تبیان، دستیار زندگی

گذری به بازار داغ اجاره، ویلا و آپارتمان یک روزه در تهران

آپارتمان لاکچری می‌خواهی یا سوئیت جنوب شهر؟

این روزها سایت‌ها و بنگاه‌هایی در همه شهرها به وجود آمده‌اند که خانه‌ها را با همه امکانات و عکسشان معرفی می‌کنند. اگر نیاز به این خانه‌ها داشته باشید کافی است عبارت خانه اجاره‌ای را در اینترنت جست‌وجو کنید هزاران مورد مبله و غیرمبله برایتان معرفی می‌شود که با تمام ویژگی‌ها و شرایطشان مشخص شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آپارتمان
برای همه‌مان پیش آمده که برای مسافرت به شهر خاصی ترجیح بدهیم خانه‌ای دربست کرایه کنیم، حالا امکانات و قیمتی که مدنظرمان است یک طرف، بعضی قوانین هم از طرف دیگر دست به دست هم می دهند تا خانه‌ای را که مد نظرمان است نتوانیم اجاره کنیم. حتی زمانی که با ماشین شخصی مان به شهری می رسیم و قصد داریم آپارتمان با ویلایی را اجاره کنیم اما وقت گشتن در هتل‌ها یا بازدید از ویلاها را تک به تک نداریم می توانیم عکس خانه‌های اجاره‌ای موقت را ببینیم و انتخاب کنیم. قدیم تر وقتی همسایه ای جشن عروسی یا عزایی داشت و متراژ خانه اش کوچک بود، می توانست از همسایه یا دوست و فامیلش کمک بگیرد و مراسم آش را در منزل او برگزار کند یا حتی وقتی افراد به شهرهای دورتری که آشنا با فامیلی آن جا داشتند سفر می‌کردند می‌توانستند مدتی را در منزل‌شان سپری کنند اما این روزها با آپارتمانی شدن خانه‌ها و بالطبع پایین آمدن متراژ حتی حال دل‌مان هم مثل آن زمان‌ها خوب نیست و برای خیلی‌ها دل و دماغ مهمان‌داری طولانی نمانده و برای همین دیگر نمی‌توان روی ماندن در خانه کسی حسابی باز کرد! این مسائل را شاید ساکنان شهرهای بزرگتر مانند تهران بهتر درک کنند. این روزها سایت ها و بنگاه هایی در همه شهرها به وجود آمده اند که خانه‌ها را با همه امکانات و عکسشان معرفی می کنند. در شهری مانند تهران که همیشه مسافران زیادی برای کار با مسائل مختلف مراجعه می کنند، این بنگاه‌ها کاربرد بیشتری دارند. از طرفی افراد مرفهی هم وجود دارند که آپارتمان های چندصد متری‌شان یا فروش نرفته یا می‌خواهند با قیمت بالاتر بفروشند که خالی مانده‌اند و خاک می‌خورند یا حتی مهاجرت کرده اند و به دلایل دیگر خالی اند؛ شمال و جنوب تهران هم ندارد. شاید دیگر این خانه‌ها کمتر خالی بمانند و موج اجاره خانه‌ها از شهرهای توریستی به تهران هم سرایت کرده و صاحبخانه‌ها حاضرند از خانه‌های خالی‌شان پول دربیاورند، چه این اجاره‌ها چند روزه باشند چه چند ساعته.

با تعیین قیمت نه سیخ بسوزه و نه کباب

اگر نیاز به این خانه‌ها داشته باشید کافی است عبارت خانه اجاره‌ای را در اینترنت جست‌وجو کنید هزاران مورد مبله و غیرمبله برایتان معرفی می‌شود که با تمام ویژگی‌ها و شرایطشان مشخص شده اند. فقط کافی است مطابق بودجه و شرایطی که مدنظرتان است عکس خانه‌ها را ببینید و آنها را انتخاب کنید. قیمت ها معمولا از روزی ۲۰۰ هزار تومان آغاز می شوند تا بالای یک میلیون تومان. سوئیت آپارتمان یا حتی اتاق خالی فقط با شماره تلفنی که گذاشته شده تماس بگیرید و با همراه داشتن کارت ملی باقی قضیه تمام می شود، مصطفی قلی خسروی، دبیر اتحادیه مشاورین املاک می گوید: «چه در دین و چه در قانون صاحبخانه مختار است که خانه اش را به هر فردی اجاره دهد و چه یک روز باشد یا ۱۰ سال منع قانونی ندارد. این موضوع جدیدی نیست و در همه جای دنیا رواج دارد به خصوص در شهرهای توریستی و بزرگ دنیا و تهران هم از این موضوع مستثنا نیست.

برای این صاحبخانه‌ها هم فرقی نمی کند شما چه کسی هستید یا برای چه کاری خانه می خواهید فقط قبل از تحویل خانه باید پول را به طور کامل پرداخت کنید. حتی اگر شما صاحب ویلا یا آپارتمان و سوئیت یا حتی یک چادر در زمینی در یکی از مناطق گردشگری هم باشید،  بنگاه‌هایی وجود دارند که املاکتان را به بهترین قیمت اجاره می دهند و کمیسیون شان را برمی دارند. در واقع با افزایش تقاضای مردم برای اجاره این مکان ها این قبیل بنگاه‌ها به عنوان واسطه ای بین شما و صاحبان این مسکن‌ها به وجود آمده اند با این روال سود خوبی نصیب هر دو طرف می‌شود. صاحبان یکی از این وب سایت‌های اینترنتی که بیشتر فعالیت شان در کار اجاره ویلا اطراف تهران با خارج از تهران است می گوید بیشترین متقاضیان این ویلاها افرادی اند که می‌خواهند مهمانی خصوصی برگزار کنند مثل جشن تولد یا دورهمی خانوادگی با حنی مزون دارانی که برای عکاسی ویلا را اجاره می کنند. صاحبان ویلاها هم ترجیح می دهند مواقعی که خودشان از وبلا استفاده نمی کنند از ویلا کسب درآمد داشته باشند و اجاره آنها را به ما می‌سپارند.

آپارتمان

خارجی‌ها با دلارهایشان گزینه‌های وسوسه انگیزی‌اند

 در آخرین سفرم به نوشهر برای استراحت ویلایی رو به دریا را اجاره کردیم. ویلایی زیبا با امکانات کامل که برای هر مسافری وسوسه انگیز است که حداقل یک روز را با این حال و هوا بگذراند. حیاطی که سه ویلای اختصاصی شبیه هم در آنجا قرار داشتند و با یک در اصلی و از حیاط به هم متصل می شدند. فرد اجاره دهنده تاکید داشت که حتی اگر چند ساعت اینجا باشید باید کرایه را کامل پرداخت کنید. بعد از گذراندن یک روز در این ویلا از روز دوم سه خانواده ایرانی هم ویلا را اجاره کردند که همگی‌شان از سوئد برای گذراندن تعطیلات به این شهر آمده بودند، صاحبخانه مبلغی حدود دو برابر اجاره ما از آنها تقاضا کرد و با موافقت آنها از حیاط خارج شد. یکی از افراد این جمع قیمت اجاره ما را پرسید و زمانی ناراحت شد که فهمید ما همین ویلا را با نصف مبلغ آنها اجاره کرده‌ایم اما گفت: (اشکال ندارد عوضش اینجا راحتیم) و ادامه داد از چندین ویلا با خستگی زیاد بازدید کردیم اما بیشترشان به دلیل قیمت خیلی بالا یا کوچک بودن شان تایید نشدند. حتی دو مورد از صاحبان ویلا به دلایلی گفتند که نمی‌توانند ویلا را در اختیارمان قرار دهند.

برای برگزاری پارتی اجازه نمی‌دهیم

 شاید آگهی‌های خانه‌های اجاره‌ای به صورت چند ساعته یا چند روزه را دیده باشید، خانه‌های آپارتمانی و حیاط دار یا حتی ویلاهای درست در همه نقاط تهران که برای اجاره یک روزه با چند روزه آکهی شده اند. خانه‌ای با ویوی کوه های شمال شهر تا ویوی جنوب و مرکز شهر حتی ویلای استخردار با بدون استخر و امکانات دیگر، با یکی از این بنگاه‌های معاملاتی که خانه‌های مورد نظرش را در اینترنت هم به نمایش گذاشته است، از شرایط و قیمت خانه‌ها می پرسم، در ابتدای صحبتش تاکید دارد که دنبال دردسر نیستند و برای مهمانی و مجالس خانه‌ها را اجازه نمی دهند و تعداد افراد اجاره کننده هم نباید بیش از چهار نفر باشد، می گوید عکس خانه‌ها را به طور کامل در سایت شان می توانم ببینم. قیمت خانه‌ها در نقاط مختلف تهران هم کمی متفاوت اند مثلا یک آپارتمان مبله ۸۰متری دو خوابه با تمام امکانات خانه در منطقه آذری از روزی ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود تا آپارتمان ۸۰متری مشابه قبلی در منطقه فرمانیه که از روزی ۳۵۰ تا ۴۳۰ هزار تومان آغاز می شود، حتی برای یک هفته اجاره کامل تخفیف ویژه ای دارند.

برای این صاحبخانه‌ها هم فرقی نمی کند شما چه کسی هستید یا برای چه کاری خانه می خواهید فقط قبل از تحویل خانه باید پول را به طور کامل پرداخت کنید.


خانه‌های مستقل از مسافرخانه‌ها راحت‌ترند

این بار به سراغ افرادی می رویم که از این خانه‌ها اجاره کرده اند. مردی که با همسرش از ایرانشهر برای درمان به تهران آمده است می گوید. اولین بار که برای درمان همسرم به بیمارستان شریعتی تهران آمدم از این خانه‌ها بی خبر بوده و طی مدت بستری شدن همسرم شبها را در مسافرخانه‌های جنوب شهر می ماندم و هر روز ناچار بودم مسافتی را تا بیمارستان طی کنم و آنجا نمی توانستم لباس هایم را بشورم یا آشپزی کنم، بعد از آزمایش های متعددی که از همسرم گرفتند متوجه شدیم باید زمان بیشتری در تهران بمانیم، اتفاقاً زمانی که با همسر یکی از بیماران در این مورد صحبت می کردم چند نمونه از این خانه‌ها در تهران را برایم معرفی کرد و به من گفت که می توانم در منطقه جنوب شهر و تقریبا با قیمتی نه چندان زیاد خانه دربستی را اجاره کنم. قیمتها هم متفاوت بودند از روزی ۱۵۰ هزار تومان تا روزی بالای یک میلیون با آپشن های متفاوت. با نیشخندی می گوید که من هم دنبال برنامه خاصی نبودم و به گرفتن خانه‌ای ۵۰ متری در منطقه نظام آباد در برابر شبی ۱۵۰هزار تومان رضایت دادم. البته من پس از یک هفته از سکونت در این آپارتمان راضی بودم و با ادامه درمان همسرم آپارتمان را برای شش ماه به طور کامل اجاره کردم.

برای مسائل امنیتی خانواده ام ویلا اجاره میکنم


 از مشتریان دیگر این خانه‌ها پسری بیست و هفت ساله یکی از معدن داران معروف ایران است. او که به قول دوستانش از پارتی کن های معروف تهران است مدتی است یکی از پنت‌هاوس‌های برجی در منطقه فرشته را اجاره کرده و به صورت مستقل زندگی می کند. از مهمانی هایش که بیشتر در کردان برگزار کرده تعریف می کند و می گوید معمولا بعضی خانه‌های لاکچری استخردار در منطقه یک یا ویلاهای اطراف تهران را که متراژ بزرگی هم دارند، برای برگزاری مهمانی هایش انتخاب می کند. او بعضی مسائل امنیت خانوادگی و شغلی را عنوان می کند که ناچار است بیشتر مهمانی هایش را در مکانی غیر از محل  سکونتش انتخاب کند. مثلا در کردان، دماوند یا داخل تهران، می گوید برای راحتی سکونت شرکای تجاریشان هم که به ایران می آیند و مهمان او هستند، از این خانه‌ها استفاده می کند، قیمت خانه‌ای ۲۰۰ متری در منطقه زعفرانیه که آخرین بار برای مهمانانش استفاده کرده، روزی دو میلیون تومان بوده و ویلایی که در دماوند برای آخرین مهمانی اش اجاره کرده بود روزی یک میلیون تومان بوده است. می گوید معمولا افرادی که این خانه‌ها را اجاره می دهند برایشان فرقی نمی کند اجاره کرده باشی یا یک روز؛ آنها پول یک روز کامل را دریافت می کنند

سر کیسه را شل کن و هرجا خواستی مهمانی بگیر


 این بار به سراغ زنی می روم که برای برگزاری سالگرد ازدواجشان سالن اجتماعات برجی در شمال تهران را اجاره کرده است ظاهراً از مکان برگزاری مراسم شان بسیار راضی بوده است زمانی که با هیجان از دکور آماده و نورپردازی این سالن مخصوص مهمانی صحبت می کرد گفت از چهار میلیون و 500 هزار تومانی که برای این سالن پرداخت کردم، بسیار راضی ام. بسیاری از دوستانم حتی با دو برابر این پول نتوانستند مهمانی شان را مثل من برگزار کنند. می گوید از روز عروسی مان قصد داشتم تا اولین سالگرد ازدواجمان را به طور خاصی مهمانی بگیرم اما چون مهمانی مختلط بود نمی توانستم در هر مکانی آن را برگزار کنم تا این که از طریق یکی از دوستانم با این جا آشنا شدم و مدیر این برج به من اطمینان داد که در طول مراسم برای من مشکلی پیش نخواهد آمد چون این مراسم ها با اطلاع اهالی ساختمان برگزار می‌شود و پول آن در صندوق ساختمان قرار می گیرد.

امکانات بیشتر خانه‌های دربست برای شهرستانی ها


 زنبورداری پنجاه و پنج ساله از یکی از روستاهای تبریز برای فروش محصولاتش به تهران آمده است، می گوید هرسال برای فروش محصولات به تهران می آیم جون در این جا آشنایی دارم که عسل ها را به صورت عمده خریداری می کند و سود خوبی عایدم می شود. در این سالها هربار که به تهران می آمدم به اصرار خواهرم در منزل او می ماندم اما امسال زمانی که از وجود خانه‌های اجارهای یک روزه در تهران آگاه شدم، حدود دو روز یک آپارتمان و متری را در محدوده خیابان آزادی به قیمت روزی ۲۲۰ هزار تومان اجاره کردم. این آپارتمان به صورت مبله و با تختخواب و همه امکانات آشپزخانه در اختیارم قرار گرفت. برای افرادی مثل من که از شهرستان آمدهاند و زمان زیادی برای پیدا کردن محل اقامت ندارند این خانه‌ها راحت ترند. مثلا قبل از آمدنم خواهرم از طریق اینترنت عکس های خانه را دیده بود و با تایید من خانه را برایم اجاره کرده بود و فقط نشانی اش را برایم فرستاد و من به راحتی دو روز را در این آپارتمان سپری کردم.

منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .