تبیان، دستیار زندگی

تبعات یک هوس زودگذر

علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم زای «گل» گرایش پیدا می کنند باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیاد آوری آن دارند و همین باور موجب شده بسیاری از نوجوانان این ماده را مصرف کنند و آسیب جدی ببینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماری جوانا

«گل» همان ماری جوانای تغییر یافته است که از قسمتهای مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید. ماری جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می شود، نوع طبی آن با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و موادشیمیایی دارای اثر اعتیاد آور برای مصرف کننده است. آزمایش های به عمل آمده نشان می دهد که ماده موثر توهم زای «گل» ۱۰۰ برابر قوی تر از حشیش است. هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است و می تواند آن قدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می شود. بنابراین با مصرف نکردن «گل»، فرد دچار اضطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و... می شود، وقتی یک نفر تحت تاثیر این ماده به شکل دیوانه وار رانندگی یا پرخاشگری می کند، ممکن است دست به هر کاری بزند، کارهایی که باعث مرگ خودش با نزدیکانش شود .
بعضی از شایع ترین عوارض ماده مخدر گل عبارت است از: حرص و ولع مصرف، کاهش اشتها، مشکلات خواب، از دست دادن وزن، پرخاشگری و عصبانیت، تحریک پذیری، بی فراری، کابوس های شبانه، توهم ذهنی، تغییر در درک رنگ و صدا، سرخی چشم ها، گیجی و بی توجهی به اطراف، تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب، احساس تشنگی، خشک شدن و کف کردن بزاق دهان، آسیب حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدت.

البته آنچه در بالا قید شده است شامل عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده مخدر است. مصرف بلندمدت این ماده مخدر عوارض دیگری نیز به همراه دارد که می توان به از دست رفتن حافظه، اختلالات یادگیری، نوسانات اخلاقی و کاهش میل جنسی اشاره کرد.

دلایل گرایش جوانان به استفاده از کلیه چیست؟

علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم زای «گل» گرایش پیدا می کنند باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیاد آوری آن دارند و همین باور موجب شده بسیاری از نوجوانان این ماده را مصرف کنند و آسیب جدی ببینند.

گستردگی «گل» در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک و ترغیب جوانان به استفاده از این ماده برای به دست آوردن نشاط بیشتر از دلایل دیگر مصرف این ماده مخدر است. به طور مثال دیدن تصاویر و فیلم های مربوط به خارج از ایران که تبلیغ مصرف گل روی لیوان، کلاه و لباس را نشان می دهد موجب کنجکاوی نوجوانان و جوانان شده و می تواند زمینه ساز مصرف در آنها شود. متاسفانه این تبلیغات فقط به جنبه های نشاط زود گذر «گل» اشاره کرده و از پرداختن به عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر آن غفلت می کنند.
گروه دوستان مصرف کننده، نیز می تواند زمینه ساز استفاده از این ماده برای نوجوانان سالم باشد، وقتی نوجوان با جوانی از این ماده استفاده کرده و به حالت سرخوشی کاذب ولذت زودگذر می رسد به دیگر دوستانش هم پیشنهاد می کند که از آن استفاده کنند.
- ترغیب دوستان و همنوایی با آنها به عنوان مهم ترین عامل موثر بر گرایش جوانان و نوجوانان به ماده مخدر گل است.
- سبک و شیوه زندگی جوانانه و مرفه.
-  کارکرد تسهیل کننده نهادهای اجتماعی در رواج اعتیاد.
- نیاز جامعه به سر خوشی.
- اختلال در فرایند جامعه پذیری.
- ضعف کنترل و نظارت های غیررسمی.
- نداشتن ابزار مناسب جهت گذراندن اوقات فراغت.
- نگاه و جهان بینی مصرف کننده به مواد مخدر و زندگی.
- استعداد اعتیادپروری برخی.
- ضعف کنترل و نظارت های رسمی.
- پیش پنداشته های اشتباه درباره مصرف موادمخدر.
- ضعف در قدرت ابراز وجود و تصمیم گیری فردی.
- اعتیاد دیگر اعضای خانواده.
- کنجکاوی.
- بی اطلاعی عمومی از عوارض سوء مصرف موادمخدر.
- رهایی از فشارهای اجتماعی.

علائم مصرف گل نزنوجوانان و جوانان

خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم علامت مشخه مصرف «گل» در بین نوجوانان و جوانان است. همین علت بیشتر مصرف کنندگان با خود قطره نفازلین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند. پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت عملکرد ش غلی و تحصیلی از این علائم است.
مواد مخدر

والدین چگونه مانع شوند؟والدین بهتر است ابتدا اطلاعات شان را درخصوص شناخت مواد اعتیاد آور از جمله «گل»، بیشتر کرده و علائم مصرف ماده مخدر «گل» را از نظر فیزیکی، روانی و رفتاری بشناسند. آنها باید بر رفتار فرزندانشان و رفت و آمد آنها نظارت داشته باشند. تغییرات خلقی و رفتاری نوجوانان را جدی بگیرند و در خانه با فرزندانشان در خصوص عوارض موادمخدر و به خصوص ماده گل صحبت کنند و به آنها آگاهی لازم را ارائه بدهند. والدین باید در خصوص تبلیغات فریبنده ای که در فضای مجازی و اینترنت در مورد عدم اعتیاد آوری گل انجام می شود، فرزندان شان را آگاه کنند. درمان افراد معتاد به این ماده فقط زمانی صورت می گیرد که زیرنظر روان پزشک متبحر باشند، چون این ماده مستقیما روی مغز تاثیر می گذارد، برای ترک چنین موادی بهتر است فرد در کنار رفتن به کمپ، حتما از خدمات پزشکی و روان پزشکی هم کمک بگیرد.

سرانجامی چو «درشهر» م آروزست!

مسعود تاجیک
قدیم ترها که قبح سیگار کشیدن از هر چیزی بیشتر بود و آینده آدم سیگاری را سوزن توی رگ، کثیف و سیاه و با صورت شطرنجی، غلتیده در جوی آب تصور می کردند (که در «در شهر» به تصویر کشیده میشد!) مادربزرگ خدابیامرز بنده نیز همچون دیگر مادربزرگها برای توصیف یکی از افراد س یگاری و معتاد خانواده، از لفظ تریاکی استفاده می کرد، خیلی شیک و مجلسی، انگار که کار خوبی هم هست و احسنت و این صحبتها؟ بعد با کلی مکث و تعلیق که نشان دهنده عمق فاجعه باشد، می گفت سیگار هم می کشد! (گریه و سینه چاک دادن حضار!)

والدین بهتر است ابتدا اطلاعات شان را درخصوص شناخت مواد اعتیاد آور از جمله «گل»، بیشتر کرده و علائم مصرف ماده مخدر «گل» را از نظر فیزیکی، روانی و رفتاری بشناسند


 اما در حال حاضر که سیگارها رنگی، سیاه و سفید، کوتاه و بلند، چاق و لاغر و تولید می شوند، دیگر از آن قبح كذایی خبری نیست و تغییر نسل ها، باعث تغییر نگرش هم شده و از آنجا که در سالهای اخیر موج زندگی سالم و امواج سالم خواری و سونامی گیاهخواری به راه افتاده و طبق معمول قشرهای جوان و نوجوان و تا حدودی کودک هم همواره پیشرو در همه عرصه ها قلمداد می شوند، صلاح را بر این دیده اند که در استعمال دخانیات هم باید به سمت مصرف مواد ارگانیک و بدون افزودنی و وایتکس (!) روی آورد. به همین جهت، به علوفه برای کشیدن روی آورده اند که برای جلوگیری از شکسته شدن قبح بیشتر و شنیدن متلک اهل فن، در عین بی گناهی و بی اطلاعی، از ذکر انواع آن شدیدا خودداری می کنم!

 قدیم ترها که خیلی با بوی این سوگلی آشنایی نداشتیم، هنگام رد شدن از کنار گلستان، بوستان، دشت و دمن وقتی با بوی DDT مواجه می شدیم گمان می کرد شهرداری منطقه لطف فرموده و درختان را سمپاشی کرده است. بنابراین در اسرع وقت با تماس با داخلی مورد نظر، مراتب تشکر و سپاس خود و اهالی را به گوش و نظر شهردار منطقه می رساندیم! البته همیشه در حکمت سمپاشی در زمستان و پاییز وامانده بودیم که آخر چرا؟! اما حالا که شیرفهم شده ایم میدانیم که اگر از مکانی رد شده و دیدیم چند جوانی با رولی به درختی تکیه کرده - و بوی DDT ما را مستفیض می کند و به جای گریه، قاه قاه خنده سر می دهند، قطعا عاشق نشده که هیچ، به دخانیات ارگانیک هم روی آورده اند!

از همین تریبون صحبتی دارم با منوچهر، پسر همسایه که امثال بالاخره دانشگاه قبول شد! منوچ جان، از آنجایی که ممکن است تمام «چیز»های طبیعی و مستقیم و غیرمستقیم به دست آمده از خاک، سالم و مفید نباشند و حتی زیادیشان هم ضرر داشته باشد، بنابراین به گمان بنده آن رول توی جیب، زیپ کیف، زیر لحاف و پشت یخچال شما هم ممکن است صدمات و لطمات جدی به مغز مبارک وارد کند؛ بنابراین خواهشمندم جناب عالی که تمام طول ترم را در کافه پلاس بوده یا سر قرار تخمه میشکاندی یا برنامه سفر، ددری مهمانی، پارتی و (...) و (...) می چیندی (!)، لطفا شب امتحان هم بیخیال باش و سمت علوفه نرو نرو البته بنده قصد نصیحت و گفتار درمانی ندارم اما قطعا اگر با معدل ۱۴ به فیض قبولی دست یافته و درنهایت راننده اسنپ یا پیک موتوری شوی، بهتر از این است که سرنوشت تو منتها به جوی آب و «در شهر» بشود؟

منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .