تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌هایی درباره‌ی یک سرطان زنانه

6 سوالی که باید بعد از تشخیص سرطان تخمدان از پزشک بپرسید

چه خودتان بخواهید حرف بزنید و چه همراهتان، 6 سؤال وجود دارد که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در اولین ملاقاتتان با پزشک (بعد از تشخیص سرطان) از او بپرسید. این سؤالات به شما در دریافت بهترین روش درمانی و مراقبتی ممکن و ایجاد این حس که همه چیز را تحت کنترل درآورده‌اید کمک خواهد کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان تخمدان
دانستن یک سری نکات کلیدی به شما در دریافت بهترین درمان و حمایت‌ها کمک می‌کند.
هیچ چیز نمی‌تواند شما را برای رویارویی با سرطان تخمدان آماده کند. شنیدن اینکه به این بیماری دچار شده‌اید یک تغییر بزرگ در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد و می‌تواند موجب آشفتگی و بروز احساسی غریب در شما شده و افکار زیادی به ذهنتان حمله‌ور شود و همچنین شما را با این چالش روبه‌رو می‌کند که چه سوالاتی را باید بپرسید و چه نکاتی را لازم است در مورد این بیماری بدانید.
به محض اینکه شما واژه سرطان را می‌شنوید دیگر هیچ واژه‌ای غیر از آن را نخواهید شنید. پزشکان در اولین دیدار حرف‌ها و نکات زیادی را با بیمار در میان می‌گذارند، در حالی که او همه آن‌ها را فراموش می‌کند. پس پیشنهاد می‌شود همیشه یکی از اعضای خانواده‌تان را با خود به عنوان همراه به مطب پزشک ببرید.
چه خودتان بخواهید حرف بزنید و چه همراهتان، 6 سؤال وجود دارد که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در اولین ملاقاتتان با پزشک (بعد از تشخیص سرطان) از او بپرسید. این سؤالات به شما در دریافت بهترین روش درمانی و مراقبتی ممکن و ایجاد این حس که همه چیز را تحت کنترل درآورده‌اید کمک خواهد کرد.

1. آیا نیاز است به پزشکی که در درمان سرطان تخمدان تخصص دارد مراجعه کنم؟ اگر بله، شما چه کسی را به من پیشنهاد می‌کنید؟
بیماران زندگی طولانی‌تر و نتایج درمانی بهتری خواهند داشت اگر به یک انکولوژیست زنان به جای انکولوژیست عمومی، جراح زنان و یا سایر پزشکان مراجعه کنند. زیرا این پزشکان به طور خاص جهت تشخیص و درمان مؤثر سرطان ارگان‌های تولیدمثلی زنان آموزش دیده‌اند.

2. من در مورد هزینه‌های درمان نگرانم، چگونه می‌توانم تحت حمایت قرار بگیرم؟
شاید برخورد کردن با سرطان خودش به اندازه کافی سخت نباشد اما دغدغه هزینه مالی درمان می‌تواند ذهنتان را به شدت درگیر کند. شیمی‌درمانی ارزان نیست و داروهای ضدسرطانی جدیدتر بسیار گران هستند. در حالی که پوشش بیمه‌ای این درمان‌ها محدود است.
با پزشک یا شرکت بیمه‌ای که طرف قراردادتان است تماس بگیرید تا بدانید که چه هزینه‌هایی را باید خودتان بپردازید و چه کسی می‌تواند شما را حمایت کند. شاید برخی انجمن‌های سرطان بتوانند از نظر مالی به شما کمک کنند.

3. چگونه می‌توانم آزمایش ژنتیک انجام دهم؟
هرکسی که با سرطان تخمدان تشخیص داده می‌شود باید آزمایش ژنتیک انجام دهد. داروی شخصی وجود دارد که می‌توان برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی با جهش‌های خاص استفاده کرد. این تست‌ها نه تنها به شما کمک می‌کنند که مؤثرترین روش مراقبتی را دریافت کنید، بلکه ممکن است اعضای خانواده‌تان را از خطر دور نگه دارد. اگر شما یک جهش ژنتیکی داشته باشید، ممکن است خانواده شما نسبت به دیگران در معرض خطر بالاتری، جهت ابتلا به این بیماری، قرار داشته باشد و این احتمال وجود دارد که شما این ژن‌ها را به فرزندان خود انتقال دهید.
آزمون‌های ژنتیکی مختلفی وجود دارد و شرکت‌های بیمه می‌توانند (یا نمی‌توانند) هزینه برخی یا همه آن‌ها را پرداخت کنند. یک متخصص انکولوژیست یا مشاور ژنتیک می‌تواند بهترین آزمایش را برای شما تعیین کند و یک نماینده شرکت بیمه می‌تواند بگوید که آیا هزینه این آزمایش را پوشش می‌دهند یا خیر.

4. چه آزمایشات بالینی را باید انجام دهم؟
داروها زمانی به مرحله آزمایش و تولید می‌رسند که محققان مطمئن شوند آن‌ها دارای مزایایی هستند. برخی داروها و آزمایشات هنوز مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته‌اند. پس با پزشک خود درباره شرکت در آزمایشات داوطلبانه و استفاده از داروهای جدید مشورت کنید.

بیماران زندگی طولانی‌تر و نتایج درمانی بهتری خواهند داشت اگر به یک انکولوژیست زنان به جای انکولوژیست عمومی، جراح زنان و یا سایر پزشکان مراجعه کنند. زیرا این پزشکان به طور خاص جهت تشخیص و درمان مؤثر سرطان ارگان‌های تولیدمثلی زنان آموزش دیده‌اند


5. آیا مشاور سلامت روانی وجود دارد که من را به او ارجاع دهید؟
آنچه در ذهن شما می‌گذرد می‌تواند به درمان و یا بدتر شدن سرطان تخمدان منجر شود. درمانگران می‌توانند به شما در کسب روحیه بهتر در طی فرآیند درمان سرطان تخمدان و زندگی بعد از درمان کمک کنند. برخی از کلینیک‌ها از مددکاران اجتماعی، درمانگران و یا روانشناسانی برخوردارند. بنابراین مطمئن شوید که این سؤال را از پزشکتان بپرسید. همچنین خوب است که برای روحیه بهتر با افرادی که دوستشان دارید بیشتر صحبت کنید.

6. برنامه من پس از شیمی درمانی چیست؟
کسی که به این بیماری دچار است محکوم به مرگ نیست. بسیاری از زنان نه تنها با وجود ابتلا به این بیماری زنده می‌مانند، بلکه زندگی‌شان دچار تحولی مثبت می‌شود. بنابراین از پزشک بپرسید، طرح مراقبتی من چگونه است؟ چه علائم و نشانه‌هایی از سرطان ممکن است دوباره عود کنند؟ و مهم‌تر از همه، با وجود اینکه می‌دانم ممکن است بیماری‌ام دوباره بازگردد، چگونه می‌توانم به زندگی‌ام بدون دغدغه ذهنی ادامه دهم؟
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.