تبیان، دستیار زندگی

اندر احوالات وجترین های نشئه

گل های پژمرده ...

مدارس و اطراف آنها، دانشگاه ها، سینماها، پارک های آموزشگاه ها و مکان هایی که جوانان در آن حضور دارند همیشه هدف مصرف توزیع کنندگان مواد بوده و از سوی دیگر فناوری و ارتباطات فضای مجازی، جامعه صنعتی و زندگی مدرن باعث اشتیاق بیشتر جوانان به این سمت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماری جوانا

ما به جنس بنجل عادت کرده ایم. از خودرو، لوازم آرایشی و اثاث منزل گرفته تا سنگ پا، سرنگ و هر چیزی که فکرش را بکنید! فرقی هم ندارد چین باشد یا قلب اروپا و ینگه دنیا؛ ما همه چیز را بنجل و تقلبی می خواهیم و استفاده می کنیم! این خصلت حتی به مواد مخدر مورد مصرف قشر محترم و گرامی معتاد هم رسوخ پیدا کرده و سالهاست قره قروت خالص ترین تریاک موجود در کشور به شمار می رود (قطعا نیازی به توضیح محتویات بطری های قدونیم قد شنگولی نیست که یک جرعه سر کشیدن همانا و دنیا را چراغ خاموش به نظاره نشستن همان!) و کراک های فیک چه بلاهایی که بر سر عشاق مخدر نیاورده طی این سالها! حالا چند سالی می شود که پای یک نام جدید به کشور باز شده؛ «گل»! گل هم درست مانند کراک های موجود در کشور که به جای استفاده از کوکایین، از هرویین فشرده شده به دست می آمدند، یک ماری جوانای تقلبی به حساب می آید و ترکیب متفاوتی با نمونه اصلی خود دارد؛ هرچند این موضوع به هیچ جای بنجل کشان محترم نبوده و طی چند سال اخیر بر علاقه مندانش بسیار هم افزوده شده تا جایی که دومین مخدر پرمصرف (!) کشور به شمار می رود.

مدارس و اطراف آنها، دانشگاه ها، سینماها، پارک های آموزشگاه ها و مکان هایی که جوانان در آن حضور دارند همیشه هدف مصرف توزیع کنندگان مواد بوده و از سوی دیگر فناوری و ارتباطات فضای مجازی، جامعه صنعتی و زندگی مدرن باعث اشتیاق بیشتر جوانان به این سمت شده است. موادی که به راحتی و در اختیار افراد قرار گرفته و میزان تقاضای آن در دو سال اخیر بیش از میزان عرضه عنوان شده که حتی باعث افزایش قیمت این مخدر نیز شده است. به هر حال میل به گیاهخواری، تغذیه طبیعی و ارگانیک در سالهای اخیر گویا موادمخدر مصرفی را هم تحت تاثیر خود قرار داده است و باید در کنار لفظ وجترین، ویدترین را هم در دانشنامه ذهنی مان بگنجانیم.

مورد عجیب گل دوستان

 بیکاری، یاس، ناامیدی، کمبود اوقات فراغت، تنوع طلبی، نداشتن اطلاعات کافی از این ماده مخدر، عدم تخلیه هیجانات درونی و ... از جمله دلایلی است که این روزها خیلی ها را مشتری پروپاقرص کاغذ پیچهای رول شده کرده و در خیلی از مهمانیها، جمعهای دوستانه و حتی خلوت های یک تا دو نفره (!) گل پای ثابت شده است، هیجان مصرف اکستازی، شیشه و دیگر مواد صنعتی تا حدودی فروکش کرده و اکنون بسیاری به علف، قارچ، اشک، تسبیح و.... به خصوص گل روی آورده اند. سرخوشی، بی تفاوتی، روش مصرف بسیار آسان، توهم زایی، قیمت مناسب و در کنار باور بسیاری از مصرف کنندگان مبنی بر این که «گل یک مخدر نبوده و اعتیاد آور نیست»، «گل طبیعی، گیاهی و بدون عوارض است» و نیز در زمان اضطراب و ناراحتی با مصرف آن آرام میشویم» گل را تبدیل به دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور کرده است. اما برخلاف باور مصرف کنندگان، گل نه تنها مخدر بوده و باعث وابستگی روانی شده و اعتیادآوری بسیار بالایی دارد که نوع موجود در ایران این مخدر ترکیباتی متفاوت و به مراتب خطرناک تر از ماری جوانا در خود جای داده و ممکن است شخص در اولین مرتبه مصرف دچار اعتیاد کامل شود. البته بیشتر افراد با باور این که مصرف گل در دفعات اول باعث اعتیاد نمی شود به مصرف این ماده ادامه می دهند. براساس آمار ۳۳ / ۸ درصد مصرف کنندگان، انگیزه مصرف مواد خود را نداشتن تفریح، ۱۹ درصد به علت جلب توجه و ۱۷ درصد به علت مواجهه با مشکلات زندگی، اعلام کرده اند.

مخدری با هزار نام!

گل معمولا شبیه به سیگار ( به صورت کاغذ پیچ و رول شده) مصرف می شود اما بعضی ها آن را به شکل تنباکو در قلیان می کشند یا عده ای هم با آن شیرینی و کیک درست می کنند و به فروش می رسانند. این شیرینی ها که به معجون زابلی، معجون بیرجندی و معجون بمب خنده معروف اند همان سرخوشی کاذب را به مصرف کننده می دهند و متاسفانه بعضی از افراد نیز ندانسته و با یک تعارف مشتری دائمی این کیک و شیرینی ها می شوند. محسن می گوید: «رضا دوستم یک روز از درون کوله پشتی یک ظرف کیک در آورد و گفت بزن روشن شی! من هم فکر می کردم فقط یک کیک معمولی است و خوردم. بلافاصله حس سبکی و شادی زیادی به من دست داد و کلی با هم خندیدیم و گپ زدیم. البته بعدها فهمیدم درون کیک چه چیزی بود اما حس و حال مصرف گل را دوست دارم!»
 
گل

عوارض مصرف گل (ماری جوانا)
-          اختلال در تنفس
-          کاهش وزن
-          عدم کنترل اعصاب
-          خواب آلودگی
-          خنده و هیجان بی دلیل
-          خشک شدن دهان
-          بی تفاوتی
-          اختلال در تمرکز
-          تاری دید
-          کند شدن عکس العمل
-          قرمز شدن چشم ها
-          افزایش ضربان قلب
-          فشار خون کم
-          اضطراب خفیف
-          از دست دادن حافظه
-          اختلالات یادگیری
-          کاهش سطح ایمنی بدن
-          مشکلات باروری
-          برونشیت
-          و...
گل یک مخدر جدید نیست، در واقع همان ماری جواناست که فروشندگان مواد برای سود بیشتر، برای آن اسم جدید و وسوسه کننده ای انتخاب کرده اند تا جوان ها را به سمت این ماده بکشانند گل می تواند موجب وابستگی در فرد استفاده کننده شود؛ در بررسی های آماری جهانی وابستگی دائمی به گل (ماری جوانا) بیش از ۹ درصد تخمین زده شده است و این ماده مخدر اثر روانی اش را به شکل بلندمدت و دائمی در فرد باقی می گذارد.

همیشه پای شاه دانه در میان است

حشیش، علف، گل، ماری جوانا و ... همگی از مشتقات گیاه شاهدانه هستند که از برگ های پیر این گیاه تهیه شده و قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر موادمخدر دارند. به طور کلی تمامی این مواد اعتیادآور و در واقع شدیدا توهم‌زا بوده و تاثیرات استفاده از آنها بسیار نگران‌کننده و حتی برگشت‌ ناپذیر خواهند بود. یکی از اصلی ترین ترکیبات ماری جوانان تتراهیدروکانابینول یا THC است که روی سیستم جایزه مغز تاثیر می گذارد. (بخشی از مغز به کارهایی واکنش نشان می دهد که به ما احساس خوبی می دهند؛ فعالیت های شادی بخش، غذا خوردن یا داشتن رابطه جنسی در نتیجه مصرف ماری جوان، این بخش از مغز به شدت تحریک می شود و این موضوع حالتی شبیه خلسه، سرخوشی و نشئگی را در فرد به وجود می آورد. احساس این که زمان به سرعت در حال گذر است یا برعکس آن، کند شدن گذشت زمان، از اصلی ترین اثر جانبی گزارش شده مصرف گل است. تصوری که در مورد یکی بودن گل و حشیش وجود دارد، در واقع کاملا غلط است. حشیش در واقع همان سیگاری خودمان است؛ در حالی که ماده ای در ایران که آن را با نام گل می شناسیم - و در واقع ماری جوانایی است که در ترکیبات آن تغییراتی به وجود آمده و به جهت فروش بیشتر به گل تغییر نام داده است. ماده مخدر خطرناک تر و با تاثیر روان گردانی بسیار بیشتری نسبت به حشیش است. اگرچه هم گیاه حشیش و هم گل از خانواده مشترک شاهدانه هستند اما میزان ماده سمی و روان گردان THC در هر کدام از آنها متفاوت است. در حالی که فقط سه درصد از حشیش را این ماده سمی و روان گردان تشکیل داده، این میزان در گل ماری جوانا) به ۳۰ درصد می رسد (در سال ۱۹۷۵ و طی تحقیقات دانشگاه می سی سی پی این میزان در حدود چهار درصد بوده که به مرور افزایش یافته است و به همین دلیل خواص سرخوش کنندگی و تشنگی گل بسیار بیشتر از حشیش است.
براساس پیمایش ملی اعتیاد، 9/51 رصد مصرف کنندگان «گل» در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

بیکاری، یاس، ناامیدی، کمبود اوقات فراغت، تنوع طلبی، نداشتن اطلاعات کافی از این ماده مخدر، عدم تخلیه هیجانات درونی و ... از جمله دلایلی است که این روزها خیلی ها را مشتری پروپاقرص کاغذ پیچهای رول شده کرده


تغییر نسل تغییر ذائقه

 اگر روزی تریاک تنها مخدر مصرفی افراد در کشور به شمار می رفت که در بسیاری از موارد به جهت تسکین درد و خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می گرفت اما خواص اعتیاد آور آن باعث وابستگی افراد مصرف کننده می شد و همین طور در نسل های بعد هروئین، اکستازی،  شیشه، ال، اس، دی، کراک و نامهای عجیب و غریب دیگر مورد استفاده نسل های دهه ۵۰ و ۶۰ قرار می گرفت،  حالا نسل جدید به مخدری روی آورده که خصوصیاتی شبیه به خودش دارد و همان اندازه که باعث بی تفاوتی فرد به محیط پیرامون میشود و لحظاتی سرخوشانه و سرمستانه را برایش در ظاهر رقم می زند، به همان میزان هم به آسانی در اختیار قرار می گیرد و به راحتی مصرف میشودا مکانیزم اثر و بروز تاثیرات مخدر گل در افراد طی سه مرحله اثر می گذارد:
 یک) اثرهای ابتدایی، شامل حس آرامش و تا حدی سرخوشی
دو) مواردی نظیر سهولت در تفکر فلسفی، درون نگری و فراشناختی همراه با اضطراب و پارانویا
سه) افزایش ضربان قلب و گرسنگی (یا گرسنگی مفرط و کاذب) که به اصطلاح عموم کره کردن گفته می شود و این امر به دلیل واکنش فرآورده های THC در کبد رخ می دهد کشت مواد سنتی در ایران و کشورهای همسایه تاریخچه ای چند صد ساله دارد اما در یک دهه گذشته شاهد آن هستیم که مخدرهای جدید گیاهی از مزارع بزرگ به گلدان های کوچک در منازل کوچ کرده اند و بسیاری در بالکن خانه ها یا روی پشت بام هایشان مشغول کشت گل و نظایر آن هستند! تصویر تعدادی از افراد در یک مهمانی که گوشه ای با  رول های بد بو در دستشان مشغول خندیدن هستند کم کم تبدیل به یک جز جدا نشدنی از مهمانی های نسل های جوان می شود. باید فکری به حال گلدان ها کرد!

منبع: همشهری جوان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .