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آمادگی جسمانی ضعیف: اگر به واسطه یک سبک زندگی کم‌تحرک از تناسب اندام و آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نیستند، زمانی که تصمیم به آغاز یک ورزش یا تمرینات ورزشی بگیرید ممکن است با فتق ورزشی مواجه شوید.
زمان گرم کردن ناکافی: گرم کردن ماهیچه‌ها به میزان کافی پیش از انجام تمرینات ورزشی یا ورزش یک روش مؤثر برای کاهش خطر ابتلا به فتق ورزشی است. گرم کردن سریع و ناکافی می‌تواند به فتق ورزشی منجر شود. از این رو، زمان کافی برای این کار اختصاص دهید. آسیب‌دیدگی در ناحیه شرمگاهی یا شرایط نامناسب جسمانی می‌تواند خطر ابتلا به فتق ورزشی را افزایش دهد.
مشخصات آناتومیکی: زمانی که موضوع انتخاب رشته ورزشی مطرح می‌شود، بررسی جنبه‌های مختلف، به ویژه مشخصات آناتومیکی اهمیت دارد. از این طریق، ورزشی را انتخاب نمی‌کنید که احتمال ابتلا به فتق ورزشی و مواجهه با بسیاری از علائم این شرایط در آن بالا است.

علائم فتق ورزشی

فتق ورزشی به واسطه درد شدید در ناحیه مفصل ران که می‌تواند حرکت را دشوار سازد، تشخیص داده می‌شود.
این شرایطی بسیار ناخوشایند است. شایع‌ترین علامت فتق ورزشی درد در کشاله ران و ناحیه شرمگاهی است که می‌تواند به ماهیچه‌های نزدیک کننده ران و قسمت پایینی شکم گسترش یابد.

چگونگی شکل‌گیری علائم فتق ورزشی به طور معمول این‌گونه است:
درد پیش یا پس از فعالیت جسمانی: این نخستین نشانه هشداردهنده است که نباید با ظهور با تأخیر درد در ماهیچه یا وضع اندامی ضعیف اشتباه گرفته شود. درد ممکن است خفیف بوده و معمولاً از بین می‌رود.
ناراحتی شدید هنگام انجام ورزش: پس از نخستین مرحله، درد طی انجام ورزش و تمرینات ورزشی خود را نشان می‌دهد. درد ممکن است چنان شدید باشد که فرد را از ادامه فعالیت باز دارد.
حرکات محدود شده: طی این مرحله، درد حتی زمانی که فرد فعالیتی انجام نمی‌دهد، وجود دارد. فرد در این مرحله متوجه محدودیت در حرکات خود می‌شود.
همان‌گونه که مشخص است، درد پیشرفت می‌کند و نسبت به ضعف ماهیچه هشدار داده می‌شود.

گرم کردن سریع و ناکافی می‌تواند به فتق ورزشی منجر شود. از این رو، زمان کافی برای این کار اختصاص دهید. آسیب‌دیدگی در ناحیه شرمگاهی یا شرایط نامناسب جسمانی می‌تواند خطر ابتلا به فتق ورزشی را افزایش دهد


درمان فتق ورزشی

گزینه‌های درمان مختلفی برای فتق ورزشی وجود دارند که با توجه به مرحله بیماری قابل انتخاب هستند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تمرینات ورزشی قدرتی و کششی: این تمرینات به تقویت ماهیچه‌هایی که در فتق ورزشی درگیر هستند، کمک می‌کنند. این تمرینات بخشی از یک برنامه توانبخشی خواهند بود که شامل فیزیوتراپی، استئوپاتی (استخوان درمانی)، و تحریک الکتریکی می‌شوند.
داروهای ضدالتهاب: اگر درد شدید باشد و موجب اختلال در فعالیت‌های ورزشی فرد شود، داروهای ضدالتهاب برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تمرینات گرم کردن خاص: افرادی که از فتق ورزشی رنج می‌برند باید تمرینات گرم کردن خاص برای پیشگیری از مزمن شدن این شرایط را انجام دهند.
عمل جراحی: اگر مورد فتق ورزشی جدی باشد، پزشک شما ممکن است انجام عمل جراحی برای کاهش فشار در منطقه و تسکین درد را تجویز کند.
همان‌گونه که مشخص است فتق ورزشی شرایطی شایع بین ورزشکاران است. از این رو، اگر ورزش می‌کنید و با درد در ناحیه کشاله ران مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام، درمان بهتر و راحت‌تر این شرایط را به همراه خواهد داشت و از درد شدید و ناتوان کننده جلوگیری می‌کند.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.