تبیان، دستیار زندگی

ماه روزه یا شکم بازی؟!

من و کاسه حلیم مان را با هم به کجا می برید؟

تهران در ماه رمضان بیدارتر از هر وقت دیگری است رستوران‌ها و کافه ها برای جلب مشتری بیشتر، منوهای رنگارنگ افطار تا سحر را پیش رویتان قرار می‌دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلیم

تهران در ماه رمضان چهارچشمی بیدار است؛ به هیچ وجه هم خیال خاموشی و خواب نداردا از افطار تا سحر تمام آنهایی که از گرمای هوا در خانه ها مانده بودند یا با چرت‌های گاه‌وبیگاه ساعت کاری را به پایان رسانده اند، حتی آنهایی که خیلی شیک و مجلسی روزه می‌گیرند و آخ هم نمی گویند یا اندک (!) افرادی که نمی توانند - و شاید هم نمی‌خواهند که بتوانند(!) روزه گرفتن در این زمان گرم از سال را تحمل کنند - هم در کنار یکدیگر در پایتخت جولان می‌دهند! هر کس به یک مقصد؛ سینما، تئاتر، کافه، رستوران، برج میلاد، بولینگ، ماشین بازی(!) و... بخشی از مقاصد چند ساعتی است که اهالی شهر می توانند در هوایی به مراتب خنک تر و البته در میان طعم‌ها و مزه های دلچسب انواع خوراکی و غذاها اوقاتشان را سپری کنند؛ از خیابان ولی عصر(عج) گرفته تا پیروزی و جگرکی‌های پایین شهر از دربند و درکه تا دریاچه چیتگر، بلوار اندرزگو و قیطریه، همه و همه مملو از شبگردان تهرانی است. تهران در ماه رمضان بیدارتر از هر وقت دیگری است رستوران‌ها و کافه ها برای جلب مشتری بیشتر، منوهای رنگارنگ افطار تا سحر را پیش رویتان قرار می‌دهند و سانس‌های سینماها مملو از افرادی است که در طول روز در خانه ماندن را به گرمای بیرون ترجیح می‌دهند؟ اطراف خیابان‌ها هم جگرکی‌های سیار میز و صندلی چیده‌اند و گوشه دیگر شهر بستنی فروشی‌ها و حتی فست فودها نبض شهر را در دست دارند؛ تهران، شهر شبگردها و شکموهاست، حتی در ماه رمضان!

کافه یا رستوران؛ مسئله شکم است!

با رسیدن ماه رمضان کافه‌ها و رستوران‌ها به تکاپو می‌افتند تا منوی متفاوتی را ارائه کرده و به کمک آن مشتری‌های بیشتری را جذب کنند. این منو در بعضی رستوران‌ها به صورت پکیج و در بعضی دیگر به صورت بوفه اقطار ارائه می‌شود. از زولبیا و بامیه تا آش و حلیم، خرما و چای، شیر، آبمیوه، نان و پنیر و.. در پکیج های افطاری گنجانده شده است و بسته به نوع و طبقه بندی قیمتی کافه و رستوران، این پکیج ها متعلقات خوشمزه با قیمت های متفاوتی هم خواهند داشت، بوفه افطار اما کاملاً متفاوت با پکیج افطار است؛ چون چندین نوع غذا و دسر در آن وجود دارد و بسیار متنوع تر از پکیج به حساب می آید.
تنوعی که بسیار هیجان‌انگیز است و البته تازه بودن غذاها  هم نقش مهمی در بالا بودن کیفیت بوفه دارد. بعضی از بوفه‌های افطار به همراه شام و بعضی هم به صورت جداگانه با شام سرو می‌شوند. نکته مثبتی که می تواند بوفه یک رستوران را از رستوران های دیگر متمایز کند به خصوص برای ماه رمضان، تنوع سوپ و دسرهای شیرین و در مجموع تنوع غذاهایی است که برای مصرف در زمان ماه رمضان بیشتر توصیه می‌شوند.

گاردن هاوس با فضایی سرسبز و خوش آب و هوا واقع در محله نیاوران و در باغ خسروشاهی، با پذیرایی گرم و طعم غذاهای خوب، مشتری‌ها را جذب می کنند


فلورانس

رستوران ایتالیایی فلورانس واقع در خیابان شریعتی با  دارا بودن فضایی مدرن و جذاب علاوه بر مناسب بودن برای جمع های خانوادگی و دوستانه، قسمتی مجزا برای برگزاری مهمانی ها و جلسات نیز دارد. با توجه به ایتالیایی بودن این رستوران، بوفه افطاری فلورانس بدون شام بوده و می توانید پس از صرف افطار از انواع استیک، پاستا، برگر، پیتزا و تجربه دلچسبی از منوی ایتالیایی این رستوران داشته باشید. همچنین در این رستوران حلیم، عدسی، نیمرو و نیز در کنار انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و کیک و شیرینی سرو می‌شود.
 
عالی قاپوافرادی که به رستوران‌ها و غذاهای سنتی علاقه مندند، عالی قاپو یک انتخاب ایده‌آل برایشان است. این رستوران که در حوالی خیابان گاندی قرار دارد از فضایی کاملاً سنتی نیز بهره می‌برد، نظیر تختهای سنتی که افراد باید به دور آن در کنار یکدیگر بنشینند، نقاشی‌های زیبای شاهنامه‌ای، اساطیری و حتی پوشش پرسنل که تداعی کننده رستوران های قدیمی خواهد بود. بوفه افطار عالی قاپو شامل انواع آش و سوپ، انواع سالاد و نوشیدنی، کشک بادمجان، نان و پنیر، میوه و... است. در عالی قاپو گروهی نوازنده و خواننده هم موسیقی زنده را اجرا می کنند که می تواند شب خاطره انگیزی را برایتان رقم بزند.

بارولا

 بارولا، تقریبا یکی از خاص ترین و متمایزترین بوفه های افطاری شهر را به خود اختصاص داده است. در کنار منوی جذاب، فضای این رستوران هم بسیار رویایی و دلنشین است و قطعا ساعات و لحظات دلچسبی را در بارولا سپری خواهید کرد. بوفه اقطار بارولا شامل انواع پیش غذاهای گرم مثل سوپ و آش، آبمیوه های طبیعی که در همان لحظه آماده می‌شود، انواع فینگرفود و دسرهای تک نفره شیرین و بسیاری غذاهای هیجان‌انگیز دیگر است. البته منوی جذاب بارولا، قیمت های جذاب و هیجان‌انگیزی هم دارد؟

همان‌قدر که ربنای استاد شجریان جزئی جداناشدنی از ماه رمضان و غروب‌های معنوی آن به شمار می رود، حلیم هم جزو جداناشدنی از سفره افطاری خیلی از اهالی شهر است


طهران پاریس

طهران پاریس در منطقه سعادت آباد از جمله رستوران هایی است که به جای پکیج افطار، بوفه افطار را برای مشتری‌ها در نظر گرفته است. هرچند تنوع زیادی در این بوفه وجود ندارد اما محدودیتی در سرو نخواهید داشت. طهران پاریس مناسب افرادی است که در کنار یک افطار سبک، علاقه مند به صرف شام  آن هم از منوی ایرانی و فرانسوی این رستوران هستند.  این رستوران از بدو تاسیس جزو رستوران های سطح بالاست و به خاطر منوی متفاوت و متمایزش معمولا مورد توجه قرارهای دو نفره و خانوادگی قرار می گیرد.

گاردن هاوس

گاردن هاوس با فضایی سرسبز و خوش آب و هوا واقع در محله نیاوران و در باغ خسروشاهی، با پذیرایی گرم و طعم غذاهای خوب، مشتری‌ها را جذب می کنند گاردن هاوس هر دو وجه تمایز رستوران‌ها را داراست؛ فضای خوب و غذای خوب! این رستوران بوفه‌ای شامل منوی سنتی مثل - سوپ، حلیم، آش، کشک بادمجان و انواع سالاد و میوه را برای ماه رمضان تدارک دیده است. همچنین در کنار این ہوفه، منوی گرم شام شامل غذاهای ایرانی، لازانیا، دلمه و انواع کباب باربیکیو هم در این رستوران سرو می‌شود.
 
افطاری

مطبح

 یکی از رستوران های شیک و سطح بالای مجموعه هتل - استقلال، رستوران مطبح بوده که از نظر منو، سرو و قیمت با بیشتر رستوران‌های شهر متفاوت است مطبح دارای محیط سرپوشیده و هم باز بوده که بسته به انتخاب تان می توانید از آن ها استفاده کنید. بوفه افطار مطبح  که شام را هم در خود دارد شامل انواع آش و حلیم، سالاد، سوپ، دسر، انواع نوشیدنی سرد و گرم، زرشک پلو، باقالی پلو و خورش است. مطبح با توجه به موقعیت مكانی و ویژگی‌های لوکس‌اش، در کنار فضای آرام و نسبتاً خصوصی یک انتخاب ایده‌آل برایتان است.

شهرزاد

 پس از تأسیس دریاچه چیتگر و با توجه به تراکم بالای رستوران‌ها پایتخت  در شمال و شمال غرب شهر نیاز به یک رستوران با کیفیت در منطقه  بیش از دیگر مناطق تهران احساس می شد. رستوران شهرزاد در منطقه ۲۲ اکنون با منوی مناسب در کنار قیمت قابل قبولش، محل مناسبی برای علاقه مندان و شبگردان منطقه به وجود آورده و شما می توانید پس از تفریح و استفاده از امکانات رفاهی حاشیه دریاچه، از افطار ، و شام این رستوران نیز لذت ببرید.

فودکورت پریس سنتر

یکی از فودکورت هایی که با بوفه افطار و همچنین انواع غذای ایرانی، ایتالیایی، سوخاری و آسیایی از مشتری‌ها پذیرایی می‌کند، فودکورت پریس سنتر است که در قلب یک مرکز خرید بسیار شیک و دیدنی در خیابان پاسداران و به دور از شلوغی و سروصدای مزاحم واقع شده و می توانید انواع غذاها و نوشیدنی ها را در کنار منوی افطار روی میزتان داشته باشید.

کافه موگه یکی از بهترین کافه های تهران در ماه رمضان که تا سحر هم سرویس دهی دارد. آشپزها، کادر مجرب و حرفه‌ای کافه در کنار فضای آرام آن مناسب برای دورهمی‌های بزرگ نیز بوده و می تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد.

دارچین

 دارچین یک رستوران قدیمی و سابقه دار در خیابان مطهری بوده و هنوز هم طرفداران خاص و وفادارش را به خود جذب می‌کند. این رستوران ایرانی فرنگی با فضایی کاملاً راحت و آرام، می تواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد و شب دلچسبی را برای مهمانانش به ارمغان آورد. بوفه افطار رستوران دارچین شامل آش، شله زرد، عدسی، سوپ، نان و پنیر، گوجه و خیار، خرما، گردو، زولبیا، آبمیوه طبیعی، هندوانه، طالبی، نان پنیر و سبزی، کره، مربا، عسل، انواع نان، چای و... بوده و به صورت جدا از شام سرو می‌شود که در صورت تمایل می توانید در کنار افطار، از منوی ایرانی فرنگی رستوران شام مورد علاقه تان  را هم سفارش دهید.

شاهکار

رستوران شاهکار واقع در خیابان پیروزی با فضای بسیار جذاب و وسوسه کننده اش مناسب افرادی است که به غذاهای لذیذ سنتی ایرانی و عربی علاقه مندند. در کنار منوی جذاب رستوران شاهکار، به شخصه کباب زحلاوی را پیشنهاد می کنم که تقریباً شبیه به کباب کوبیده خودمان است، با کمی تغییر و البته با چاشنی ادویه هایی که این کتاب را در زمره لذیذترین تجربه کبابی (!) شما قرار خواهد داد.

البرز

چلوکبابی البرز از شناخته شده ترین و بهترین چلوکبابی های تهران بوده که همچنان با کیفیت ترین کباب ها را عرضه می‌کند. تقریبا تمام کباب خورهای حرفه‌ای مقیم پایتخت و حومه، همچنین دیگر کشورها ناخنگی به کباب های این رستوران زده و مقدار معتنابهی لذت برده اند. با توجه به گوشت مصرفی در این رستوران، منو هم نسبتاً قیمت بالایی دارد که البته این سطح از قیمت برای یک شام سالم و لذیذ خیلی دردناک نیست! همچنین باید در نظر داشت که هر پرس این رستوران مناسب برای دو نفر است و اساسا خوردن کباب در البرز، آن هم یک نفره، تنها از پس یک کباب خور درجه یک برمیاید. بوفه ای که البرز برای اقطار در نظر گرفته شامل حلیم، شله زرد، انواع نان، زولبیا و بامیه، کره عسل، شیر، شیرکاکائو، پنیر، انواع مربا و سبزی خوردن می‌شود، هرچند آن قدر کامل نیست که شما را از خوردن کبابهای این رستوران باز دارد؟

کافه موگه

یکی از بهترین کافه های تهران در ماه رمضان که تا سحر هم سرویس دهی دارد. آشپزها، کادر مجرب و حرفه ای کافه در کنار فضای آرام آن مناسب برای دورهمی‌های بزرگ نیز بوده و می تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد.

خانه پنیر پرچك ولیعصر

اگر برای افطار به دنبال یک منوی متفاوت و سبک هستید، خانه پنیر پرچک، انتخاب مناسبی خواهد بود که افطاری نان و سبزی با پنیر را در انواع مختلف و هیجان انگیز برایتان سرو خواهد کرد.

کافه رستوران لئون

یکی از پاتوق‌های متداول قشر جوان در این ماه، کافه لئون بوده که در پاسداران، نیاوران و فرشته هم شعبه دارد. این کافه هم مانند بیشتر کافه هایی که در ماه رمضان سرویس دهی دارند، از افطار تا سحر آماده پذیرایی از علاقه‌مندانش است.

کافه دومیم

دومیم تقریبا در تقاطع انقلاب و فلسطین واقع شده و از جمله کافه هایی است که در کنار قیمت مناسب، منوی کاملاً سیر کننده ای را داراست. تقریبا تمام خواسته‌هایتان از یک سفره سنتی افطاری در این کافه برآورده خواهد شد که تا سحر هم سرویس دهی دارد.

سام كافه

سام کافه شعبه‌های متعددی در تهران دارد که در فضایی آرام و زیبا، وعده های غذایی مناسبی هم برای افطار تدارک دیده است. نظیر فینگرفود، ساندویچ های خوشمزه کوچک، انواع وافل، قهوه و . از دیگر کافه های جذاب برای افطاری هم باید به کافه گراف، کافه مسعودیه، کافه سبوس، لومانا و... اشاره کرد.

کله پاچه و آش با یك وجب روغن!

یکی از جذابیت‌های این ماه، کله پاچه و آش خوردن آن هم برای سحری است، کله پاچه ای ها و آش فروشی های شهر در این ماه به نوعی نانشان در روغن غوطه ور بوده و حسابی سرشان شلوغ است. در خیابان ولیعصر (عج) بالاتر از باغ فردوس، خیابان ستارخان، میدان فردوسی، خیابان یوسف آباد، خیابان شریعتی بعد از دوراهی قلهک، خیابان ۱۷ شهریور زیر پل آهنگ، خیابان کریم‌خان نرسیده به پل، خیابان پامنار، میدان بروجردی در دولت آباد شهرری و... می توانید کله پاچه و آش‌های لذیذی را تجربه کرده و از دم شکم مبارک بگذرانید.

همچنین نباید از یاد برد که یکی از قدیمی ترین پاتوق‌های شبگردان ماه رمضان، آش نیکوصفت در خیابان انقلاب و تقاطع جمال زاده قرار دارد که در کنار آش سیدمهدی - خیابان ولیعصر (عج) - از جمله مکان هایی در تهران است که جای سوزن انداختن هم ندارند!
افطاری

ربنای شجریان با طعم حلیم!

 همان‌قدر که ربنای استاد شجریان جزئی جداناشدنی از ماه رمضان و غروب‌های معنوی آن به شمار می رود، حلیم هم جزو جداناشدنی از سفره افطاری خیلی از اهالی شهر است و اساسا بعضی ها روزه می‌گیرند که افطارشان حلیم باشد، حلیم صبا در اقدسیه یکی از شلوغ ترین حلیم فروشی‌های پایتخت بوده که گاهی باید مدت زیادی را در صف انتظار باقی بمانید تا به مقصود برسید همچنین حلیم مجید هم یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین حلیم های تهران را طبخ می‌کند که عاشقان سینه چاک خود را دارد. حلیم‌های پرملات و غلیظ مجید که با ادویه جات و چاشنی های مرغوب و گوشت بره طبخ شده همیشه صف های طولانی را در اختیاریه جنوبی به وجود می آورد. حلیم و آش شله قلمکار معنوی قطعا باید به عنوان یکی از جاذبه های توریستی تهران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت برسد! حلیم معنوی که بیش از ۴۰ سال است در تهران مشغول فعالیت است شعبه های متعددی به خصوص در خیابان پیروزی دارد که البته همگی منکر داشتن شعبه ای دیگر هستند اما این اختلاف درونی آنها چیزی از ارزش‌های معنوی حلیم معنوی کم نمی‌کند. قطعا یکی از کارهایی که باید قبل از مرگ انجام داد، خوردن حلیم معنوی است!

پرسه زنی در شهر شب

در کنار شکم گردی‌های شبانه تهران در ماه رمضان، پایتخت جذابیت‌های دیگری هم برای شبگردان خود دارد. از جمله سینماهای بسیار که با سئانس های ویژه و تخفیف در قیمت بلیتهایشان علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می کنند. در کنار سینماها، مجموعه‌های ورزشی و تفریحی نظیر بولینگ، استخرهای متعدد، فوتبال و فوتسال و مسابقات جام رمضان در مناطق مختلف و .... هم مورد استقبال بسیاری از اهالی شهر قرار می‌گیرند، خیابان گردی و محله گردی به صورت پیاده هم از جمله تفریحات نو ظهور تهران قلمداد می‌شود؛ محله عودلاجان، همچنین خیابان ولی عصر (عج)، کشاورز و نیز پارکهای متعدد مانند پارک نهج البلاغه، آب و آتش، طالقانی، دریاچه چیتگر و ... هم طرفداران خاص خود را دارد.

همچنین باید یادی کنیم از برج میلاد که همیشه در صحنه قرار دارد و هنوز هم با گذشت سالیان، افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. البته اگر حوصه رفتن به برج میلاد و آن آسانسور کذایی اش را ندارید، پیشنهاد می کنم به یکی از بستنی فروشی های شهر سر زده و دلی از عزا درآورید! پیشنهاد من به شما بستنی سن مارکو، بستنی چیمنی، بستنی کارول و مگنوم است.
در آخر باید تذکر دهم که خواننده گرامی؛ ماه رمضان ماه روز و صبر و بردباری است نه شکم بازی!

منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .