تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌های مرحوم طباطبایی برای خبرنگاران

همزمان با نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام سید‌مهدی طباطبایی گفت‌وگوی منتشر نشده‌ای از وی با خبرنگاران تقدیم می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سید مهدی طباطبایی
حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق و از چهره‌های سیاسی و مذهبی کشور ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ پس از گذراندن یک دوره بیماری در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

سال ۱۳۸۷ جمعی از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری فارس باحضور در بیت حجت‌الاسلام طباطبایی ضمن ملاقات به گفت‌وگو با ایشان پرداختند.

حجت‌الاسلام طباطبایی در این دیدار توصیه‌هایی در زمینه تولید و انتشار اخبار به خبرنگاران داشتند که همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این استاد اخلاق این سخنان و توصیه‌ها برای اولین‌بار تقدیم می‌شود.

ابتدا تشکر می‌کنم که باوجود مشغله‌ها و ترافیک به اینجا آمدید و به همه شما خوش‌آمد می‌گویم.

چند نکته درباره خبرنگاری هست که باید توجه داشته باشید.

اعتبار برای خبرگزاری به دو چیز است یک سرعت و دو سلامت. سرعت موضوعی است که خبرنگار باید مطلب را زودتر از بقیه بگیرد زیرا در غیر این‌صورت خبر بیات می‌شود و اثر‌گذار نیست. اما موضوع بعد سلامت خبر است، خبر نباید ناقص باشد و یا دروغ باشد و تکذیب شود پس این دو نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید.

نکته بعد این است که در موضوع تولید و انتشار اخبار هرگز از لطف خدا غافل نشوید. گاهی ممکن است شما به دلیل ترافیک از مسیری به جز مسیر همیشگی‌تان عبور کنید و درست همین زمان به یک حادثه برخورد کنید و از حادثه خبر و عکس بگیرید. ممکن است شما از حادثه اطلاع نداشته باشید اما خداوند برایتان این را مقدر می‌کند و به‌جز خدا کسی نمی‌تواند چنین کاری برای شما انجام دهد. البته این اعتقادات در مردم کم شده است اما همواره به لطف خدا امیدوار باشید.

در این زمینه ذکری هم به شما توصیه می‌کنم که برای زندگی‌تان خوب است و البته برای کارتان بهتر و آن است «یا کافی‌المهمات» یعنی ای خدایی که برای چیزهای مهم کفایت می‌کنی.

موضوع بعدی که باید به شما بگویم این است که در تهیه خبر به دو بعد دریافت و پرداخت درست اخبار توجه داشته باشید. در دریافت خبر همیشه دقت کنید کلاه سرتان نرود و دروغ و شایعات و اکاذیب را به جای خبر درست به شما ندهند. بدانید دروغ و شایعه‌سازی همیشه همراه صاحبان قدرت است، حال اگر در چنین مواقعی انسان خود را ببازد مثل آنها می‌شود و به راحتی مطالب غیر واقعی را قبول می‌کند.

حتی توجه داشته باشید ممکن است مطلبی واقعی باشد اما واقعیت آن کم باشد، تلاش کنید که چنین مطالبی هم گسترش داده نشوند. در این خصوص موضوعی که بسیار مهم است این است که شما خودتان خودتان را فریب ندهید زیرا در این صورت به این موضوع عادت می‌کنید و همراه دروغگوها می شوید. در روایات به چنین چیزی «محاکات» می‌گویند.

کسی به دروغ به مردم گفت: در فلان جا پول می‌دهند. مردم هم دوان دوان به سمت آن محل رهسپار شدند. اما در ادامه خودش هم باور کرد که نکند در این محل خبری است و خودش هم به دنبال مردم دوان شد، پس توجه داشته باشید که این موضوع خطرناک است و باید اخبار را سالم دریافت کنید. البته در پرداخت اخبار هم نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید در جلسه‌ای مفصل به آن بپردازیم.

حال برای اینکه خدا در دریافت دست اخبار به شما کمک کند هم چند نکته وجود دارد که می‌گویم. اگر می‌خواهید خداوند هم به شما برای دریافت درست اخبار و فریب نخوردن کمک کند از نمازشب غافل نشوید، اگر هم نمی‌توانید نماز شب بخوانید حداقل استغفار آخر شب داشته باشید که اینها نقش عجیبی در رسیدن شما به مسائل مهم زندگی دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .