تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام والمسلمین برته:

افسران رسانه ای در حوزه تربیت شوند

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه گفت: با آمدن رسانه های مجازی به سختی می توان خبری به مخاطب رساند که قبل از ما نشنیده باشند، از همین رو نکته مهم، تحلیلی است که رسانه درباره اخبار انجام می دهد و مهندسی فکری و وزن و ضریب دهی به اخبار بسیار حائز اهمیت است، برای این منظور اتاق فکر و شورای دبیران تشکیل شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدرضا برته

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از خبرگزاری حوزه عنوان کرد: نشریه افق در حال حاضر با پنج هزار تیراژ منتشر می شود که تعداد آن در گذشته بیش از 20 هزار بود که به دلیل مشکلات مالی کاهش پیدا کرده است، همچنین خبرگزاری حوزه روزانه حدود 140 خبر منتشر می کند.

وی افزود: رسانه‌داری در حوزه هیچ زمانی کار آسانی نبوده و این ظرافت و زیبایی کار را افزایش می دهد، بارها رادیو ها و  روزنامه هایی به نام حوزه  و عناوین مختلف تاسیس شد و بعدها به تعطیلی انجامید و در مجموع اینکه حوزه به این جمع بندی برسد که واجد یک رسانه مستقل باشد امری مبارک و میمون محسوب می شود.

چتر رسانه ای حوزه باید گسترده تر شود، در همین زمینه علاوه بر اینکه بلندگوی زعمای حوزه باشیم، نخبگان جوان حوزه را شناسایی و آرام آرام آن ها را به چهره های مطرح علمی تبدیل کردیم.


مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه گفت: زمانی که ما در رسانه حوزه مستقر شدیم، آسیب شناسی ها را از جهات مختلف به انجام رساندیم و در این مسیر هم سراغ رسانه های مطرح و هم سراغ شخصیت های اهل فن در زمینه رسانه رفتیم و از آن ها بازخوردهایی گرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: این بازخوردها ما را به این جمع بندی رساند که رسانه را تاسیس کرده ایم، اما ضریب رسانه ای نداریم و فهم این مطلب که ما در آغاز کار رسانه ای قرار داریم کار آسانی نبود، اما به لطف خدا محقق شد.

گسترده تر شدن چتر رسانه ای حوزه

وی بیان کرد: در آسیب شناسی هایی که انجام شد ما متوجه شدیم که هم به لحاظ قالبی و هم به لحاظ محتوایی نیازمند تغییراتی هستیم و در نتیجه به لحاظ محتوایی به این نتیجه رسیدیم که چتر رسانه ای حوزه باید گسترده تر شود، در همین زمینه علاوه بر اینکه بلندگوی زعمای حوزه باشیم، نخبگان جوان حوزه را شناسایی و آرام آرام آن ها را به چهره های مطرح علمی تبدیل کردیم.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه تاکید کرد: اتفاق دیگر عزیمت رسانه حوزه به شهرستان ها بود و نمایندگی ها و رابط‌های خبری در استان های دیگر به صورت جدی فعال شدند و در حال حاضر در چهار استان به صورت نمایندگی و در 30 استان به صورت رابط خبری کارهای رسانه ای در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین برته ابراز کرد: ما علاوه بر اینکه به عنوان رسانه رسمی حوزه در کشور مطرح شدیم، به عنوان رسانه شیعی در خارج از کشور نیز جای خود را باز کردیم و برای نخستین بار در تیتر یک رسانه حوزه از علمای عراق استفاده شد که این یک اتفاق مبارکی بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه حوزه در عراق، سوریه، لبنان و مصر منبع خبری دارد که این نشان دهنده گسترش چتر رسانه ای حوزه است.


تزریق خوراک فکری به جامعه از جانب رسانه حوزه

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه یادآور شد: گاهی اوقات برخی شخصیت های حوزوی به دلیل رویکردهایی که داشتند، مجال مطرح شدن در رسانه های رسمی کشور را پیدا نمی کردند، ما در رسانه حوزه یک خط مستقیمی در نظر گرفتیم مبنی بر اینکه کل شخصیت های حوزوی در رسانه حوزه سهمی دارند، منوط به اینکه علنا و رسما مخالفتی با مبانی حوزوی و نظام نداشته باشند، لذا این باعث شد که چتر رسانه از جهات مختلف گسترده تر شد.

حجت الاسلام والمسلمین برته خاطرنشان کرد: با آمدن رسانه های مجازی به سختی می توان خبری به مخاطب رساند که قبل از ما نشنیده باشند، از همین رو نکته مهم تحلیلی است که رسانه درباره اخبار داشته و مهندسی فکری و وزن و ضریب دهی به اخبار بسیار حائز اهمیت است، برای این منظور اتاق فکر و شورای دبیران تشکیل شد.

فعالیت رسانه حوزه در 21 درگاه رسانه ای

وی ابراز کرد: به لحاظ صوری هم شکل رسانه حوزه به سمت تولید حرکت کرد و در عرصه مجازی نیز از سه درگاه رسانه ای به 21 درگاه رسانه ای رسیدیم، در حال حاضر در تمامی شبکه های اجتماعی نه تنها محتوا و تولیدات را ارائه می کنیم، بلکه با خبرنگاران گفت و گوهای خبری انجام می شود.

ما علاوه بر اینکه به عنوان رسانه رسمی حوزه در کشور مطرح شدیم، به عنوان رسانه شیعی در خارج از کشور نیز جای خود را باز کردیم و برای نخستین بار در تیتر یک رسانه حوزه از علمای عراق استفاده شد که این یک اتفاق مبارکی بود.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه گفت: ما متاسفانه افسران رسانه ای در حوزه تربیت نکرده ایم و در ابتدا فکر می کردیم که سازمان باید این کار را انجام دهد، اما در جمع بندی های بعدی به این نتیجه رسیدیم که سازمان باید کار تربیت نیروی انسانی را انجام دهد و تربیت افسران رسانه ای به همت خود طلاب انجام شود، به همین منظور کارگاه های سواد رسانه ای را در سراسر کشور برگزار کردیم تا طلاب ما به توانمندی های رسانه ای دست پیدا کنند.

وجود 130 هزار مباشر رسانه حوزه در فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین برته بیان کرد: در کارگاه های سواد رسانه ای بالغ بر 700 نفر شرکت کردند، اما در دوره های مهارت های رسانه ای که برای نخستین بار در تهران برگزار شد، 18 نفر شرکت کردند که این تعداد گزیده هایی از چند مدرسه علمیه مختلف تهران بودند.

وی مطرح کرد: برای برخی از اخبار سقف 200 هزار بازدید در سایت به ثبت رسیده و در حال حاضر در شبکه های اجتماعی 130 هزار مخاطب مباشر رسانه حوزه در حال فعالیت هستند که هر کدام از این مخاطبین برای دیگران مرجع نیز هستند.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه ابراز کرد: در شبکه های داخلی مانند ایتا و سروش رسانه حوزه در بین رسانه های دینی بی رقیب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین برته خاطرنشان کرد: مطالبه گری طلاب جوان از بدنه حوزه و زعمای آن از کارهایی بود که در رسانه حوزه به انجام رسید و در نخستین قدم درباره آیت الله اعرافی انجام شد که به تفصیل خدمت ایشان ارائه شد که ایشان نیز به معاونت ها ابلاغ کردند، این اقدام دل گرمی به ما داد تا بتوانیم وارد پویش های دیگری نیز بشویم.

تهیه خوراک فکری برای طلاب درباره شعار سال رهبر انقلاب

وی اظهار داشت: در گذشته کنترل برخی از شخصیت پردازی ها از اختیار حوزه خارج می شد که در این زمینه رسانه حوزه ورود پیدا کرد و ویژه نامه هایی تدوین شد و 20 هزار نسخه در نمایشگاه مطبوعات توزیع شد که بازخوردهای بسیار عجیبی را به همراه داشت.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه یادآور شد: در زمینه مبانی فقهی و فکری شعار سال مقام معظم رهبری نیز محتواها تولید شد و همین محتواها برای طلابی که قادر به تبیین شعار سال برای مردم نبودند خوراک مناسبی ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین برته اضافه کرد: درباره شخصیت امام خمینی(ره) قرائت های متفاوتی وجود دارد که ما در این زمینه تفسیر آفتاب را راه اندازی کردیم، اینکه این مطالب از رسانه رسمی حوزه منتشر می شود، قابل ارجاع بوده و این محتواها جهت مسابقات مختلف به بدنه مردم و زوار سالگرد رحلت امام(ره) کشیده شد که در نهایت به 40 نفر جوایزی اهدا شد.

منبع: خبرگزاری حوزه